اخبار بورس

خبر خوب برای سهامداران / لغو قیمت گذاری دستوری محصولات

قالیباف رئیس سازمان بورس امروز 21 دی ماه 99 از لغو قیمت گذاری دستوری محصولات خبر داد و گفت هیات مدیره شرکت‌ها فقط قوانین بازار سرمایه را ملاک عمل قرار دهند و سازمان بورس بر عملکرد ناشرین نظارت کامل دارد و برای اجرای حمایت از جمعیت میلیونی سهامداران، طبق مواد 51 و 52 قانون بازار اوراق بهادار در برخورد با متخلفان احتمالی حتی لحظه‌ای غفلت و مصلحت‌اندیشی را جایز و روا نمی‌داند.

تلاش جهانگیری برای رفع نگرانی سرمایه گذاران بورس

مرحله دوم حمایت صندوق توسعه ملی از بازار بورس

لغو قیمت گذاری دستوری محصولات

به گزارش بورس فردا و به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، حسن قالیباف‌اصل با اشاره به مخالفت نهادهای ناظر و اجرایی بورس با قیمت‌گذاری دستوری برخی از محصولات به سنا گفت: اخیراً با تأکید مجدد، شرکت های بورسی و فرابورسی و ثبت شده نزد سازمان بورس ملزم شدند در قیمت‌گذاری محصولات ضمن پایبندی به قانون، صرفه و صلاح سهامداران را مبنا قرار دهند. مطالبه جدی و همیشگی رعایت این اصل مهم بوده و پیگیری قضایی تخلفات وظیفه ذاتی است.

وی افزود: سازمان بورس بر عملکرد ناشرین نظارت کامل دارد و برای اجرای حمایت از جمعیت میلیونی سهامداران، طبق مواد 51 و 52 قانون بازار اوراق بهادار در برخورد با متخلفان احتمالی حتی لحظه‌ای غفلت و مصلحت‌اندیشی را جایز و روا نمی‌داند. رعایت اصل نمایندگی سهامداران نه‌فقط مطالبه به‌حق سهامداران از اعضای هیات مدیره بلکه مطالبه همیشگی و قانونی سازمان بورس از آنان نیز بوده و خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: وظیفه اعضای هیات مدیره ها اتخاذ بهترین تصمیم‌ها برای پیشبرد امور و تقویت منافع شرکت‌ها است و انجام این وظیفه امکان‌پذیر نیست جز آنکه تصمیم‌ها برخاسته از قوانین و قواعد بورسی باشد و از فشارهای غیرقانونی بیرونی و منفعت‌جویی‌های احتمالی فردی یا گروهی تأثیر نپذیرد.

قالیباف اصل تصریح کرد: از همه نهادها و افراد خارج از بورس که با هیات مدیره شرکت‌ها ارتباط کاری دارند نیز انتظار داریم، خواسته‌ها از شرکت‌ها و پیشنهادها را در چارچوب قانون و وظایف تعریف‌شده مطرح کنند تا امکان تعامل سازنده و هم‌افزایی پایدار و روزافزون فراهم آید. طی چند سال گذشته، بازار سرمایه از نظر تعدد ناشرین و سهامداران رشد قابل‌توجهی داشته و اکنون حدود 50 میلیون نفر، سهامدار 700 شرکت پذیرفته‌شده در بازارهای مختلف بورس و فرابورس هستند و طبیعی است که همه سهامداران نتوانند در تصمیمات خرد و کلان شرکت‌ها دخالت مستقیم داشته باشند و همین واقعیت، اهمیت نمایندگان تصمیم گیر در شرکت‌ها را بیش‌ از پیش، نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: تقریباً اکثر تصمیم‌های مهم بر عهده اعضای هیات مدیره شرکت‌ها است. به همین دلیل در علوم مالی و حسابداری، اعضای هیات مدیره را امانتداران و متولیانی می‌دانند که با اتخاذ سیاست‌های درست و نظارت اخلاقی و قانونی، شرکت‌ها را به سمت آینده‌ای پایدار و سودآور هدایت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا