اخبار بورسپیشنهاد سردبیر

شاخص بورس هدف ۱٫۶ میلیون واحدی خود را گم کرد؟

بسیاری از کارشناسان بازار سرمابه، امید داشتند که شاخص بورس در این روزها به سطح مقاومت قبلی خود، یعنی ۱٫۶ میلیون واحدی برسد. اما با توجه به سیگنال های منفی که به بازار بورس وارد شده و و بازار را به سمت نزول کشانده؛ باید دید شاخص بورس هدف ۱٫۶ میلیون واحدی خود را گم کرده است؟ در این گزارش به بررسی این مسئله پرداختیم.

شاخص بورس هدف ۱٫۶ میلیون واحدی خود را گم کرده است؟

به گزارش بورس فردا، به نقل از تجارت نیوز، به نظر می‌رسد فعلا رسیدن شاخص به مقاومت ۱٫۶ میلیون واحد منتفی شده است. در روزهای گذشته کارشناسان بازار سرمایه از روند بازار این هفته ابراز امیدواری می‌کردند و احتمال می‌دادند شاخص به سطح مقاومت قبلی خود برسد اما  در سه روز گذشته شاخص با افت شدیدی مواجه شد. رشد شاخص در حالی بود که شاخص هم‌وزن منفی بود و وضعیت گروه‌های کوچک بازار هم خوب نبود.

در شرایط فعلی که گزارش‌های شرکت ها معقول هستند و قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی روند رو به رشدی دارند، ریزش بورس دور از انتظار بود و مهمترین علتی که برای افت شاخص می‌توان حدس زد ترس سهامداران از تاثیرگذاری کاهش دلار روی شاخص بورس است حالا چرا دلار روند ریزشی گرفته است؟

سیگنال‌های زیادی برای کنترل نرخ ارز از بانک مرکزی به دلار داده شده اما این مهم‌ترین دلیل نیست و به نظر می‌رسد احتمال آغاز شدن مذاکرات برجام و رفع برخی از تحریم‌ها عامل اصلی ریزش قیمت و بعد از آن شاخص کل بورس است.

کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند بازار تا نیمه اول آبان و تا زمان منتشر شدن کامل گزارش شرکت‌ها تغییری نمی‌کند و به همین شکل نوسانی باقی خواهد بود.

محمد خبری‌زاد در این باره گفت: هفته آینده با انتشار گزارش‌های شش ماهه روند بازار تا حدی متعادل‌تر شود. وی  همچنین افزود: در کنار گزارش شرکت‌ها، گزارش شرکت‌های پالایشی‌ هم منتشر می‌شوند و می‌توانند به بازار کمک کنند حالا اینکه جرا هنوز کمکی نکرده‌اند به این دلیل است که هنوز نرخ‌ها در صورت سود و زیانی مشخص نشده‌اند و شفاف‌سازی این شرکت‌ها در هفته‌های گذشته بیشتر مبهم‌سازی بود.

عده دیگری هستند که روند بازار را بسته به مشخص شدن سیاست‌های دولت در زمینه نرخ بهره بانکی و سیاست دولت در زمینه انتشار اوراق می‌دانند.

پیش‌بینی سومی هم از بورس وجود دارد و کارشناسان نسبت به روزهای آینده خوش‌بینند. به این دلیل که حتی با احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات و افت قیمت دلار تا کانال ۲۳ هزار تومان باز هم قیمت سهام شرکت‌ها برای خرید ارزنده هستند.

اما نگاه بدبینانه‌‌تری هم به آینده بازار سهام وجود دارد!

نیما جوادیان، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار سهام در روزهای آینده گفت: دولت سال آینده به واسطه کسری بودجه خود دست در جیب صنایع می‌کند و برای جبران کسری خود مالیات بیشتری از شرکت‌ها می‌گیرد بنابراین با توجه به این سیگنال‌ها بازار سهام هم با اصلاح رو به رو می‌شود.

جوادیان همچنین افزود: زمزمه‌هایی درباره گران شدن انرژی شنیده می‌شود. این مساله با حذف یارانه پنهان از صنایع همراه شده است و ضربه محکم‌تری را به صنایع می‌زند.

وی در بخش دیگری گفت: هزینه نیروی کار، انرژی و مواد اولیه روند افزایشی خواهند داشت و این مساله در حالی است که قیمت‌های فروش با قیمت‌های فعلی تفاوتی ندارند و این موضوع حاشیه سود شرکت‌ها را کم می‌کند. بر این اساس اگر رشدی هم داشته باشیم بر روی بازار تاثیری نخواهد داشت و در قیمت‌های بالاتر ریسک‌های بازار خودشان را نشان می‌دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا