آموزش بورس

کدام صنعت در بورس بهتر است؟

مشخص است که برای سرمایه گذاران و سهامداران کسب سود بیشتر با ریسک کمتر خوشایند تر است و اصولا برایشان مهم است که جواب سوال ” کدام صنعت در بورس بهتر است؟ را بیابند. ” با گستردگی و پیچیدگی دنیای بورس و وجود صنایع بسیار متفاوت، انتخاب بهترین صنعت در بورس کمی مشکل میشود و برای پاسخ به سوال” بهترین صنعت برای سرمایه گذاری در بورس چیست” باید دانش و آگاهی کافی از مطالب و مفاهیم بورس، تجربه کافی و از این موارد را دارا باشید. برای تحلیل وضعیت کلی سرمایه‌گذاری در بورس یا سایر بازارها، بایستی عواملی همچون رشد اقتصادی کشور، تولید ناخالص داخلی، قیمت‌های جهانی، نرخ ارز و نرخ بهره، تراز جهانی و … را بررسی کنیم. پس به منظور بررسی وضعیت کلی یک صنعت باید عوامل مهم و اساسی را بررسی کنیم آگاهی از این عوامل و داشتن دید کلی نسبت به آن‌ها به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند که آگاهانه‌ وارد سهام شرکت‌های یک صنعت شوند.

کدام صنعت در بورس بهتر است؟

عوامل بسیاری در بررسی میزان سودآوری شرکت ها دخیل است. اگر برای خرید یک سهم در بازار بورس به دننبال تحلیل بنیادی سهم مورد نظر هستید یک راه این است که صنعتی که شرکت ارائه دهنده سهام در آن فعالیت می کند را بشناسید. برای اینکه بدانید کدام صنعت در بورس بهتر است؟ به موارد زیر دقت کنید.

1_ روش قیمت گذاری محصولات:

قیمت محصولات تولید شده یا خدمات ارائه شده در تعیین سودآوری در شرکت‌های تولیدی و خدماتی تاثیرگذار خواهند بود. . قیمت‌گذاری هر یک از صنایع بورسی ، بسته به شرایط آن صنعت در کشور ما، روش متفاوتی دارد. این موضوع در شرکت‌های صادرات محور بر اساس قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود. در شرکت‌هایی که کالاهای اساسی و استراتژیک مانند فولاد و یا مواد غذایی و دارویی تولید می‌کنند، قیمت‌گذاری بر اساس سیاست‌های کلی دولت صورت می‌گیرد.

2_ میزان عرضه و تقاضا برای محصولات:

به منظور بدست آوردن مقدار فروش و نرخ فروش باید عرضه و تقاضا محصولات و تولیدات یک صنعت را بررسی کنیم. به طور مثال با افزایش قیمت ارز، تمایل برای صادرات در شرکت‌های داروسازی افزایش می‌یابد.

3_ انحصاری یا رقابتی بودن صنعت:

مشخص است به هر میزان که رقابت در یک صنعت و حوزه کاری کمتر باشد وضعیت آن صنعت و بازار بهتر است و تضمین شده است و در حالت ایده آل میتوانند هر قیمتی را برای کالا یا خدمات خود تعیین کنند، پس یک سرمایه‌گذار بنیادی، قبل از ورود به یک صنعت باید شرکت‌ها را از نظر رقابتی یا انحصاری بودن بسنجد. با این حال اگر بازار رقابتی باشد افراد میتوانند با تقویت امتیاز خود برای مشتری پیش رو باشند، این پیش رویی میتواند  کیفیت، قیمت و… را شامل شود.

4_ اهمیت و استراتژیک بودن صنعت:

صنعتی در بورس بهتر است که محصولات تولید شده در آن استراتژیک باشند. برخی صنایع از جایگاه و اهمیت بسیاری برخوردار هستند و دولت هم به آن ها به علت اهمیتشان بها می دهد زیرا در وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور و بازار سرمایه کمک شایانی می کنند. به طور مثال، در ایران بیشترین درآمد ارزی کشور، از دو صنعت پتروشیمی و تولید فولاد به دست می‌آید. لذا این صنایع به نوعی متعادل کننده تراز تجاری کشور هستند. همچنین صنعت خودروسازی به جهت ایجاد اشتغال بالا به صورت مستقیم و غیر مستقیم همواره مورد توجه دولت است. صنعت داروسازی نیز به جهت ارتباط مستقیم با بحث سلامت یکی دیگر از صنایع استراتژیک محسوب می‌شود.

5_ نرخ رشد صنایع:

ارزش بازار و سود ناخالص آن ها در بلندمت میتواند یکی دیگر از متغیرهای اساسی در تحلیل بنیادی صنایع باشد. این بررسی‌ها می‌تواند به صورت مقایسه‌ای بین نرخ رشد صنعت مورد نظر و وضعیت کلی اقتصاد، و یا بین نرخ رشد آن صنعت و دیگر صنایع، و همچنین مقایسه شتاب رشد آن‌ها صورت گیرد. البته ممکن است که نوساناتی وجود داشته باشد در این متغیرها اما باید روند کلی این متغیر ها را بررسی کرد.

6- میزان سرمایه‌گذاری کلان:

برای نشان دادن رونق صنعت و انتظار سودآوری باید حجم سرمایه‌گذاری و مبادلات در یک صنعت را مورد بررسی قرار دهیم.
ورود حجم سرمایه و نقدینگی  به صنایع مختلف و سرمایه‌گذاری‌‌های کلان بخش دولتی و خصوصی نشان‌دهنده رشد یک صنعت در میان‌مدت و بلندمدت خواهد بود.

7_ چرخه حیات:

این که یک صنعت در کدام یک از مراحل معرفی، رشد، بلوغ یا افول خود قرار دارد، برای سرمایه‌گذاری بر روی آن صنعت بسیار مهم است.

8_رشد تکنولوژی و فناوری:

به هر میزان که تکنولوژی و فناوری در یک صنعت بروز تر و روبه رشد بیشتری باشد از تجهیزات و محصولات مورد قبول تری استفاده می کنند. هرچقدر که یک صنعت دورنمای بهتری از نظر رشد تکنولوژی و فناوری‌های مرتبط داشته باشد، قابلیت توسعه‌یابی بیشتری خواهد داشت.

9_عرضه و تقاضا برای سهام شرکت‌ها:

میتوان گفت که اصلی ترین و مهمترین عامل کسب سود و بازدهی مناسب در بازار سرمایه شناسایی وضعیت عرضه و تقاضا در بازار باشد. هر چه تقاضا برای سرمایه‌گذاری بر روی یک صنعت و سهام شرکت‌های آن بیشتر باشد، قیمت سهام شرکت‌های آن صنعت افزایش یافته و اگر عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد، قیمت‌ها کاهش خواهند یافت. و اما شرکت هایی مثل بیوتکنولوژی، هوش مصنوعی، بخش خدمات مالی میتوانند از بهترین صنایع در سال 2020 باشند.

بهترین صنایع برای سرمایه گذاری در بورس

در پاسخ به سوال کدام صنعت در بورس بهتر است؟ می توانیم صنایعی را انتخاب کنیم که محصولات اساسی برای نیازهای روزمره مردم تولید می کنند مانند صنایع دارویی و غذایی. برخی شرکت ها از آنجایی که محصولات مهم و بنیادی تولید می کنند همیشه دارای متقاضی هستند و بنابراین سودآوری آن ها متوقف نمیشود. در ادامه برخی از بهترین صنایع برای سرمایه گذاری در بورس درسال 99 را معرفی می کنیم:

  • صنایع بیوتکنولوژی: 

شرکت های بیوتکنولوژی به منظور تحول در صنعت مراقبت های بهداشتی تلاش می کنند پس شرکت های بزرگ داروسازی به طور فزاینده ای به دنبال خرید هستند. به میزانی که بهداشت و سلامت برای همه اقشار جامعه و در همه بازه های زمانی بسیار اهمیت بسزایی دارد بدین منظور حتی شخصی که تجربه سرمایه گذاری نداشته باشد می تواند به فکر برخی از حوزه های خاص صنعت بهداشت مانند خدمات نهادی، شرکت های بیمه، تولید کنندگان دارو، شرکت های زیست پزشکی یا سازندگان ابزار پزشکی باشد.

  • صنایع هوش مصنوعی:

بخش فناوری دسته ای از سهام است که شامل مشاغل تکنولوژیکی است، مانند تولید کنندگان سخت افزار رایانه، نرم افزار رایانه یا الکترونیک و شرکت های صنعت خدمات فناوری، مانند شرکت های ارائه دهنده فناوری اطلاعات و پردازش داده های تجاری. قابل ذکر است که فناوری در رأس نوآوری و در مرکز عصر اطلاعات قرار دارد که مطمئناً برای چندین دهه ادامه خواهد یافت.

اما برای پاسه به سوال” کدام صنعت در بورس بهتر است؟” میتوانیم به چند نکته هم اشاره کنیم تا سرمایه گذاران و سهامداران برای انتخاب یک سهام مناسب و صحیح از آن ها استفاده کنند.

  1. صنعتی را انتخاب کنید که مواد اولیه آن وابسته به بازار خارجی نباشد و به عبارتی وابستگی کمتری به مواد اولیه خارجی داشته باشد.
  2. تقاضا برای آن کالا یا محصولات آن شرکت زیاد باشد و رو به رشد باشد.
  3. صنعتی که محصولی تولید کند یا خدمتی ارائه دهد که جانشینی برای آن وجود نداشته باشد
  4. انتخاب صنعتی که کالای مصرفی تولید کند مثل غذا و دارو
  5. صنعتی که محصولات استراتژیک تولید کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا