آموزش بورس

چگونه یک سبد سهام کم ریسک بسازیم؟

چگونه یک سبد سهام کم ریسک بسازیم؟ موضوع بسیار مهمی است که شاید برای همه افراد سوال باشد که سبد سهام و پرتفوی چیست و چگونه میتوان یک سبد سهام کم ریسک در بورس تشکیل داد؟ همه افرادی که در بازار بورس فعالیت می کنند با پرتفوی یا سبد سهام آشنا هستند. در پست های گذشته بسیار در مورد سبد سهام یا پرتفوی صحبت کردیم. هدف کلی از تشکیل سبد سهام یا پرتفوی کاهش ریسک و ضرر برای سرمایه گذاری در بورس و فرابورس است. اما چگونه یک سبد سهام کم ریسک بسازیم؟ سوال بسیاری از افراد و صاحبان سهام در بازار بورس است. در این پست قصد داریم موضوع سبد سهام کم ریسک را بررسی کنیم.

همچنین بخوانید: حداکثر چند سهم در سبد سهام خود داشته باشیم؟

سبد سهام کم ریسک
سبد سهام کم ریسک

سبد سهام کم ریسک


صاحبان سهام میتوانند سبد سهام خود را به هر نوعی که دوست دارند تشکیل دهند اعم از: سبد سهام پرخطر، سبد سهام کم‌خطر، سبد سهام مبتنی بر سود سهام، سبد سهام سفته‌بازان. سبد سهام عبارت است از تخصیص دارایی خود میان چندین سهم، به‌صورتی که ریسک سرمایه‌گذاری ما را کاهش دهد. اما در این قسمت از پست ما فقط سبد سهام کم ریسک را مورد بررسی قرار میدهیم.

سبد سهام کم ریسک:

باید گفت که در این روش از سبد سهام کم ریسک، در این سرمایه گذاری ضریب بتا کم است و نوسانات قیمت هم معقول و معمول است و در واقع سهام چرخه ای هستند و تحت تاثیر متغیرهای خارجی و اقتصادی هستند. باید گفت که بهتر است در این راستا شرکت های بورسی را انتخاب کنید که لوازم و مواد اولیه و اساسی یک خانه را تامین میکند زیرا مزیت سرمایه‌گذاری در سهام کالاها و خدمات ضروری این است که حاشیه امنیت بیشتری در بحران‌ها و رکودهای اقتصادی دارند.

چگونه یک سبد سهام کم ریسک بسازیم؟

برای اینکه سهامداران و سرمایه گذاران بتوانند یک سبد سهام کم ریسک تشکیل دهند کافی است که دانش و اطلاعات بورسی را خوب فرا گرفته باشند تا بتوانند مانند تحلیلگران حرفه ایی برای خود یک سبد سهام مناسب و کم ریسک تهیه کنند تا از سرمایه و دارایی خود به صورت کامل در مقابل ضررها حفاظت کنند. داشتن برنامه و پلن مشخص برای معاملات و خرید و فروش خود بسیار میتواند در این راستا به صاحبان سهام کمک شایانی کند.

در قسمت فوق به این موضوع اشاره کردیم که با تشکیل یک سبد سهام متنوع میتوانید یک سبد سهام کم ریسک را تشکیل دهید که این اولین گام شماست اما باید به این نکته هم اشاره کنیم که تشکیل یک سبد سهام  متنوع میتواند مضراتی هم داشته باشد مانند اینکه، هرچه تعداد سهام های تشکیل دهنده سبد از تنوع بیشتری برخوردار باشند، صاحب سهام باید کارمزد بیشتری را پرداخت کند پس برای جلوگیری از این مورد بهتر است که سرمایه خود را به صورت برابر تقسیم کنید یا به عبارتی دیگر در این حالت توزیع وزن سرمایه درون سبد سهام بورس کاملا یکنواخت است و هیچ تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد.

با بررسی وضعیت شرکت های مورد نظر و با استفاده از دانش تحلیل تکنیکال و بنیادی میتوانید سهام شرکت های معتبر را به منظور تشکیل سبد سهام کم ریسک پیدا کنید و انتخاب کنید.

بهتر است که همیشه آگاه باشید و وضعیت بازار و بورس جهانی را مورد بررسی قرار دهید زیرا اتفاقاتی که در بازار جهانی رخ میدهد تاثیر مستقیم بر بازار کشورها دارد.

اینکه از شرکتی سهام خریداری کنید بسیار مهم است، برای انتخاب شرکت باید گزینه های مختلفی را مورد بررسی قرار بدهید. یکی از روش ها استفاده از تحلیل تکنیکال و بنیادی است.

پس به طور خلاصه، با توجه به عوامل زیر میتوانیم یک سبد سهام کم ریسک تشکیل دهیم:

  • تشکیل سبد سهام متنوع
  • انتخاب سهام شرکت های معتبر
  • بررسی و مشاهده وضعیت بازار جهانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا