آموزش بورس

تابلوخوانی در بورس چیست؟ آشنایی با مفاهیم مهم تابلوخوانی

با توجه تمایل افراد به ورود به عرصه بورس و فعالیت در بازار بورس و فرابورس باید این نکته را خاطر نشان کنیم که برای کسب سود و سرمایه گذاری در بورس باید در مورد تمامی اصطلاحات بازار بورس اطلاعات کامل داشته باشید. یکی از مهمترین دانش هایی که باید در بازار بورس داشته باشید، تابلوخوانی و بازارخوانی است که همین موضوع باعث فرق بین سرمایه گذار حرفه ای و تازه کار میشود. به هر میزان که یک سرمایه گذار و سهامدار به تابلوخوانی تسلط داشته باشد از سود بیشتری برخوردار میشود و ضرر کمتری هم میکند. در این پست قرار است به سوال تابلوخوانی در بورس چیست؟ بپردازیم و با مفهوم و اجزای تابلوخوانی آشنا شویم.

تابلوخوانی در بورس چیست؟
تابلوخوانی در بورس چیست؟

در یان نوشته قصد داریم مفاهیم تابلوخوانی که هر سرمایه گذاری باید با آن ها آشنایی داشته باشد را مورد بررسی قرار دهیم. مباحثی که در این پست مورد بررسی قرار میگیرند:

  • تابلوخوانی در بورس چیست؟
  • چگونه تابلو خوانی در بورس را آغاز کنیم؟
  • قیمت در تابلوخوانی
  • بازه قیمتی در تابلوخوانی (بازه روز، بازه مجاز، بازه هفته، بازه سال)
  • خرید و فروش حقیقی و حقوقی در تابلوخوانی
  • معاملات در تابلوخوانی
  • حجم مبنا در تابلوخوانی
  • EPS و P/E در تابلوخوانی
  • خرید و فروش در تابلوخوانی
  • نمودار قیمت و حجم در تابلوخوانی

تابلوخوانی در بورس یعنی چه؟


اولین سوالی که برای هر فردی که با اصطلاح تابلوخوانی روبه رو میشود این است که، تابلوخوانی در بورس چیست؟ 

به طور خلاصه،  تابلو خوانی یعنی بررسی هر نماد، میزان خرید و فروش، نوسان‌های قیمت، میزان عرضه و تقاضای سهامداران حقیقی و حقوقی و…که باعث شناخت وضعیت کوتاه‌مدت و میان‌مدت سهم می‌گردد و این عوامل برای انجام معاملات آینده به منظور خرید و فروش سهام و داد و ستد بسیار بارزش هستند. به عبارتی سرمایه گذاران و صاحبان سهام با دانستن و بررسی میزان خرید و فروش، نوسان قیمت و عرضه و تقاضای یک سهام خاص معاملات خود را انجام میدهند و برای تصمیم گیری های مهم برای دارایی و سرمایه خود این اطلاعات بسیار میتواند مفید و کارآمد باشد. برای مشاهده این اطلاعات و بررسی آن ها باید فرد سرمایه گذار از دانش تابلوخوانی بهره مند باشد تا بتواند سود خوبی کسب کند. با استفاده از تابلوخوانی و اطلاعاتی که تابلوخوانی در اختیار سرمایه گذاران و سهامداران میگذارد میتوان روند بازار را متوجه شد و از ضررهای احتمالی جلوگیری کرد.


چگونه تابلو خوانی در بورس را آغاز کنیم؟


حال که با اهمیت تابلوخوانی آشنا شده اید بهتر است که به سوال چگونه تابلو خوانی در بورس را آغاز کنیم؟ پاسخ دهیم و شما را با اصطلاحات تابلو خوانی بورس آشنا کنیم.

در مرحله اول که فرد سرمایه گذار یا سهامدار باید اطلاعات کاملی از تابلوخوانی داشته باشد و بعد از آن با جستجوی نام نماد در موتورهای جست‌وجو و کلیک روی اولین پیوندی که به نمایش درآمده است، یا با وارد شدن به سایت «tsetmc.com» و استفاده از بخش جستجوی آن، میتوانید دومین مرحله از تابلوخوانی را پشت سر بگذارید. اما اگر در مورد تابلوخوانی آگاهی ندارید نگران نباشید زیرا در این قسمت قصد داریم به شما تابلوخوانی را با جزئیات بیشتری توضیح دهیم تا با اطلاعات بیشتری سرمایه گذاری کنید و بتوانید در بورس سود بسیار بدست آورده و در عین حال کمتر ضرر کنید. در ادامه شما را با مفاهیم مهم تابلوخوانی در بورس آشنا می کنیم.


قیمت در تابلوخوانی


با وارد شدن به سایت tsetmc.com و جستجو نماد شرکت مد نظر چنین صفحه ای از اطلاعات کلی شرکت مذبور در اختیارتان گذاشته میشود.

قیمت در تابلو خوانی بورس
قیمت در تابلو خوانی بورس

یکی از اطلاعات بسیار مهمی که در تابلوخوان می توانید به دست آورید قیمت است. در مستطیل اول سمت راست اطلاعات کاملی از قیمت سهام مورد نظر در اختیارتان گذاشته میشود.

قیمت خرید: نشان دهنده بهترین سفارش است که در سطر اول سفارشات وجود دارد.

قیمت معاملات: نشان دهنده قیمت آخرین معامله ای است که در آن روز انجام شده است.

قیمت پایانی: بیان کننده قیمتی است که در آن روز سهام بسته می‌شود البته این قیمت، میانگینی از قیمت‌های معامله ‌شده همان روز سهام با توجه به حجم معاملات است. اگر تعداد سهام معامله ‌شده در یک روز بسیار کمتر از حجم مبنا باشد قیمت پایانی نزدیک صفر خواهد بود. اگر عدد آخرین قیمت معامله از قیمت پایانی بیش‌تر باشد، باینگر این است که در روز بعدی کار روند این سهام مثبت است.


بازه قیمتی در تابلوخوانی ( بازه روز، بازه مجاز، بازه هفته، بازه سال)

بازه قیمتی در تابلوخوانی ( بازه روز، بازه مجاز، بازه هفته، بازه سال)بازه قیمتی در تابلوخوانی ( بازه روز، بازه مجاز، بازه هفته، بازه سال)
بازه قیمتی در تابلوخوانی ( بازه روز، بازه مجاز، بازه هفته، بازه سال)

اطلاعات دیگری که تابلوخوانی در اختیار سرمایه گذاران میگذارد بازه قیمتی است که به صورت روزانه، هفنگی و سالانه است و هرکدام عدد خاصی را نشان میدهند که در ذیل به آن ها میپردازیم.

  • بازه روز

بازه روز در اصل حداقل و حداکثر قیمتی که سهم در طی یک روز معامله می‌شود را نشان میدهد و تغییرات قیمت سهم را در همان روز معاملاتی نشان میدهد.

  • بازه مجاز

به قیمتی که سهم میتواند در طول روز معاملاتی نوسان کند بازه مجاز میگویند پس باید سفارش خرید و فروش سهام باید در این محدوده باشد.

  • بازه هفته

همانطور که از عنوانش پیداست، بازه هفته تغییرات قیمت سهام در یک هفته جاری را نشان میدهد و اگر سرمایه گذاری تلاش در نوسانگیری دارد و یا قصد خرید و فروش کوتاه مدت دارد این بازه هفته بسیار میتواند کمک کند.

  • بازه سال

بازه سال، بیانگر تغییرات قیمت سهام در یک سال گذشته است.


خرید و فروش حقیقی و حقوقی در تابلوخوانی


در قسمتی از تابلوخوانی بورس و فرابورسی کمی باهم تفاوت دارند. این قسمت از خرید و فروش حقیقی و حقوقی در تابلوخوانی بورس وجود دارد و به شکل زیر در چارت تابلوخوانی به شما نمایش داده میشود.

خرید و فروش حقیقی و حقوقی در تابلوخوانی
خرید و فروش حقیقی و حقوقی در تابلوخوانی

 

همانطور که مشاهده میکند در این قسمت از تابلوخوانی خرید و فروش حقیقی و حقوقی ها، تعداد خریداران و فروشندگان، میزان خرید و فروش حقیقی ها و حقوقی ها و حجم معاملات آن‌ها را نشان می‌دهد و با دانستن و بررسی این اطلاعات سرمایه گذاران میتوانند درمورد سهامی که قصد خرید یا فروش آن را دارند آگاهانه تر تصمیم بگیرند.


 معاملات در تابلوخوانی


به منظور پاسخگویی به سوال ” تابلوخوانی در بورس چیست؟ ” باید بگوییم که یکی از اصلی ترین قسمت های تابلوخوانی مشاهده حجم، ارزش و تعداد معاملات مربوط به هر نماد است. باید اطلاعات داخل تابلو را خوب بررسی کنیم.

معاملات در تابلوخوانی
معاملات در تابلوخوانی

شاید سوال باشد که در تابلوخوانی، معاملات  چه چیزی را نشان میدهد؟

  • همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، تعداد معاملات حاکی از تعداد معامله هایی که در یک سهم انجام شده و این تعداد معاملات به حجم مبنا ارتباطی ندارد.
  • حجم معاملات نشان دهنده تعداد سهام شرکت که در طی روز بین خریدار و فروشنده معامله می‌شود است.
  • ارزش معاملات هم بیانگر مجموع ارزش کلیه معاملاتی که در طول روز در یک سهم انجام می‌شود است.
  • و منظور از ارزش بازار، حاصل‌ضرب تعداد سهام کل شرکت در قیمت پایانی سهم  است و سرمایه گذاران حرفه ای اگر به دنبال سیگنال هستند باید گفت که با مقایسه میزان حجم معاملات با میانگین حجم ماه از تابلوخوانی میتوانیم استفاده کنیم و تصمیم درست برای معاملات خود بگیریم.

حجم مبنا در تابلوخوانی


در پست های گذشته در مورد حجم مبنا صحبت کرده ایم اما در تابلو خوانی چه؟ تابلوخوانی در بورس چیست و حجم مبنا در تابلوخوانی نشانه چیست؟

حجم مبنا در تابلوخوانی
حجم مبنا در تابلوخوانی

در این قسمت از حجم مبنا مشاهده می کنید که عناوینی مانند تعداد سهام، حجم مبنا، سهام شناور و میانگین حجم ماه وجود دارد.

همانطور که از نامش پیداست، تعداد سهام نشان دهنده تعداد سهم هایی است که مورد معامله قرار گرفته شده اند.

حجم مبنا حاکی از حداقل تعداد سهامی است که در طول یک روز معاملاتی باید انجام شود تا قیمت پایانی آن سهم بتواند نوسان مثبت یا منفی داشته باشد.

سهام شناور نشان دهنده درصدی از سهام شرکت است که در اختیار عموم قرار دارد و اگر شرکتی سهم شناور بیشتری داشته باشد کنترل قیمت سهام و سفته بازی ها در این شرکت به حداقل میرسد زیرا سهام این شرکت بر اساس عرضه و تقاضای واقعی‌تر قیمت‌گذاری شده است.

میانگین حجم ماه هم بیانگر، میانگین تعداد سهامی است که در یک ماه اخیر معامله شده است.


 EPS و P/E در تابلوخوانی


در پست های گذشته به صورت تخصصی به  EPS و P/E پرداخته ایم و هر کدام را در پستی جداگانه توضیح داده ایم. اما در ادامه به صورت خلاصه اشاره ای به این مفاهیم می کنیم:

  • EPS به صورت اختصار نشان دهنده سود پیش بینی شده شرکت و سود هر سهم است و اگر در تابلوخوانی با EPS منفی روبه رو شده اید باید گفت که این EPS منفی نشان دهنده زیان ده بودن شرکت است.
  • P/E هم از تقسیم قیمت جاری سهم بر سود هر سهم به دست می‌آید.


خرید و فروش در تابلوخوانی

صف خرید و فروش در تابلوخوانی

در این قسمت از تابلوخوانی با روند های بازار بورس آشنا میشوید که یا در صف خرید است یا صف فروش و یا این صف خرید و فروش به صورت متعادل است. خرید و فروش سهامداران حقیقی و حقوقی از دلایل خاصی تبعیت می کند و میتواند هر کدام از این خرید ها و فروش ها دلیل خاصی داشته باشد که در روزهای آتی معاملات تاثیر بسیار زیادی بر بازار بورس بگذارد.


نمودار قیمت و حجم در تابلوخوانی


با استفاده از نموادر تابلوخوانی که متشکل از دو متغیر قیمت و زمان است، میتوانیم دامنه نوسان روز جاری، مقدار حجم و قیمت معاملات را متوجه بشویم.

نمودار قیمت و حجم در تابلوخوانی
نمودار قیمت و حجم در تابلوخوانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا