آموزش بورس

منظور از قیمت اسمی در بورس چیست و با قیمت واقعی چه تفاوتی دارد؟

اگر قصد سرمایه گذاری در بازار سهام را دارید برای کاهش درصد ریسک معاملات بورسی که انجام می دهید علاوه بر انتخاب بهترین روش برای ورود به بازار بورس باید با اصطلاحات بورسی آشنایی داشته باشید یکی از این اصطلاحات “قیمت اسمی سهام” می باشد که ما قصد داریم در این مطلب به شرح آن بپردازیم. پس اگر نمی دانید قیمت اسمی چیست با ما در بورس فردا همراه باشید.

قیمت اسمی سهام چیست؟

در بازار سهام قیمت اسمی هر سهم معادل با 100 تومان می باشد که همان قیمت اولیه هر سهم در بازار سرمایه می باشد. اگر بخواهم خیلی ساده عبارت قیمت اسمی سهام را توضیح بدهم باید بگویم هنگامیکه یک شرکت جهت ورود به بازار سرمایه پذیره نویسی می کند تا اقدام به عرضه اولیه کند سرمایه گذاران سهام آن را به قیمت اسمی که همان 100 تومان است خریداری می کنند.

قیمت اسمی روی اوراق هر سهم چاپ شده و این مبلغ نیز در اساسنامه های شرکت های بورسی ذکر می شود اما هیچ گاه این قیمت ، قیمت نهایی سهم برای معاملات نخواهد بود و این وضعیت عرضه و تقاضا می باشد که قیمت هر سهم در بازار را مشخص می کند.

گاهی اوقات ممکن است که سهام یک شرکت کمتر و یا بیشتر از ارزش اسمی در بورس مبادله شود. در بازار بورس تهران برای اینکه سرمایه یک شرکت بورسی محاسبه شود تعداد سهام آن شرکت را در 100 ضرب می کنند و همچنین برای اینکه تعداد سهام آن را مشخص کنند سرمایه آن را تقسیم بر 100 می نمایند.

بیشتر بخوانید : مفهوم صرف سهام در بورس چیست؟

قیمت واقعی در بورس چیست؟

قیمت واقعی همان قیمت معاملاتی بوده که سهام هر شرکت با توجه به آن در بورس مبادله می گردد. و همانطور که در ابتدا گفته شد این میزان عرضه و تقاضا است که تعیین کننده قیمت واقعی یک سهم در بازار است.

بطور مثال: سرمایه گذاران بسیاری خواهان سرمایه گذاری و خرید سهام شرکت هایی هستند که عملکرد خوبی دارند. از این رو ممکن است که به دلیل تقاضای بالا میزان قیمت واقعی سهام آن شرکت بالا رود و در برخی مواقع این قیمت چند برابر قیمت اسمی سهام گردد.

از سوی دیگر نیز ممکن است که به دلیل عملکرد ضعیف و نادرست شرکتی سرمایه داران از خرید آن سهام امتناع کنند که این افزایش عرضه آن شرکت در بورس را به همراه دارد زیرا شرکت به دلیل تامین مالی باید سهام به بورس عرضه کند.

تفاوت قیمت اسمی با قیمت واقعی در چیست؟

با توضیحاتی که در رابطه با قیمت اسمی در بورس و همچنین تعریفی که از قیمت واقعی در بورس خدمت شما ارائه شد قطعا تا حدودی تفاوت این دو را متوجه شدید اما برای درک بهتر تفاوت قیمت اسمی با قیمت واقعی ادامه مطلب رو مشاهده نمایید.

همانطور که گفته شد قیمت اسمی سهام یک شرکت که می خواهد در بورس عرضه شود برابر با 100 تومان است اما پس از عرضه و مشاهده عملکرد خوب مدیران آن شرکت، سرمایه گذاران بسیاری اقدام به خرید سهام آن شرکت می نمایند از این رو قیمت واقعی آن سهم در بازار بورس افزایش می یابد.

بطور مثال قیمت اسمی یک سهم 100 تومان بوده و با توجه به تقاضای بازار به 2000 تومان رسیده به عبارتی به مبلغی برابر با 20 برابر ارزش اسمی آن رسیده است.

همانطور که گفته شد فاکتور های بسیاری در تعیین قیمت واقعی یک سهم دخالت دارند و ممکن است آن را به چند برابر قیمت اسمی و یا برابر و حتی کمتر از آن برسانند.

لازم است که بدانید مبلغ اسمی در تعیین تعهدات و بهره‏‏‏‏‏‌­مندی از منافع صاحب سهم و همچنین میزان مشارکت مبنای محاسبه قرار گرفته و مبلغ واقعی در تعیین آنها دخیل نبوده است.

مفهوم ارزش اسمی، در رابطه با اوراق مشارکت نیز حائز اهمیت می باشد. تعیین ‌کننده ارزش سررسید و ارزش ریالی بهره‌های پرداختی ، ارزش اسمی است از این رو بسیار مهم می باشد.

در بحث اوراق مشارکت نیز ممکن است که ارزش واقعی کمتر و یا برابر و یا بیشتر از ارزش اسمی اوراق شود زیرا این میزان اعتبار اوراق قرضه و نرخ بهره بازار است که ارزش واقعی آن را مشخص می کنند.

در ارتباط با نرخ بهره نیز تفاوتی بین ارزش اسمی و ارزش واقعی وجود دارد. و با طرح نرخ تورم است که تفاوت آن دو معنا پیدا می کند در یک اقتصاد تورمی، نرخ بهره واقعی، نتیجه تفریق نرخ بهره اسمی از نرخ تورم خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا