آموزش بورس

منظور از رانت عرضه اولیه در بورس چیست؟

برای پاسخ به سوال منظور از رانت عرضه اولیه در بورس چیست؟ باید عرضه اولیه را توضیح دهیم تا برای سرمایه گذاران و سهامداران موضوع واضح تر و روشن تر بشود.

مفاهیم بورس
مفاهیم بورس

مواردی که در این مقاله به ترتیب مورد بررسی قرار می گیرند:

عرضه اولیه در بورس به چه معنی است؟

چرا عرضه اولیه سود دارد؟

منظور از رانت عرضه اولیه در بورس چیست؟

عرضه اولیه در بورس به چه معنی است؟

عرضه اولیه در بورس به چه معنی است؟
عرضه اولیه در بورس به چه معنی است؟

همه افراد چه سرمایه گذار و سهامدار و چه مردم عادی کلمه عرضه اولیه را برای یک بار هم که شده شنیده اند و البته در پست های گذشته در مورد عرضه اولیه توضیح مختصری در اختیارتان گذاشته ایم. عرضه اولیه از اولین اصطلاحات بورسی است که هر فرد با آن آشنا میشود. عرضه اولیه سهام (Initial Public Offering) که به اختصار IPO نامیده میشود به اولین باری که یک شرکت سهام خود را در بورس یا فرابورس عرضه می کند گفته می شود. به طور معمول ۵ تا ۱۰ درصد از کل سهام شرکت در عرضه اولیه ارائه می‌شود و افرادی که کد بورسی دارند میتوانند با خرید این سهام وارد بورس شوند و سرمایه گذاری کنند. در پست گذشته در مورد فرق بین بورس و فرابورس به صورت اختصاصی صحبت کرده ایم.


چرا عرضه اولیه سود دارد؟


زمانی که یک شرکت قصد فروش سهام خود را دارد باید خریداری وجود داشته باشد، به طور معمول تمام کسانی که کد بورسی را دریافت کرده اند و اقدام به فعالیت در بازار بورس و فرابورس می کنند، عرضه اولیه را خریداری می کنند زیرا سهام شرکت  پایین ­تر از ارزش ذاتی خود به فروش میرسد. هدف از فروش عرضه اولیه جذاب کردن قمیت سهام است.


چگونه از زمان عرضه اولیه اطلاع پیدا کنیم؟

چگونه از زمان عرضه اولیه اطلاع پیدا کنیم؟
چگونه از زمان عرضه اولیه اطلاع پیدا کنیم؟

چون عرضه اولیه خواهان زیادی دارد و افراد زیادی تمایل به خرید عرضه اولیه دارند بهتر است که زمان دقیق عرضه اولیه را بدانید در این راستا سازمان بورس باید دو روز قبل از عرضه اولیه به سهامداران زمان عرضه ­اولیه را اعلام کند بلکه سهامداران و سرمایه گذاران بتوانند مبلغ درخواستی خود را برای خرید عرضه اولیه محیا کنند.
البته راه های دیگری هم هست که به سرمایه گذاران و سهامداران برای خرید عرضه اولیه و زمان آن کمک می رسانند به طور مثال: افرادی که کد بورسی دارند و در کارگزاری ثبت نام کرده اند، کارگزاری ­ها از طریق ایمیل یا پیامک به آنها اعلام می‌کنند، سازمان فرابورس هم در قسمت اطلاعیه سایت خود زمان عرضه اولیه را به اطلاع افراد می رساند.

معرفی کارگزاری آگاه

معرفی کارگزاری مفید


منظور از رانت عرضه اولیه در بورس چیست؟

زمانی پیش می آید که سرمایه گذاران و سهامداران عرضه اولیه را خریداری می کنند و فردای آن روز قصد افزایش سهام عرضه اولیه روز گذشته خود را می کنند اما نمیتوانند معامله کنند اما اگر موفق به افزایش سهام عرضه اولیه روز گذشته شوند سود قابل توجه ایی را کسب می کنند. در زمان های گذشته در بورس تهران روش عرضه اولیه ثبت دفتری نبود و به همین دلیل هر کارگزاری هر تعداد سهام عرضه اولیه تمایل داشت به سرمایه گذاران و سهامداران میفروخت که این امر خود رانت محسوب می شد اما این رانت در روش جدید ثبت دفتری حذف شد اما همچنان رانت سنگینی در عرضه‌های اولیه وجود دارد. پس اگر کسی در روز بعد از عرضه اولیه، سهام را خریداری کرده باشد احتمالا می‌تواند تا ۵۰ درصد سود را تضمینی کسب کند در این میان کارگزاری یا برای خود و مدیران یا برای مشتریان خاص خود اقدام به ثبت چنین سفارش‌هایی می‌کند. رانت در بورس بدین معنی است که اطلاعاتی مهم قبل از اینکه به اطلاع همگانی برسد به افراد خاصی برسد و موجب کسب درآمد های کلان برای آن افراد بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا