آموزش بورس

عرضه اولیه را بعد از چند درصد بازدهی بفروشیم؟

عرضه اولیه از اولین مباحثی است که همه افرادی که تمایل به فعالیت در بورس دارند با آن آشنا می شنوند. به اولین سهی که از یک شرکت به عنوان اوراق بهادار به انتشار میرسد عرضه اولیه میگویند. همه سرمایه گذاران علاقه زیادی به خرید عرضه اولیه دارند اما سوال مهمی که پیش می آید این است که عرضه اولیه را بعد از چند درصد بازدهی بفروشیم؟ سرمایه گذاران همانطور که زمان درست خرید یک سهم را میدانند باید زمان فروش سهم را هم بدانند. این سوال که ” بهترین زمان فروش عرضه اولیه چه زمانی است؟ ” مسئله بسیار مهمی است.


مواردی که در این پست مورد بررسی قرار میگیرند:

عرضه اولیه چیست؟

عرضه اولیه را بعد از چند درصد بازدهی بفروشیم؟


عرضه اولیه چیست؟

عرضه اولیه چیست؟
عرضه اولیه چیست؟

 


عرضه اولیه به اولین سهام یک شرکت گفته میشود که در بازار بورس و فرابورس منتشر میشود. انتشار عرضه اولیه میتواند علت های مختلفی داشته باشد. اما علاقه و تمایل سرمایه گذاران و سهامداران برای خرید عرضه اولیه این است که، ارزش واقعی سهام شرکت در عرضه اولیه کمتر است و در این میان سرمایه گذاران و سهامداران از سود کم ریسکی بهره مند میشوند زیرا عرضه اولیه را با هزینه کمتر خریده اند که ارزش واقعی آن بسیار بالاتر از قیمت خرید آن است. عرضه اولیه سهام در واقع با حفظ منافع سرمایه‌گذاران باعث رونق بازار بورس و همچنین توسعه اقتصادی می‌شود و یک رابطه برد – برد را ایجاد می‌کند. درست است که عرضه اولیه، اولین سهام شرکت است که در بازار بورس اوراق بهادار عرضه میشود اما بدین معنی نیست که آغاز فعالیت شرکت است زیرا گاهی شرکت ها به منظور تامین منابع مالی و رشد مالی هم اقدام به انتشار عرضه اولیه در بازار بورس می کنند که در این صورت به سهامی عام تبدیل میشوند. البته هر شرکتی قادر به وارد شدن به بازار بورس نیست زیرا باید ویژگی هایی را دارا باشند به طور مثال، شفاف بودن وضعیت و فعالیت های شرکت، میزان سوددهی مناسب، سابقه فعالیت خوب، کیفیت صورت‌های مالی و…

اما سوالی که مطرح است این است که، چه زمانی عرضه اولیه را بفروشیم؟ عرضه اولیه را بعد از چند درصد بازدهی بفروشیم؟ در ادامه این موضوع را بررسی می کنیم.


عرضه اولیه چیست و نحوه خرید آن چگونه است؟

عرضه اولیه های جدید در بورس تهران چیست؟


 چه زمانی عرضه اولیه را بفروشیم؟


در بازار بورس انواع سهامداران و سرمایه گذاران وجود دارند اما به صورت کلی اگر سهامدارانی که عرضه اولیه خریداری کرده اند را به 3 دسته، کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت تقسیم کنیم، باید بگوییم که سهامداران کوتاه مدت بیشتر از یک الی 2 ماه نمیتوانند عرضه اولیه خود را نگهداری کنند زیرا به آن پول احتیاج دارند که باید بلافاصله بعد از افت صف خرید (بازدهی اولیه) اقدام به فروش عرضه اولیه کنند.

بازدهی اولیه عرضه اولیه چیست؟

به رشد و افزایش قیمت، چند روز بعد از عرضه اولیه بازدهی اولیه میگویند. معمولا بازدهی اولیه عرضه اولیه حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد می باشد. البته این موضوع به موارد بسیار زیادی بستگی دارد ولی به طور کلی فروختن عرضه اولیه کمتر از 10 تا 20 درصد بازدهی توصیه نمی شود.

و در مقابل سهامداران میان مدت وجود دارند که، میتوانند بین بازه زمانی 3 الی 6  ماه به پول و سود خود از عرضه اولیه دست نزنند و آن را نگهداری کنند. که برای این دسته از سهامداران پیشنهاد میشود که عرضه اولیه خود را تا ( بازدهی ثانویه) نگهداری کنند.

بازدهی ثانویه عرضه اولیه چیست؟

منظور از بازدهی ثانویه رشد و افزایش قیمت عرضه اولیه پس از افت و متعادل شدن آن می باشد.

به سهامدارانی که به پول و میزان سود عرضه اولیه خود در یک سال آینده و حتی بیشتر احتیاج ندارند میتوانیم این پیشنهاد را بدهیم که با امیدواری به آینده بازار میتوانند سود بسیار زیادی را کسب کنند.


عرضه اولیه را بعد از چند درصد بازدهی بفروشیم؟

فروش عرضه اولیه
فروش عرضه اولیه

برای پاسخ دادن به سوال عرضه اولیه را بعد از چند درصد بازدهی بفروشیم؟ باید چند نکته را مورد بررسی قرار داد که عبارت اند از:

  • اندازه شرکت:

با محاسبه اندازه شرکت راحت تر میتوانید زمان فروش عرضه اولیه را بدست آورید و کافی است، (تعداد سهام شرکت ضربدر قیمت پایانی سهام) که میتوانید با استفاده از این روش ارزش بازار سهام را محاسبه کنید.

اگر ارزش ریالی به دست آمده کمتر از ۱۰۰۰ میلیارد ریال باشد (شرکت کوچک)
در صورتی که ارزش ریالی به دست آمده بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلیارد ریال باشد (شرکت متوسط)
در صورتی که ارزش ریالی به دست آمده بیشتر از ۵۰۰۰ میلیارد ریال باشد (شرکت بزرگ)

نکته ای که باید به ان توجه شود این است که سهام شرکت های بزرگ معمولا به اندازه ارزش داتی خود رشد می کنند و درگیر هیجانات نمی شوند اما سهم های شرکت های کوچک می توانند میزان بازدهی های بیشتری را تجربه کنند. اما این قضیه همیشه صادق نیست به عنوان مثال عرضه اولیه شستا که یکی از بزرگترین سهم های موجود در بازار است بازدهی بسیار زیادی را به همراه داشت.

  • تحلیل های بنیادی و تکنیکال:

در بازار بورس و فرابورس، عاملی که میتواند بسیار کمکتان کند این است که با استفاده از تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی راحت میتوانید همه عوامل مهم بازار را بررسی کنید و تحلیل کنید تا معاملات خود را به درست انجام دهید. اما اگر تحلیل تکنیکال و بنیادی را آموزش ندیده اید و دانشی در این باره ندارید، میتوانید از تحلیلگران حرفه ای استفاده کنید البته بابد این موضوع را بگوییم که بهتر است از نظر و پیشنهاد چند تحلیلگر استفاده کنید تا یک نفر.

  • روند بازار را فراموش نکنید:

همه افرادی که در بازار بورس فعالیت می کنند این را میدانند که بازار یک روند ثابتی را پیش نمیبرد و بازار رکود، رشد، خنثی را تجربه میکند که همین امر میتواند در معاملات صاحبان سهام و سرمایه گذاران تاثیر بسزایی بگذارد، پس فراموش نکنید که وضعیت بازار را همیشه چک کنید و به سمت روند بازار حرکت کنید. اگر روند بازار صعودی باشد بازدهی اولیه عرضه اولیه می تواند بسیار بیشتر باشد و بهتر است در فروش عرضه اولیه عجله نکنید.

  • سهامداران عمده چگونه رفتار می کنند

یکی دیگر از عواملی که در تعیین میزان بازدهی عرضه اولیه اهمیت دارد رفتار سهامداران حقوقی و سهامداران عمده سهم است چنانچه سهام تازه عرضه اولیه شده از حمایت خوب این سهامداران برخوردار باشد و حجم مبنا و قیمت پایانی سهم در وضعیت خوبی باشند انتظار میزان بازدهی بیشتری از عرضه اولیه داریم.

به طور کلی نمی توان گفت عرضه اولیه را بعد از رسیدن به بازدهی چنددرصدی می توان فروخت زیرا این موضوع که عرضه اولیه را چقدر نگه داریم به عوامل زیادی بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا