آموزش بورس

ساعت کاری بورس ایران

مقدمه

فعالیت در بازار بورس و سرمایه گذاری در بورس، یکی از عناوین داغ در بحث ها و خبر ها می باشد. شاید بورس برای خیلی ها ناشناخته بوده و سوالات و ابهامات زیادی در این زمینه وجود داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به یکی از سوالات مهم در زمینه بازار بورس بپردازیم. بورس چه روز هایی تعطیل است؟ بسیاری از افراد مایلند بدانند که آیا فعالیت در بازار بورس و سرمایه در همه روز های هفته امکان پذیر می باشد؟ آیا بورس تعطیلی دارد و یا به صورت شبانه روزی فعال است؟ پس اگر می خواهید بدانید که بورس چه روز هایی تعطیل است؟ و ساعت کاری بورس ایران به چه صورت است در ادامه با ما همراه باشید.

بورس چه روز هایی تعطیل است؟

ساعت کاری بورس ایران چه زمان هایی است؟ آیا در روز های تعطیل نیز می توان به فعالیت و معامله در بورس پرداخت؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بورس اوراق بهادار ایران از یک ساعت کاری خاصی پیروی می کند. به عبارت دیگر در ساعات و زمان های خارج از این چهار چوب، معامله و فعالیت در بورس امکان پذیر نمی باشد. بازار بورس اوراق بهادار ایران در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته تعطیل می باشد. همچنین در تمامی روزهای تعطیل رسمی در تقویم نیز، بورس تعطیل می باشد. لازم به ذکر است که این تعطیلی به صورت عمومی و کلی است. لذا هیچ فردی در روزهای تعطیل بورس قادر به انجام هیچگونه معامله و فعالیت نخواهد بود. تمامی معاملات در بازار بورس و اوراق بهادار، خرید و فروش سهام تنها از طریق سامانه معاملاتی قابل انجام می باشد.

در بورس ایران دو نوع سامانه معاملاتی وجود دارد:

  • سامانه معاملاتی آنلاین
  • سامانه معاملاتی آفلاین.

بدیهی است انجام هر گونه معامله خارج از روش های بالا غیر قابل انجام است. دارندگان سهام نمی توانند خارج از سامانه معاملاتی برای خرید و یا فروش سهام خود اقدام کنند. لذا انجام تمامی معاملات ملزم به نشست معاملاتی و واسطه گری کارگزاری ها می باشد. این شرایط برای تمامی افراد فعال در بورس، بدون هیچ استثنایی یک سان می باشد.

ساعت کاری بورس ایران

در اشاره به ساعت کاری بورس ایران باید خاطر نشان کنیم که تمامی معاملات سهام در بازار بورس و سرمایه ایران از روز شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۲٫۳۰ قابل انجام می باشد. همچنین امکان ثبت سفارش از ساعت ۸٫۳۰ تا ۹ صبح روز های ذکر شده نیز امکان پذیر است. در هر هفته ای از سال که روز های غیر پنجشنبه و جمعه مصادف با تعطیل رسمی باشد، بورس نیز تعطیل است. شروع تمامی معاملات از ساعت ۹ صبح امکان پذیر می باشد.

در نظر گرفتن بازه زمانی ۸:۳۰ تا ۹ صبح به جهت ثبت سفارشات سرمایه گذاران می باشد. سفارش ثبت شده افراد برای انجام معاملات خرید و فروش سهام از ساعت ۸:۳۰ در صف قرار می گیرد. سپس از راس ساعت ۹ تمامی این سفارشات در فرایند پرداخت قرار داده می شود. بدیهی است انجام هرگونه معامله خارج از زمان و روز های مجاز برای هیچ کاربری امکان پذیر نمی باشد.

روز های تعطیلی بورس در نوروز ۹۹

همانطور که گفته شد بورس ایران تنها در روزهای غیر تعطیل فعال می باشد. لذا این قانون در خصوص تعطیلات رسمی عید نوروز نیز صدق می کند. تمامی روزهای تعطیل رسمی در نوروز سال ۹۹ و سال های دیگر نیز بورس تعطیل است. لذا در عید نوروز نیز، علاوه بر روز های پنجشنبه و جمعه، در روز هایی که طبق تقویم رسمی کشور تعطیل هستند، این بازار نیز تعطیل خواهد بود.

با توجه به این نکته روز های تعطیل بورس در عید نوروز به صورت زیر است:

  • دوم فروردین
  • سوم فروردین
  • چهارم فروردین
  • هفتم فروردین
  • هشتم فروردین
  • دوازدهم فروردین
  • سیزدهم فروردین
  • چهاردهم فروردین
  • پانزدهم فروردین.

بنابراین به طور کلی بازار سرمایه در نوروز ۹۹ پنج روز فعال بود. یعنی:

  •  روز پنجم فروردین
  • روز ششم فروردین
  • روز نهم فروردین
  • روز دهم فروردین
  • و روز یازدهم فروردین.

البته به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است در مواقعی روز های تعطیل رسمی در نوروز، مصادف با روز های پنجشنبه و جمعه باشد. در این صورت تعداد روز های تعطیل و غیر تعطیل نوروز هر سال متفاوت است. به عبارت دیگر در نوروز سال ۹۹ بورس ایران فقط پنج روز ( روز های گفته شده ) فعال بود. ممکن است در سال های دیگر این عدد بیشتر یا کمتر باشد.

معاملات آنلاین

در پاسخ به سوال بورس چه روز هایی تعطیل است؟ دانستیم که انجام کلیه معاملات در بورس در روز های غیر تعطیل ( تعطیل رسمی و پنجشنبه و جمعه ) به صورت آنلاین و آفلاین از ساعت ۹ صبح تا ۱۲٫۳۰ امکان پذیر می باشد. اما منظور از معاملات آفلاین و آنلاین در بورس چیست؟ معامله آنلاین یکی از روش های معامله در بورس است. در این روش افراد می توانند با استفاده از کد کاربری و رمزی که کارگزاری در اختیار آنها قرار داده است، با استفاده از سامانه های آنلاین خرید و فروش سهام نسبت به انجام امور معاملاتی خود اقدام کنند. برای دریافت کد آنلاین می بایست در کارگزاری مورد نظر نسبت به تکمیل فرم های مربوط به معاملات بر خط اقدام کنید.

پیشنهاد می شود: روش های سرمایه گذاری در بورس ایران

معاملات آفلاین

در روش معامله به صورت آفلاین نیز یک کد کاربری و رمز عبور برای انجام معاملات آنلاین توسط کارگزاری به افراد متقاضی تعلق می گیرد. با استفاده از این کد کاربری و رمز عبور سرمایه گذاران می توانند به صورت مستقیم به حساب کاربری خود متصل شوند. سپس در زمان‌ های مجاز نسبت به انجام امور معاملاتی خود نظیر خرید یا فروش سهام اقدام کنند. اما نکته قابل توجه در این خصوص این است که در این روش، سفارشات ثبت شده توسط افراد، با حدود ۱۵ دقیقه تاخیر به مرکز معاملات بورس منتقل می شود.

به عبارت دیگر در این روش می توانید حتی در زمان های غیر مجاز، در و در واقع زمان هایی که بورس باز نیست ( غیر از زمان و ساعت کاری بورس ایران ) سفارش خود برای خرید و فروش سهام نماد های مختلف ثبت کنید. همچنین می توانید مبلغ مورد نظر خود برای سرمایه گذاری را نیز وارد کنید. کارگزاری مربوطه در اولین فرصت ( در زمان های مجاز ) سفارش شما مبنی بر خرید سهام نماد های مختلف را با توجه به سرمایه شما تکمیل می کند. در هر صورت چه به روش آنلاین و چه آفلاین، تکمیل سفارش خرید و فروش سهام در بورس ایران، تنها در روز و ساعاتی که بورس باز است، ثبت و انجام نهایی می شود. از این که در مقاله ( ساعت کاری بورس ایران ) همراه ما بودید از شما سپاس گزاریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا