آموزش بورس

مجمع عمومی فوق العاده چیست و چه زمانی تشکیل میشود؟

برای تصمیم گیری هایی در مورد وضعیت نهاد های معاملاتی جلساتی تشکیل میشود؛ این جلسات تشکیل شده توسط سهامداران مجمع تلقی میشوند.
مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق العاده و مجمع عمومی موسس از مهم ترین مجامع عمومی شرکت ها بر اساس قانون تجارت هستند. در این نوشته قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که مجمع عمومی فوق العاده چیست و چه زمانی برگزار میشود؟

مجمع عمومی چیست؟

به طور کلی دعوت به مجامع عمومی به طور فوق العاده با هیات مدیره شرکت است و در کلیه موارد از طریق آگهی در روزنامه صاحبان سهم را برای تشکیل مجمع فرا میخوانند. هر سهامدار میتواند با ارائه ورق سهم به شرکت مراجعه کرده تا برای ورود به جلسه مجوز داشته باشد.

دستور جلسه و تاریخ و محل تشکیل به همراه ساعت شروع و آدرس محل تجمع در آگهی قید میشود. همچنین فاصله بین دعوت تا تشکیل جلسه نباید بیشتر از 40 روز یا کمتر از 10 روز باشد.حضور سهامداران تنها با مجوز صادر شده امکان پذیر است و جز خود یا نماینده قانونی خود نمیتوانند همراهی در جلسات داشته باشند.

وجود مجامع عمومی برای تمامی شرکت ها الزامی نیست و تنها شرکت های تعاونی یا سهامی موظف به تشکیل این جلسات هستند. البته شرکت های مختلط سهامی در صورت داشتن بیش از 12 شریک نیز شامل این قانون خواهند شد.

وظایف مجمع عمومی فوق العاده

مجمع عمومی فوق العاده چیست؟

هنگامی که اتفاقات رخ داده در حیطه وظایف مجمع عمومی عادی نباشد و صلاحیت نداشته باشد،اتخاذ تصمیم در مجمع عمومی فوق العاده توسط سهامداران صورت میگیرد. از موضوع های قابل پیگیری در مجمع عمومی فوق العاده میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اصلاح اساسنامه
  • تغییر مواد اساسنامه
  • کاهش/افزایش سرمایه
  • انحلال شرکت

چگونگی تشکیل مجمع عمومی فوق العاده

رسمی شدن جلسه هنگامی اتفاق می افتد که بیش از 50 % افرادی که حق رای دارند در مجمع حضور داشته باشند.اگر جلسه به حد نصاب نرسیده باشد مقام دعوت کننده موظف است فراخوانی مجدد داده تا جلسه ای برای نوبت دوم تشکیل شود.در مجمع دوم رسمیت یافتن جلسه مشروط به حضور بیش از یک سوم سهامدران دارای حق رای می باشد.

شاید جالب باشد : عرضه اولیه رو چقدر نگه داریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا