آموزش بورس

حداکثر چند سهم در سبد سهام خود داشته باشیم؟

سبد سهام یا پرتفوی  به چه معناست؟

چند سهم در سبد سهام داشته باشیم؟
چند سهم در سبد سهام داشته باشیم؟

برای بررسی و پاسخ دادن به سوال ” چند سهم در سبد سهام داشته باشیم؟ ” بهتر است که اول تعریف مختصری از  سبد سهام و پرتفوی داشته باشیم. پرتفوی یا سبد سهام به منظور به حداقل رساندن ریسک و ضرر است و صاحبان سهام میتوانند با استفاده از سبد سهام یا پرتفوی به صورت اصولی و درست سهام و دارایی هایشان را نگه داری کنند. سبد سهام یا پرتفوی در واقع ترکیبی از سهام یا دارایی هایی است که یک سرمایه گذار آنها را خریداری کرده است و با انتخاب نماد شرکت های متفاوت میتوانید یک سبد سهام مناسب داشته باشید. برای موفق بودن در بازار سرمایه و بورس بهتر است که نماد و سهم شرکت های متفاوت را خریداری کنید زیرا یکی از ویژگی های خوب سبد سهام و پرتفوی این است که تنوع بخشی بالایی دارد و اگر این اصل را رعایت کنید، سبد سهام مناسبی خواهید داشت.


چند سهم در سبد سهام داشته باشیم؟


یک مثل قدیمی است که میگویند ” همه تخم مرغ هایت را دراخل یک سبد نچین” و این مثل میتواند در موضوع سبد سهام بسیار به صاحبان سهام و سرمایه گذاران در بورس و فرابورس کمک کند تا در معاملات خود خیلی هوشمندانه تر عمل کنند و اگر از سبد سهام یا پرتفوی استفاده میکنند، این موضوع را بدانند که با انتخاب 5الی 10 سهم از صنعت های مختلف، ضرر و ریسک را به حداقل رسانده اند و با توجه به رخ دادن اتفاقات بزرگ سیاسی و اقتصادی و… جلوی ضرر راگرفته اند. به صورت کلی هرچه سهامداران و سرمایه گذاران داخل سبد سهام خود تنوع بیشتری از سهام های مختلف از صنایع و شرکت های مختلف داشته باشند بسیار موفق تر هستند.

بنابراین هیچ گاه تک سهم نشوید، حداقل 5 سهم و حداکثر 10 سهم در سبد خود داشته باشید (به غیر از عرضه اولیه ها). انتخاب چند سهم از یک صنعت تفاوتی با تک سهم شدن ندارد. میزان سرمایه گذاری در سهام را منطقی انتخاب کنید مثلا این که سهمی 70 درصد سبد و 5 سهم دیگر 30 درصد سبد شما را تشکیل دهند منطقی نیست و ریسک را افزایش می دهد.

باید به این نکته اشاره کنیم که هر سهامدار یا سرمایه گذار بهتر است که سرمایه و دارایی خود را به وزن و درصد مناسب تقسیم کند. به طور مثال، اگر یک سرمایه گذار یا سهامدار 20 درصد از سرمایه و دارایی خود را به هر سهم از 5 سهم انتخابی تخصیص دهد، ریسک و ضرر را برای سرمایه خود به حداقل رسانده است.

نکته دیگر این است که باید سهم هایی را در سبد خود قرار دهید که با یکدیگر همگرا نباشند مثلا اگر شما سهام 3 شرکت پتروشیمی را بخرید ریسک سبد خود را کاهش نداده اید زیرا هر خبری که روی صنعت پتروشیمی تاثیر گذار باشد روی کل سبد شما تاثیر خواهد گذاشت.


مباحث زیر را مطالعه کنید:

منظور از سهم بنیادی چیست؟

بهترین سهام برای خرید در بورس را چگونه تشخیص دهیم؟


با تشکیل یک سبد خوب ریسک غیرسیستماتیک را کاهش دهید

حتما درباره ریسک سیستماتیک و ریسک غیرسیستماتیک در بازار سرمایه شنیده اید. ریسکی که مربوط به کل بازار است و نمی توان آن را حذف یا مدیریت کرد ریسک سیستماتیک نامیده می شود که بر همه صنعت ها بصورت یکسان تاثیر می گذارد و در مقابل ریسک غیرسیستماتیک را داریم که ناشی از ریبسک یک شرکت یا صنعت خاص است و با تشکیل یک سبد خوب و بهینه از چند سهام مناسب می توان ریسک غیرسیستماتیک را تا حد زیادی کاهش داد.

باید دقت کنید که سبد شما از سهام چند شرکت از چند صنعت تشکیل شود و انتخاب چند سهم در یک صنعت لزوما ریسک پرتفوی شما را کاهش نمی دهد.

نحوه انتخاب بهترین سهام


و حال سوالی که مطرح میشود این است که چگونه بهترین سهام را انتخاب کنیم تا سرمایه و دارایی خود را به درست بر روی آن سرمایه گذاری کنیم؟

افرادی که در بازار بورس فعالیت می کنند میتوانند با بررسی وضعیت بنیادی سهم، صورت های مالی شرکت، تعیین ارزش سهام شرکت و پیش بینی تغییرات آتی قیمت، عملکرد تجاری، میزان سود نقدی هر سهم، ارزیابی مدیریت و اتخاذ تصمیمات داخلی جهت محاسبه ریسک اعتباری و … بهترین سهم را به منظور سرمایه گذاری انتخاب کنند.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا