آموزش بورس

بعد از دریافت کد معاملاتی چه باید کرد؟

همه سهامداران و سرمایه گذاران در بورس باید کد معاملاتی داشته باشند و مهم ترین و اولین گام برای ورود به عرصه بازار بورس این است که همه افرادی که تمایل به فعالیت در بازار بورس دارند باید کد معاملاتی دریافت کنند. کد معاملاتی بعد از ثبت نام در سامانه سجام و ثبت نام در کارگزاری برای فرد ارسال میشود که این کد معاملاتی منحصر به فرد است و مانند کد ملی برای هر شخص از شخص دیگر مجزا است و مخصوص همان فرد است. اما بعد از دریافت کد معاملاتی چه باید کرد؟ (در همه کارگزاری ها مانند مفید، آگاه، فارابی، ….) سوالی است که شاید برای کسانی که تازه کار باشند و ندانند پیش بیاید. اول تعریف خیلی کوتاه و مختصری از کد معاملاتی را برایتان مشخص کنیم.

کد معاملاتی چیست؟

کد معاملاتی در واقع شناسه هويتي شما نزد کارگزار بورس است. بدین معنی که حتما برای انجام معاملات بورسی، لازم است به سامانه معاملات کارگزار بورس دسترسی داشته باشید و برای این امر به کد بورسی احتیاج دارید کارگزار از طریق این شناسه هویت شما را شناسایی می‌کند و امکان خرید و فروش سهام را برای شما ایجاد می‌کند. ساختار کد بورسی از ترکیب سه حرف اول نام خانوادگی افراد و ۵ رقم که به‌صورت تصادفی توسط سازمان بورس انتخاب می شود. این تعریف خیلی مختصری از کد معاملاتی بود که برای پاسخ دادن به سوال”بعد از دریافت کد معاملاتی چه باید کرد؟” بهتر بود که یک آشناییت کوچکی از کد معاملاتی یا کد بورسی داشته باشید. در پست های گذشته درمورد نحوه گرفتن کد معاملاتی به صورت مجزا توضیح داده ایم که میتوانید مطالعه کنید.

نحوه ورود به بورس و دریافت کد بورسی
نحوه ورود به بورس و دریافت کد بورسی

نحوه دریافت کد بورسی برای ورود به بورس

همانطور که هم در بالا و هم در پست های گذشته گفته شد، برای وارد شدن به عرصه بورس سرمایه گذاران و سهامداران باید در اولین مرحله در سامانه سجام به صورت اینترنتی ثبت نام کنند (از طریق سایت sejam.ir ) و بعد از دریافت کد رهگیری ده رقمی سجام برای احراز هویت سجام به صورت حضوری و یا غیرحضوری اقدام کنند. پس از دریافت کد 10 رقمی سجام به دفاتر پیشخوان دولت رفته و ادامه مراحل ثبت نام را با ارائه مدارک شناسایی تکمیل می کنید. بعد از این مرحله باید با انتخاب بهترین کارگزاری (در پست های گذشته، بهترین کارگزاری و ویژگی بهترین کارگزاری ها را در اختیارتان گذاشته ایم) در یک کارگزاری به صورت اینترنتی و یا حضوری ثبت نام کنید و فرم هایی را تکمیل کنید. در آخرین مرحله از طرف کارگزاری که انتخاب کرده اید برای شما کد معاملاتی یا کد بورسی ارسال میشود که به سادگی میتوانید در بازار بورس و فرابورس اقدام به داد و ستد کنید. اما بسیاری افراد سوال برایشان پیش می آید که بعد از دریافت کد معاملاتی چه باید کرد؟ 

بعد از دریافت کد معاملاتی چه باید کرد؟

پس از دریافت کد بورسی میتوانید مراحل خرید و فروش آنلاین سهام، معامله در بورس، شارژ حساب کاربری، خرید سهام از طریق کارگزاری، برداشت پول از حساب کارگزاری و واریز به حساب بانکی، بررسی سهام های مختلف در سایت بورس ایران و گزارش های مالی شرکت ها را انجام دهید. درست است که بعد از دریافت کد معاملاتی می توانید وارد معامله و داد و ستد در سهام شرکت ها شوید ولی بهتر است که قبل از شروع معامله در بورس چند ماه، صرفاً تماشاچی سامانه معاملات بورس در نشانی http://www.tsetmc.ir/Loader.aspx?ParTree=۱۵ باشید و هر روز پربیننده‌ترین سهام، پر معامله‌ترین نمادها، نمادهای شاخص ساز مثبت و منفی را بررسی کنید.

برای آشنایی بیشتر با سامانه معاملاتی بورس این مطلب را بخوانید: سایت tsetmc چیست و چه کاربردی دارد؟ (کاربرد تمامی زبانه ها)

بعد از گذشت چند ماه اگر اطلاعاتی از صورت‌های مالی دارید و قادر به بررسی گزارش‌های مالی و حسابداری و حسابرسی قانونی شرکت‌ها هستید میتوانید به سامانه کدال در نشانی https://codal.ir بروید و اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی شرکت‌ها و گزارش ۱۲ ماهه هیأت مدیره، برگزاری مجامع، آگهی تقسیم سود و غیره را بررسی کنید و اگر اطلاعاتی از این حیث ندارید میتوانید از کتاب ها و مقاله ها در این موضوع کمک بگیرید.

به طور کلی بعد از دریافت کد بورسی یا همان کد معاملاتی بهتر است فقط اقدام به خرید عرضه های اولیه کنید و بعد از مدتی اگر با نحوه خرید و فروش سهام و شناسایی سهام ارزشمند آشنا شدید می توانید اقدام به خرید و فروش دیگر سهم ها کنید. اما به طور کلی برای اینکه ریسک سرمایه گذاری در بورس را کاهش دهید بهتر است بصورت غیرمستقیم وارد بورس شوید و از کارشناسان بورسی کمک بگیرید.

برای آشنایی با معرفی روش های غیر مستقیم برای سرمایه گذاری در بورس کلیک کنید

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا