آموزش بورس

خرید و فروش سهم به صورت پله ای چگونه انجام میشود و چگونه ریسک را کاهش می دهد؟

عبارت پله ای به معنای قدم به قدم و مرحله به مرحله است یک پله بالاتر یا یک پله پایین تر به معنی این است که با کمی صعود یا فرود مواجه هستیم. در این پست قصد داریم که یک پاسخ مناسب برای “خرید و فروش سهم به صورت پله ای چگونه انجام میشود و چگونه ریسک را کاهش میدهد؟ ” پیدا کنیم. همانطور که از نام آن پیداست (خرید و فروش پله ای) میتوان حدس زد که معنی این عبارت بدین معناست که خرید یا فروش سهامی را به صورت مرحله ای انجام دهیم زیرا از پتانسیل سهام مورد نظر خود مطمئن هستیم که در روزهای آتی رشد می کند اما از رشد سهام در کوتاه مدت مطمئن نیستیم و به همین دلیل سرمایه خود را آهسته و به صورت پله ای وارد بورس می کنیم.

مطالبی که در این پست مورد بررسی قرار می گیرند:

خرید و فروش سهم به صورت پله ای چگونه انجام میشود؟

خرید و فروش سهم به صورت پله ای چگونه ریسک را کاهش می دهد؟


خرید و فروش سهم به صورت پله ای چگونه انجام میشود؟

 

خرید و فروش سهم به صورت پله ای
خرید و فروش سهم به صورت پله ای

همانطور که در مطالب فوق ذکر شد، خرید و فروش سهام به صورت پله ای به نوعی از خرید و فروش گفته می شود که سهامدار یا سرمایه گذار سهام مورد نظر خود را در مراحل مختلف و در بازه زمانی طولانی تری خرید کرده و یا به فروش میرساند. بدین صورت کمتر ضرر کرده و بیشتر سود بدست می آورد زیرا سرمایه گذار یا سهامدار در خرید و فروش سهم به صورت پله ای، به صورت کلی و یک دفعه تمامی سرمایه خود را وارد بازار بورس و فرابورس نکرده است و همین موضوع باعث میشود که ضرر کمتری را متحمل شود و در عوض سود خوبی بدست آورد زیرا در خرید و فروش سهم به صورت پله ای ریسک معامله بسیار پایین است. در خرید و فروش سهم به صورت پله ای در نزدیکی کف های قیمتی سهام، اقدام به خرید و به صورت پله ای و در نزدیکی سقف های قیمتی اقدام به فروش می کنیم.

پس متوجه شدید که یکی از روش های خرید سهام در بازار “خرید پله ای” است و به این منظور سرمایه گذاران و سهامداران به صورت پله ای سهام خرید و فروش میکنند.بهترین زمان برای خرید پله ای زمانی است که سرمایه گذار احساس می کند سهام مورد نظرش از پتانسیل خوبی برای رشد برخوردار است اما با این حال از رشد کوتاه مدت آن اطمینان ندارد.

سرمایه گذاران و سهامدارانی که به صورت پله ای خرید و فروش می کنند از یک سری فرضیه ها پیروی میکنند و باور دارند که، بازار سهام رو به رشد است و بازار سهام و بورس در آینده تغیر منفی نخواهد کرد، حرکت آتی قیمت ها به اندازه ای آهسته است که به ما امکان اتخاذ تصمیم را می دهد و قیمت سهام مورد نظرشان در روز های آتی به نفع آن ها تغیر میکند.


خرید و فروش سهم به صورت پله ای چگونه ریسک را کاهش می دهد؟

با توضیحاتی که در فوق در اختیارتان قرار دادیم میتوانید اینگونه نتیجه گیری کنید که به صورت کلی این خرید و فروش سهام به صورت پله ای در کسب سود بیشتر و متحمل شدن ضرر کمتر به سهامداران و سرمایه گذاران کمک بسیار می کند. البته در مورد خرید و فروش سهام به صورت پله ای نظرات مختلفی وجود دارد و هر سرمایه گذار و سهامداری دید متفاوتی به الگوریتم و راه و روش معامله پله ای دارد. همانطور که در فوق ذکر شد، خرید و فروش سهم به صورت پله ای به خرید و فروشی می گویند که خرید سهام در چند مرحله و با فواصل زمانی یا در قیمت‌های متفاوت انجام بگیرد که همین خرید و فروش سهم به صورت پله ای باعث کاهش میانگین خرید میشود که همین امر برای سرمایه گذاری بسیار مناسب است. به طور مثال، بیشتر کسانی که طرفدار این روش هستند دیدگاه بلندمدتی به سرمایه گذاری دارند و بر خلاف روند قیمت آن سهم یا آن دارایی عمل می‌کنند و به این شکل ریسک معامله خود را کاهش می دهند.

حال شاید برایتان سوال باشد که کاهش میانگین خرید به چه معناست؟

کاهش میانگین خرید بدین معناست که سهامدار یا سرمایه گذاری یک سهام را خریداری کرده و پس از خرید قیمت سهام ذکر شده افت پیدا کرده و در این صورت سهامدار یا سرمایه گذار بیشتر تمایل به خرید پله ای دارد تا از ضرر جلوگیری کند.

البته در این میان یک روشی وجود دارد به منظور کمتر ضرر کردن و زودتر سود کردن به نام مارتینگل که در بحثی جداگانه آن را توضیح میدهیم.

جمع بندی:

خرید و فروش پله ای در بورس یک استراتژی معاملاتی است که موافقان و مخالفان خودش را دارد. خرید و فروش پله ای به معنای خرید و فروش به صورت مرحله به مرحله و در قیمت های مختلف است خرید پله ای بعد از افت قیمت باعث کاهش میانگین خرید می شود و ریسک معامله شما را کاهش داده و باعث می شود زودتر به سود برسید. نکته ای که در خرید و فروش پله ای باید به آن توجه کنید این است که خردی و فروش پله ای زمانی توصیه می شود که سهام شما از بنیاد خوبی برخوردار است و شما قصد سرمایه گذاری بلند مدت دارید وگرنه همیشه خرید سهم به صورت پله ای باعث سود بیشتر نمی شود. تعیین نقاط ورود به سهم در روش خرید پله ای توسط ابزارهای تحلیل تکنیکال انجام می شود و با توجه به نقاط حمایت و مقاومت سهم صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا