آموزش بورس

پرتفوی یا سبد سهام (Portfolio) در بورس چیست؟ اصول تشکیل بهترین پرتفوی

هدف از انتشار این مقاله توضیح کامل سبد سهام یا پرتفوی در بورس می باشد. سبد سرمایه گذاری مجموعه ای از دارایی های متعلق به یک سرمایه گذار است. این دارایی ها می تواند شامل اوراق بهادار سرمایه گذاری مانند اوراق قرضه ، سهام ، صندوق های سرمایه گذاری مشترک ، سبد سرمایه گذاری اختصاصی و حتی دارایی های فیزیکی مانند طلا (سکه یا شمش) و املاک و مستغلات باشد.

بطور خلاصه به مجموعه دارایی های شخص سرمایه گذار در هر بازاری سبد دارایی و پرتفوی می گویند اما در ایران مجموعه دارایی های شخص سرمایه گذار در بورس را پرتفوی و یا سبد سهام می گویند.

سبد سهام و پرتفوی به چه معناست؟

در اصل پرتفوی و سبد دارایی شامل هر دارایی می شود که می تواند در مدت زمان سود و بازده خوبی را برای سرمایه گذاران کسب کند. سبد سرمایه شما می تواند شامل مجموعه متنوعی از اوراق قرضه یا سهام شرکت های بورسی باشد اما مهم است که سبد سهام خود را به خوبی مدیریت کنید. در غیر این صورت ممکن است سرمایه گذار با بازده کمتری و یا ضرر مواجه گردد.

بیشتر بخوانید : سبدگردان کیست و چه وظایفی دارد؟

سبدگردانی و مدیریت پرتفوی یعنی چه؟

مدیریت سبد سهام و دارایی شخص سرمایه گذار در بازار بورس، باید بگونه ای باشد تا ضرر های سرمایه گذاری را به حداقل ممکن و در مقابل بازده و سود را به حداکثر ممکن برسد.

اما به یاد داشته باشید ، مدیریت پرتفوی و سبدگردانی محدود به یک زمان مشخص نیست. به عبارت دیگر ، کار شما در هنگام ایجاد سبد دارایی به اتمام نمی رسد. شما باید به طور مداوم نمونه دارای خود را در بورس مدیریت و کنترل کنید. در ادامه این مطلب مثالی جهت درک بیشتر شما از اهمیت مدیریت پرتفوی ذکر می کنیم.

به عنوان مثال ،حسابدار 27 ساله در ابتدای سال 2019 در یک سهام خاص سرمایه گذاری کرد. براساس تحقیقات و تحلیل داده های بازار ، وی انتظار داشت که سهام برای شش ماه آینده حداقل 12٪ بازده را ارائه دهد. اما با گذشت زمان ، او فهمید که سهام مطابق آنچه انتظار داشت عمل نکرده و بازده آن به مراتب کمتر از آنچه پیش بینی کرده بود شد.

در نتیجه ، او تصمیم گرفت سرمایه گذاری و سبد دارایی خود را دوباره ارزیابی و بررسی کند. او احساس کرد که بهتر است این سهام را از سبد دارایی خود حذف کند و با سرمایه خود سهام بهتر و سودمندی را خریداری نمایند.

نکات و اصول تشکیل بهترین پرتفوی و مدیریت آن

نکات قابل توجه جهت مدیریت سبد سهام و پرتفوی

سرمایه گذاران باید به خاطر داشته باشند که جهت بهره مندی از سود حداکثر بازار بورس، به هنگام چیدمان سبد سهام نکات مهمی همچون متنوع سازی سبد سهام  ، سرمایه گذاری های منظم ، احساساتی و هیجانی تصمیم نگیرید و دیده بلند مدت داشته باشید ، یادگیری روش های تحلیل سهام (تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی) توجه نماید

  • متنوع سازی سبد سهام

وقتی در بازار سهام سرمایه گذاری می کنید ، یک رویکرد خوب این است که سرمایه گذاری های خود را در چندین سهام مختلف خوب و تحلیل شده بازار پخش کنید. به این ترتیب ، حتی اگر یک یا دو بخش در بازار تحت تأثیر رکود قرار بگیرند ، کل سبد خرید شما متضرر نخواهد شد.
یک ضرب المثل چینی هست که می گویند “هرگز تمام تخم مرغ هاتو داخل یک سبد نگذار“.

  • احساساتی و هیجانی تصمیم نگیرید و دیده بلند مدت داشته باشید

یکی از نکاتی که به هنگام تشکیل سبد سهام و تشکیل پرتفوی باید در نظر داشته باشیم این است که از رفتار های هیجانی و احساساتی پرهیز نماییم و دیده بلند مدت به سرمایه گذاری خود داشته باشیم. همچنین هنگام سرمایه گذاری برای اهداف بلند مدت ، بهتر است تصمیم گیری را بر اساس تغییرات کوتاه مدت در بازار اتخاذ نکنید. به عبارت دیگر ، سهام خود را فقط به دلیل افت کوچک در کوتاه مدت نفروشید.

  • انجام سرمایه گذاری های منظم

برای تقویت پرتفوی، مهم است که مرتباً سرمایه گذاری کنید. این نه تنها به شما کمک می کند تا در مدت زمان طولانی ثروت خود را افزایش دهید بلکه باعث می شود که مرتب سرمایه گذاری کنید (البته سرمایه گذاری آگاهانه) و در نتیجه با افزایش سطح درآمد خود، شما می توانید مبلغی را که سرمایه گذاری کرده اید افزایش دهید.

  • از یک استراتژی سرمایه گذاری قوی پیروی نمایید

هنگامی که در حال خرید یک سهام جدید هستید ، ممکن است  دلایل محکم و منطقی برای خرید آن نداشته باشید بنابراین برای اینکه ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهید بهتر است از یک استراتژی سرمایه گذاری پیروی نمایید. یعنی ابتدا کمی در سهام سرمایه گذاری کنید. اگر عملکرد سهام انتظارات شما را برآورده سازد ، می توانید سرمایه گذاری خود را افزایش دهید.

کلام آخر

هدف از مدیریت پرتفوی، کسب بازده حداکثر سبد سهام می باشد، نه فقط بازده یک یا دو سهام در سبد سهام. اگر تجربه ای در زمینه سرمایه گذاری در بازار بورس ندارید و همچنین فرصت یادگیری روش های تحلیل سهم را ندارید بهتر است روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بازار بورس (بهترین روش سرمایه گذاری در بازار بورس) از طریق شرکت های سبدگردان را انتخاب نمایید.

اکثر سرمایه گذاران جهت نظارت و مدیریت هر چه بهتر سبد سرمایه گذاری خود یک شرکت سبدگردان معتبر  را انتخاب و اقدام به افتتاح سبد سرمایه گذاری اختصاصی یا صندوق سرمایه گذاری مشترک می نمایید. البته باید پیش از انتخاب شرکت سبدگردان به مواردی همچون شاخصه های رتبه بندی شرکت سبدگردان توجه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا