آموزش بورس

سود عرضه اولیه چقدر است؟

سهام یک شرکت معمولا برای تامین سرمایه آن شرکت عرضه میشود. به اولین عرضه سهام در بازار بورس “عرضه اولیه” میگویند.
به طور متداول عرضه های اولیه سود خوبی به سرمایه گذاران میرسانند و سرمایه گذاری بی خطری تلقی میشوند و در کنار آن به علت پایین بودن قیمت برای تازه کاران بازار سرمایه پیشنهادی جذاب به ارمغان می آورد.
با توجه به سوال خیلی ها که می پرسند سود عرضه اولیه چقدر است ما در این بخش از بورس فردا به بررسی سود عرضه اولیه خواهیم پرداخت.

عرضه اولیه چیست؟

همانطور که گفته شد دلیل عمده وارد شدن شرکت ها به بازار بورس و عرضه سهامشان تامین سرمایه است اما یکی دیگر از دلایل فروش سهام توسط شرکت ها خصوصی سازی آن ها است. شرکت هایی مانند مخابرات یا نهاد های دولتی مانند بانک ها برای آنکه سود حاصل از فعالیت هایشان به حساب دولت نرود به بازار بورس وارد میشوند و سهام خود را در اختیار عموم مردم برای خرید و فروش میگذارند.

عرضه اولیه یا IPO به اولین باری گفته میشود که مقدار معینی از سهام شرکت در سهم های محدود به متقاضیان فروخته میشود.سرمایه بدست آمده از عرضه مستقیما وارد حساب شرکت شده و خریداران تبدیل به سهامداران شرکت میشوند.البته با بالا رفتن قیمت سهم میتوانند آن را به فروش برسانند و از این راه کسب سود کنند.

همچنین بخوانید: عرضه اولیه رو چقدر نگه داریم؟

حال سوالی که پیش می آید این است که سود عرضه اولیه چقدر است و معمولا عرضه های اولیه در چه مدتی به سود میرسند؟

سود عرضه اولیه

سود عرضه اولیه چقدر است؟

به علت محدود بودن میزان سهام در عرضه اولیه و قیمت پایین خریداران زیادی تمایل دارند که در سهام آن شرکت سهیم شوند. پس از آن تشکیل صف خرید برای خرید سهام باعث میشود تا قیمت بالا رود و برای آنانکه میخواهند سهم خود را بفروشند سود خوبی به وجود آید.

به طور معمول در بازه ای کوتاه سهامداران به سود 20 الی 30 درصدی دست می یابند اما رقم این سود چندان بزرگ نخواهد بود زیرا قیمت خرید پایین و مقدار سهمیه هر نفر محدود است و این رقم در برخی موارد حتی کمتر از یک میلیون تومان خواهد بود.

همچنین بخوانید: چگونه عرضه اولیه را در روزهای بعد بخریم؟

با تمام اینها بدیهی است که با رشد قیمت هر سهم سود کسب شده از فروش آن نیز افزایش یابد.پس عواملی هستند که بر بالا رفتن قیمت تاثیر دارند که از جمله آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • فاصله قیمت تا ارزش : با عرضه شدن سهام در قیمتی پایین تر از ارزش ذاتی خود خریداران سهم افزایش یافته و با بالا رفتن قیمت و نزدیک شدن به ارزش واقعی و سود افزایش می یابد.
  • تعداد سهام برای عرضه اولیه : هرچه تعداد سهام عرضه شده بیشتر باشد تعداد خریداران سهام نیز بیشتر میشود و سود عرضه اولیه رشد بیشتری دارد.
  • تاثیر اخبار بر روند قیمت سهم : در برخی از موارد اخبار مثبت یا منفی میتواند بر سهام عرضه شده و قیمت آن تاثیر بگذارد و خریداران بر اساس این اخبار تصمیم گیری کنند.
  • سهامدار عمده : اگر سهام دار پس از عرضه اولیه سهام خود،سهام دیگری عرضه نکند ،سهام اولیه با رشد قیمت مواجه بوده و سود بیشتری به وجود می آورد.

همانطور که گفته شد عرضه اولیه در بیشتر مواقع با سوددهی قابل قبول و بدون ریسک همراه است و برای تازه کاران میتواند تجربه ای بی خطر و خوشایند باشد.پس اگر اطلاعات کمی از بازار سرمایه دارید یا تازه وارد هستید بهتر است با خرید سهام عرضه شده در عرضه های اولیه شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا