آموزش بورس

حرکت شارپی در بورس چیست؟

مقدمه

اگر شما از دسته افرادی هستید که در بازار بورس فعالیت می کنید و یا به تازگی وارد بازار بورس شده اید، به احتمال زیاد تا به حال با واژگان تخصصی زیادی رو به رو شده اید. یکی از این واژگان تخصصی که امروز و در این مقاله از بورس فردا قصد داریم تا به آن بپردازیم. واژه یا عبارت شارپی بپردازیم. اگر برای شما نیز سوال است که منظور از حرکت شارپی در بورس چیست؟ و چه تاثیری در روند معاملات بازار بورس دارد؟ در ادامه این مقاله با ما در بورس فردا همراه باشید.

حرکت شارپی در بورس چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، در این مقاله قصد داریم تا به پاسخ این سوال بپردازیم که حرکت شارپی در بورس چیست؟ در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که اساس نوسانات بازار بورس بر مبنای تفاوت بین ارزش ذاتی یک سهم و قیمت آن در یک برهه زمانی خاص است. اما ارزش واقعی سهم می تواند بسته به اتفاقات و اخبار مختلف پیرامون شرکت مذکور یا صنعت وابسته به آن دستخوش تغییر شود. در این شرایط طبیعتا تغییر در سودآوری شرکت، قیمت سهم نیز دچار نوسان می شود. منظور از حرکت شارپی یا spike مجموعه‌ای از حرکت ‌های صعودی یا نزولی قیمت در بازار است که با مقیاسی تقریبا بزرگ و در یک بازه زمانی کوتاه صورت می‌ گیرد.

پیشنهاد می شود: دلیل رشد شارپی بورس امروز چه بود؟

بنابراین نزدیک ترین پاسخ به سوال منظور از حرکت شارپی چیست؟ این است که حرکت شارپی عبارت است از مجموعه ای از حرکت های سودآور ، صعودی و یا نزولی در بازار. اما اجازه دهید موضوع را با ذکر مثالی برای شما شفاف تر و ساده تر کنیم. اگر بخواهیم یک نمونه خوب از حرکت شارپی منفی یا نزولی در بازارهای مالی را برایتان مثال بزنیم به شاخص «داو جونز» یا «Dowjones» با نام اختصاری «DJIA» اشاره می ‌کنیم که در ۱۹ اکتبر سال ۱۹۸۷ تنها در یک روز به اندازه ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد.

شاخص میانگین صنعتی داو جونز یک شاخص بورس است که ارزش ۳۰ شرکت بزرگ مستقر در ایالات متحده و نحوه تجارت آن ‌ها در دوره‌ های مختلف بازار سهام را نشان می ‌دهد. ارزش داو نمایانگر سرمایه بازار شرکت ‌های جزو آن نیست، بلکه جمع قیمت یک سهم از سهام برای هر شرکت مؤلفه را در بر می ‌گیرد. این شاخص را چارلز داو و شریک تجاری ‌اش ادوارد جونز در سال ۱۸۹۶ ایجاد کردند. اسپایک ‌ها – یا همان حرکت‌ های شارپی – نشان دهنده‌ یک سری اطلاعات از قیمت سهام در بازار بورس هستند. با استفاده از اطلاعاتی که حرکت‌ های شارپی در اختیار ما قرار می ‌دهند می ‌توانیم به چگونگی روند قیمت و بالا یا پایین آمدن سهام پی ببریم.

چگونه می توان از حرکت شارپی در بورس استفاده کرد؟

در قسمت قبلی به پاسخ سوال حرکت شارپی در بورس چیست؟ پرداختیم. اما حالا با روشن تر شدن موضوع شاید سوال دیگری برای شما ایجاد شود و آن این است که چگونه می توان در تلیل های بورسی از حرکت شارپی استفاده کرد؟ مفهوم اسپایک یا حرکت شارپی در تحلیل بورس بسیار کارآمد است. در واقع کار تحلیل ‌گران تکنیکال پیدا کردن رنج قیمت یک سهام در بازار بورس است. فرض کنیم قیمت یک سهم در ۱۲ ماه گذشته بین ۳۵ تا ۴۵ دلار بوده است. تحلیل‌ گران تکنیکال علاوه بر تعیین آن رِنج از قیمت، با تحلیل و بررسی به دنبال تغییرات آینده قیمت این سهم در دراز مدت می ‌گردند.

در مثال بالا اگر رنج قیمت خیلی سریع به پایین‌تر از ۳۰ دلار یا بالاتر از ۴۵ دلار رود، این رویداد می ‌تواند در نظر تحلیل‌گر تکنیکال نشانه ‌ای برای خرید یا فروش سهم باشد. فرض کنیم که یک حرکت به سمت پایین و به قیمت ۲۷ دلار داشته باشیم. اگر این حرکت شارپی همچنان سیر نزولی داشته باشد، می‌ توان آن را نشانه ‌ا‌ی از وجود خبر های جدید درباره آن شرکت در نظر گرفت که باعث شده نظر سرمایه گذار ها در مورد بازار بورس آن تغییر کند. یک تحلیل‌ گر تکنیکال ممکن است از این روند استفاده کند و به همین دلیل سهام را بفروشد.

چگونگی تشخیص حرکت شارپی یک سهم

در تشخیص حرکت شارپی یک سهم به سه عامل می بایست توجه کنید:

  • اخبار شرکت
  • تحلیل بنیادی
  • تحلیل تکنیکال

با رصد اخبار شرکت در یک بازه زمانی به خوبی می توانید، از آینده آن شرکت مطلع شوید و از سود آوری نماد مذکور در آینده نزدیک آگاهی پیدا کنید چرا که هر چه نماد مورد نظر شما سود آوری بیشتری داشته باشد، طبیعتاً ارزش ذاتی آن بالاتر و قیمت سهام آن نیز افزایشی خواهد بود اما این بدان معنا نیست که بلافاصله پس از شنیدن یک خبر مثبت از یک شرکت، حرکت شارپی سهم آغاز خواهد شد.

مورد دومی که سهامداران می بایست به آن توجه کنند، وضعیت صنعتی است که شرکت مذکور در آن قرار دارد؛ با بررسی همه ریسک های موجود در بازار و همچنین شرایط کلی اقتصاد کشور و همچنین فعالیت های شرکت و بررسی صورت های مالی نماد مذکور در بازه های زمانی ۳ ماهه به خوبی می توان از روند سود آوری شرکت مطلع شد و اگر با بررسی همه جوانب به این قطعیت رسیدید که سهم مذکور محکوم به صعود است، منتظر سیگنال های بازیگر سهم بنشیند.

حرکت شارپی سهم در بازار بورس ایران

در قسمت های قبلی این مقاله به پاسخ سوال حرکت شارپی چیست؟ پرداختیم. در بازار بورس ایران می ‌توان مواردی را مشاهده نمود که در اثر رفتار های مختلف بازار، حرکت شارپی در نمودار سهم ایجاد شده است. برخی از مهم ‌ترین عوامل تأثیر گذار بر روند شارپی قیمت سهام شرکت ‌ها در ادامه بررسی می ‌شود:

  • افزایش سرمایه
  • برگزاری مجمع عادی سالیانه
  • دوره های خاص.
 افزایش سرمایه

افزایش سرمایه یکی از عواملی است که می ‌تواند موجب ایجاد یک حرکت شارپی در نمودار سهم شود. به‌عنوان‌ مثال سهام شرکتی که افزایش سرمایه داده است و در وضعیت بازگشایی قرار دارد، برای آغاز معاملات ممکن است با تغییرات مثبت یا منفی حدود ۳۰ درصدی همراه باشد. این رویداد منجر به یک حرکت شارپی در روند قیمت این سهم خواهد شد.

 برگزاری مجمع عادی سالیانه

ممکن است شرکتی وارد مجمع عادی سالیانه شده و سود تقسیمی میان سهامداران خود توزیع نماید. سهام این شرکت در بازار بورس یا فرابورس در آغاز بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسانی باز می ‌شود و این امر می ‌تواند منجر به ایجاد یک حرکت شارپی در نمودار سهم شود.

 دوره های خاص

در برخی دوره ‌های خاص با توجه به اتفاقاتی که رخ می‌ دهد همچون ورود نقدینگی، امکان دارد که طی یک الی دو ماه، برخی از سهام یا صنایع مشخص، در این بازه کوتاه ۱۰۰ الی ۲۰۰ درصد بازدهی بدهند. همین امر نمونه ‌ای بارز در ایجاد روند شارپی در نمودار سهم است.

ویژگی های حرکت شارپی در بورس چیست؟

  • اساسا به حرکت تند و تیز قیمت یا شاخص در بورس، حرکت شارپی گفته می ‌شود.
  • سهم شارپی یعنی سهمی که رشد و افت قیمت در آن به سرعت اتفاق می ‌افتد.
  • اغلب زمانی که افراد زیادی به هر دلیل تمایل به خرید سهام یک شرکت پیدا می ‌کنند و طرف عرضه‌ (فروشندگان) کم هستند و این رویداد برای چندین هفته ادامه یابد سهم رشد شارپی خواهد داشت.
  • برخی سهم‌ ها به طور کلی از نظر تاریخی سهم‌ های کندی هستند و اغلب حرکات‌شان به تند و تیزی سایر سهام نیست.
  • معمولا سهام شرکت‌ های خیلی بزرگ که دارای سهام شناور بالا بوده و سابقه زیادی در بورس دارند از این دسته هستند.
  • پس اصطلاح رشد شارپی داشته به معنای این است که رشد زیادی در کوتاه‌ مدت اتفاق افتاده است.
  • سهامی که رشد شارپی دارند معمولا به صورت شارپی نیز افت می ‌کنند.
  •  افت سهم بعد از رشد شارپ، بستگی به دلیل رشد دارد.
  • اگر رشد شارپی صرفا به خاطر شایعه پیرامون شرکت و اخبار یا جو مثبت کلی در بازار بوده و اتفاق خاصی در شرکت نیفتاده، معمولا افت بعد از آن نیز تند و تیز خواهد بود.

سخن آخر

با توجه به همه موارد فوق در پاسخ سوال حرکت شارپی در بورس چیست؟ پرداختیم و روش های استفاده از حرکت شارپی در تحلیل های بورسی را نیز ارائه دادیم. برای یادآوری لازم است بار دیگر اشاره کنیم که منظور از حرکت شارپی در بورس مجموعه ‌ای از حرکت ‌های صعودی یا نزولی قیمت در بازار است که با مقیاسی تقریبا بزرگ و در یک بازه زمانی کوتاه صورت می‌ گیرد. از این که تا پایان مقاله حرکت شارپی در بورس چیست؟ با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

پیشنهاد می شود: عرضه اولیه در شرکت فرابورس ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا