آموزش بورس

سرمایه گذاری در بورس یا طلا

مقدمه

با توجه به کاهش ارزش پول ملی و کاهش نرخ سود های بانکی افراد زیادی امروزه به فکر سرمایه گذاری در بازار های مالی با هدف حفظ ارزش سرمایه و کسب سود و بازده برای خود می باشند. برای مثال بورس یکی از بازار های مالی پر سود و بر بازده در کشور است که در آن می توان به معامله و خرید و فروش طلا و سکه نیز پرداخت. اما یکی از سوالات و چالش های همیشگی بر سر رقابت سرمایه گذاری در بورس و طلا می باشد. بسیاری از افراد از ما می پرسند که سرمایه گذاری در بورس یا طلا ؟ کدام بهتر است؟ سود و بازدهی بازار بورس بیشتر است یا طلا؟ در ادامه این مقاله قصد داریم تا به چالش سرمایه گذاری در بورس یا طلا پاسخ دهیم . در ادامه با ما همراه باشید.

در ابتدا لازم است مقدمه ای در خصوص انواع بازار های مالی برای سرمایه گذاری اشاره کنیم. به طور کلی می توان اذعان داشت که هم اکنون 4 بازار موازی و در رقابت با یکدیگر وجود دارد که سرمایه گذاران می توانند با توجه به میزان سرمایه و موارد دیگر در آن ها سرمایه گذاری کنند. این 4 بازار عبارتند از:

  • بازار بورس
  • بازار طلا
  • بازار مسکن
  • و بازار ارز .

بهترین روش سرمایه گذاری با پول کم در سال 99

نکته

با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی حاکم در ایران و کاهش شدید ارزش پول ملی، نیاز به سرمایه های بالا و قوانین مالیاتی، سرمایه گذاری در بازار مسکن چندان قابل توجه مردم قرار نمی گیرد. اما شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سرمایه گذاری در این بازار ها مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

بازار ارز و فارکس نیز همواره مخاطبان و مشتریان خود را داشته است. اما با توجه به غیر قانونی بودن و غیر شرعی بودن معاملات فارکس در ایران، رقابت اصلی میان سرمایه گذاری در بورس و سرمایه گذاری در طلا می باشد. به عبارت دیگر دوراهی اصلی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بورس یا طلا می باشد. در ادامه به بررسی مزیا و ویژگی های سرمایه گذاری در بورس و سرمایه گذاری در طلا و سکه خواهیم پرداخت.

سرمایه گذاری در طلا و سکه

همه ما می دانیم که طلا یکی از گران ترین و با ارزش ترین فلزات در سطح جهان می باشد که کاربرد های زینتی، درمانی و غیره دارد. شاید هر فردی با توجه به تجربه شخصی خود و رجوع به خاطرات بتواند روند صعودی قیمت طلا در سال های گذشته را بررسی کند. قیمت طلا در ایران وابسته به قیمت طلا در جهان دارد و همواره با رشد قیمت مواجه است. قیمت طلا همیشه در حال افزایش بوده است. اگرچه بازار طلا نیز همچون سایر بازار های مالی با نوسانات قیمتی زیادی همراه است. اما به هر ترتیب قیمت نهایی طلا نسبت به گذشته همواره صعودی است.

با توجه به مطالعات شاخص قیمت طلا و روند صعود و نزول آن در سال های اخیر می توان اذعان داشت که روند تغییرات قیمت طلا در بازار، با رشد ۲۱.۶ درصدی مواجه بوده است. همچنین لازم به ذکر است که در سال 1398، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در حدود ۶۰۲ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت داشت، اما هم اکنون این نرخ به بیش از ۱,۰۳۴,۴۴۳ تومان افزایش پیدا کرده است. این افزایش قیمت طلا در کمتر از یک سال از بی سابقه ترین افزایش قیمت در سال های اخیر بوده است. یکی از علت ‌های افزایش قیمت طلا و سکه نوسانات اونس جهانی و افزایش داد و ستد ها در بازار بود. امروزه روش های مختلفی برای سرمایه گذاری در بازار طلا وجود دارد. برای مثال:

  • خرید فیزیکی طلا و سکه
  • بورس کالا
  • صندوق ‌های سرمایه گذاری طلا
مزایای سرمایه گذاری در طلا

با استفاده از هر یک از روش های بالا می توانید در بازار طلا سرمایه گذاری کرده و با توجه به تغییرات قیمتف نوسانات و خرید و فروش در زمان مناسب به سود و بازدهی بالایی دست پیدا کنید. اما نکته دیگر که قابل توجه است مزیت های سرمایه گذاری در بازار طلا می باشد. از مهم ترین مزایای سرمایه گذاری در طلا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان نقد شوندگی بالا و آسان طلا و سکه
  • بازدهی خوب بازار طلا در بلند مدت با توجه به رشد قیمت
  • حفظ ارزش پول و سرمایه در مقابل تورم
  • سرمایه گذاری مطمئن و امن
  • امکان استفاده از طلا به عنوان زیورآلات
  • و غیره.

با توجه به موارد بالا سرمایه گذاران می توانند در ساده ترین روش سرمایه گذاری در طلا، ضمن استفاده از طلا به عنوان زیورآلات، در زمان مناسب نسبت به فروش آن اقدام کنند. اما از دیگر روش های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در بازار بورس می باشد.

سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس یکی از محبوب ترین روش های سرمایه گذاری در بازار های مالی می باشد که امروزه تب و تاب ویژه ای نیز دارد. بسیاری از افراد در دو راهی سرمایه گذاری در بورس یا طلا ، سرمایه گذاری در بورس را انتخاب می کنند. دلیل این موضوع مزیت های ویژه و بازدهی بسیار بالای بازار بورس می باشد. با توجه به تحلیل ها و مطالعه روند تغییر قیمت ها در سال های گذشته می توان استنباط کرد که بورس تهران در طی پنج سال اخیر بیش از ۱۴۷ درصد رشد کرده است. شاخص کل بازده نقدی و قیمتی در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۸۹ هزار واحد بوده که در روز ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به ۲۲۰ هزار واحد یعنی افزایش ۱۴۷ درصدی رسیده است. اما جدای از رشد و بازده بسیار بالای بازار بورس در مقایسه با سایر بازار ها، مزیت های ویژه آن می باشد.

از مهم ترین دلایل محبوبیت سرمایه گذاری در بازار بورس، عدم وجود محدودیت در آن می باشد. به این معنی که در این بازار همه افراد جامعه حتی با پول کم نیز می توانند به سرمایه گذاری در آن بپردازند. حداقل سود و بازدهی در بازار بورس بیشتر از سود سپرده های بانکی با همان مبلغ سرمایه گذاری می باشد. به همین دلیل روش سپرده گذاری بانکی دیگر مورد استقبال بسیاری از مردم قرار نمی گیرد. از طرف دیگر سرمایه گذاری در بازار طلا ، نیازمند سرمایه و پول زیادی می باشد.

مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس

اگر شما هم اکنون تصمیم به سرمایه گذاری در بازار طلا را داشته باشید، باید برای خرید هر یک گرم طلا بیش از یک میلیون تومان بپردازید. این در حالی است که در بازار بورس و سرمایه می توان حتی با 100 هزار تومان نیز شروع به سرمایه گذاری کرد. البته لازم به ذکر است که بازار بورس و سرمایه گذاری در آن مزیت های دیگری نیز دارد. به عبارت دیگر مهم ترین عواملی که موجب می شود بسیاری از افراد در دو راهی سرمایه گذاری در بورس یا طلا ، بورس را انتخاب کنند موارد زیر می باشد.

برای مثال:

  • امکان سرمایه گذاری با پول و سرمایه کم
  • امکان سرمایه گذاری بدون محدودیت سنی
  • کسب سود و بازدهی بالا و بیشتر از سود بانکی
  • امکان رقابت با دیگر سرمایه گذاران و کسب سود بیشتر
  • امکان پیش بینی سود شرکت ها با توجه به شاخص ها
  • شفافیت و حمایت قانونی از بورس و معافیت مالیاتی
  • امکان نقد شوندگی بالا و آسان
  • حفظ ارزش پول و کسب سود بیشتر از نرخ تورم
  • کمک به چرخه اقتصادی کشور و رونق تولید ملی
  • سهولت سرمایه گذاری و معامله
  • روش های متنوع سرمایه گذاری
  • و غیره.

همچنین نکته قابل توجه دیگر این است که از دیگر مزیت های سرمایه گذاری در بورس، امکان ایجاد سبد اختصاصی یا پرتفوی می باشد. در سبد اختصاصی شما می توانید دارایی خود را در بازار های مختلف قرار داده و ریسک معاملاتی خود را کاهش دهید. همچین با ایجاد پرتفوی می توانید بخشی از سرمایه خود را در بازار بورس به سرمایه گذاری در بازار طلا نیز اختصاص دهید. یعنی یک تیر برای دو نشان.

سرمایه گذاری در بورس یا طلا

در این مقاله به معرفی سرمایه گذاری در بورس و طلا پرداخته و مزیت های هر روش را بررسی کردیم. حالا انتخاب با شماست. سرمایه گذاری در بازار بورس یا طلا ؟ اگرچه در نهایت شما مختارید تا با مطالعه و کسب اطلاعات هر یک از روش های سرمایه گذاری را که مناسب می دانید انتخاب کنید. اما با توجه به رشد بی سابقه ارزش سهام در بورس و مزیت های دیگر آن در سوال سرمایه گذاری در بورس یا طلا ؟ ما سرمایه گذاری در بازار بورس را پیشنهاد می کنیم. امیدواریم که از مطالعه این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا