آموزش بورس

برای مشاهده لیست شرکت های در شرف افزایش سرمایه چه کنیم؟

افزایش سرمایه یکی از مهمترین عواملی است که هر شرکتی میتواند به منظور اصلاح ساختار مالی و تامین منابع مالی خود به عمل بیاورد اما برای مشاهده لیست شرکت های در شرف افزایش سرمایه چه کنیم و از کجا بفهمیم کدام شرکت ها قصد افزایش سرمایه دارند؟ اگر سرمایه گذار و یا سهامداری قصد این را داشته باشد تا متوجه شود کدام شرکت در لیست افزایش سرمایه است باید چه اقدامی انجام دهد؟ در ادامه به تعریف مختصری از افزایش سرمایه و انواع آن میپردازیم و در اخر به سوال ” برای مشاهده لیست شرکت های در شرف افزایش سرمایه چه کنیم؟ ” پاسخ می دهیم.

افزایش سرمایه
افزایش سرمایه

مواردی که در این پست مورد بررسی قرار میگیرند:

منظور از افزایش سرمایه در بورس چیست؟

انواع افزایش سرمایه

برای مشاهده لیست شرکت های در شرف افزایش سرمایه چه کنیم؟


لیست شرکت های در شرف افزایش سرمایه را از کجا ببینیم؟

قبل از اینکه نحوه اطلاع از افزایش سرمایه شرکتهای بورسی را بیان کنیم اشاره مختصری به این موضوع می کنیم که منظور از افزایش سرمایه در بورس چیست؟

منظور از افزایش سرمایه در بورس چیست؟
منظور از افزایش سرمایه در بورس چیست؟

در بازار بورس و فرابورس زمانی که شرکتی قصد اصلاح ساختار مالی، تامین منابع مالی، افزایش قدرت رقابت خود و… را میکند، میتواند از افزایش سرمایه استفاده کند. پیشنهاد افزایش سرمایه در مجمع فوق العاده شرکت برای بهبود ساختار مالی شرکت مطرح شده و پس از تصویب هیئت مدیره و تصویب سازمان بورس اجرایی می شود. در افزایش سرمایه شرکت باید تعدادی از اوراق بهادار جدید را در بازار عرضه کند تا پس از اوراق بهادار تازه به انتشار رسیده و معامله آن ها توسط سهامداران و سرمایه گذاران، شرکت مبلغ مورد نیاز خود را بدست آورد. نکته ای که باید بیان کنیم این است که بعد از افزایش سرمایه کاملا طبیعی است که تعداد و قیمت سهام سهامداران شرکت تغیر میکند.

البته افزایش سرمایه، از روش ها و محل های متفاوت امکان پذیر است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

 

 

این مطالب به درک بهتر مطلب کمک می کند:


انواع افزایش سرمایه


همانطور که در فوق ذکر شد، افزایش سرمایه برای شرکت ها و سهامداران بسیار تصمیم مهمی است و سرمایه گذاران و سهامداران با توجه به افزایش سرمایه یک شرکت، معاملات خود را بر اساس آن برنامه ریزی میکنند. افزایش سرمایه از محل های متفاوت اتفاق می افتد.

انواع افزایش سرمایه به شرح زیر است که البته هر کدام از روش های زیر را به صورت اختصاصی در پست جداگانه توضیح داده ایم.

انواع افزایش سرمایه
انواع افزایش سرمایه



برای مشاهده لیست شرکت های در شرف افزایش سرمایه چه کنیم؟


برای مشاهده لیست شرکت های در شرف افزایش سرمایه کافی است به سمانه کدال به آدرس codal.ir مراجعه کنید:

برای مشاهده لیست شرکت های در شرف افزایش سرمایه میتوانید به سادگی با وارد شدن به سامانه کدال و انتخاب نماد مورد نظر خود در فیلد نام نماد میتوانید تمام اطلاعات مربوط به شرکت را بدست آورید و اگر قصد مشاهده لیست تمامی شرکت هایی که در شرف افزایش سرمایه هستند را دارید کافی است که در فیلد کد اطلاعیه ها، کد (ن_60) را وارد کنید تا لیست تمامی شرکت هایی که در شرف افزایش سرمایه هستند و در مرحله پیشنهاد هیئت مدیره هستند را نمایش دهد و با وارد کردن کلمه کلیدی “ن_67 لیست شرکت هایی که آگهی افزایش سرمایه خود را ثبت کرده اند قابل مشاهده است.

با مشاهده عکس های زیر بهتر متوجه میشوید که چگونه لیست شرکت های در شرف افزایش سرمایه را مشاهده کنید به عنوان مثال شما می توانید در قسمت تاریخ از ابتدا تا انتهای شهریور ماه را وارد کنید یا از ابتدا تا انتهای سال99:

لیست شرکت های در شرف افزایش سرمایه لیست شرکت های در شرف افزایش سرمایه

 

گفته شده بود که برای افزایش سرمایه شرکت، هیئت مدیره باید دلایل منطقی مبنی بر افزایش سرمایه را در مجمع عمومی فوق العاده بیان کند، اما باید گفت که این موضوع تغییر کرده است که دیگر الزامی نیست تا رئیس هیئت مدیره شرکت در مجمع عمومی فوق العاده در مورد افزایش سرمایه شرکت پیشنهاد و دلایل بیان کند و فقط کافی است تا مدارک درخواست افزایش سرمایه از سوی حسابرس مستقل بررسی شده و سپس سازمان نظر نهایی را در این خصوص ابلاغ می‌کند و ممکن است افزایش سرمایه محقق شده با آن چیزی که پیشنهاد می‌شود کاملا متفاوت باشد. اگر حسابرس به دلایل مختلف و یا شرایط مختلف با افزایش سرمایه موافقت نکرد، سازمان یا هیات‌مدیره افزایش سرمایه پیشنهادی به طور کل مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد یا ساختار افزایش سرمایه تغییراتی را به همراه خواهد داشت.

امیدواریم مطالعه این مطلب به شما کمک کند تا لیست شرکت های در شرف افزایش سرمایه را به راحتی پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا