آموزش بورس

چه زمانی افزایش سرمایه خوب نیست؟

سرمایه گذاران و صاحبان سرمایه که در بورس فعالیت می کنند حتما با اصطلاح ” افزایش سرمایه ” آشنا هستند و میدانند منظور از افزایش سرمایه در بورس چیست؟ اما سوالی که در این پست قصد داریم پاسخ بدهیم این است که ” چه زمانی افزایش سرمایه خوب نیست؟ ” همانطور که میدانید افزایش سرمایه از محل های متفاوتی میتواند انجام پذیرد اما موضوعی که شاید برای سرمایه گذاران و صاحبان سهام مهم باشد این است که ” آیا افزایش سرمایه همیشه خوب است؟ ” ، “فواید افزایش سرمایه چیست؟”، ” چه زمانی افزایش سرمایه خوب نیست؟ ” در این پست هم قصد داریم که به چنین سوالاتی پاسخ دهیم.

منظور از افزایش سرمایه در بورس چیست؟
منظور از افزایش سرمایه در بورس چیست؟

مباحثی که در این پست مورد بررسی قرار می گیرند:

  • منظور از افزایش سرمایه در بورس چیست؟
  • انواع افزایش سرمایه
  • چه زمانی افزایش سرمایه خوب نیست؟

منظور از افزایش سرمایه در بورس چیست؟


برای پاسخ دادن به سوال ” چه زمانی افزایش سرمایه خوب نیست؟ ” بهتر است که یک تعریف کوتاهی از افزایش سرمایه در اختیارتان بگذاریم . هرچند که در پست های گذشته بورس فردا سعی در آموزش و توضیح کامل همه مباحث بورسی به خصوص افزایش سرمایه داشته ایم. با این حال باید گفت که منظور از افزایش سرمایه این است که شرکت ها به منظور تامین منابع مالی و اصلاح ساختار مالی خود اقدام به افزایش سرمایه می کنند. افرادی که در یک شرکت سهام خریداری کرده اند و سهامدار هستند پس از افزایش سرمایه تعداد سهام آن ها افزایش پیدا کرده اما قیمت سهام ها به مقداری میشود که سرمایه اصلی آن ها در آن شرکت تغییر نمی کند. افزایش سرمایه میتواند از محل های مختلف ایجاد شود.


انواع افزایش سرمایه

انواع افزایش سرمایه
انواع افزایش سرمایه

شرکت ها برای تامین منابع مالی خود از افزایش سرمایه استفاده می کنند تا بتوانند به واسطه افزایش سرمیه تعدادی سهام جدید منتشر کنند و به سهامداران و سرمایه گذاران به فروش برسانند و به واسطه این اعمال ساختار مالی خود را اصلاح کنند. همانطور که در پست های گذشته و حتی در قسمت فوق اشاره شد، افزایش سرمایه از انواع مختلفی برخوردار است که به شرح زیر است.

انواع افزایش سرمایه


چه زمانی افزایش سرمایه خوب نیست؟


برای پاسخ دادن به سوال ” چه زمانی افزایش سرمایه خوب نیست؟ ” باید به این نکته توجه کنیم که به چه دلیل افزایش سرمایه انجام شده است چرا که برای افزایش سرمایه میتوان دلایل زیادی تاثیرگذار باشند. زمانی که خبر افازیش سرمایه منتشر میشود، شرکت مورد توجه سهامداران قرار می گیرد. افزایش سرمایه به‌تنهایی نمی‌تواند ملاکی برای ارزنده بودن سهام یک شرکت باشد. عاملی که در افزایش سرمایه‌ها باعث مثبت شدن یک سهم می‌شود، انتظار مثبت و اطمینان سهامداران نسبت به محقق شدن عملیات اجرایی مدنظر شرکت است. بنابراین سهامداران باید به شرایط کلی شرکت، منطق افزایش سرمایه و درصد آن توجه کنند.

به طور کلی افزایش سرمایه همیشه خوب نیست و به خصوص زمانی که سهامداران از ارزندگی سهم اطمینان نداشته باشند و یا وضعیت بازار نزولی باشد افزایش سرمایه نه تنهاهمیشه خوب نیست بلکه می تواند باعث شود قیمت سهم پس از افزایش سرمایه با افت شدید مواجه شود. بعد از افزایش سرمایه قیمت سهم کاهش و تعداد آن افزایش می یابد و به عبارتی سرمایه سهامداران یک سهم قبل و بعد از افزایش سرمایه فرقی نمی کند اما اگر وضعیت بنیادی سهم خوب باشد و اخبار مثبتی پیرامون سهم وجود داشته باشد و همچنین بازار در یک وضعیت صعودی قرار داشته باشد بعد از افزایش سرمایه با توجه به کاهش قیمت سهم، سهم از جذابیت بیشتری برخوردار شده و مورد توجه سهامداران قرار می گیرد و به سرعت روند صعودی را طی می کند اما اگر این شرایط برعکس باشد افزایش سرمایه خوب نیست و با عدم استقبال مواجه شده و روز به روز از ارزش آن کاسته می شود.

مطالب مرتبط با افزایش سرمایه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا