ارز دیجیتال

تفاوت کریپتو آرت و توکن‌های NFT در چیست؟

کریپتو آرت و NFT دو مورد از روندهای پرطرف‌دار و مبتکرانه دنیای هنر هستند. کریپتو آرت نوعی از هنر دیجیتال است که در بستر بلاکچین ایجاد، توزیع و جمع‌آوری می‌شود. هنرمندان می‌توانند آثار هنری دیجیتال منحصربه‌فردی ایجاد کنند و آن‌ها را به‌عنوان توکن در بلاکچین ثبت کنند. پس از آن می‌توانند آثار هنری دیجیتال خود را در پلتفرم‌های مختلف به فروش برسانند.

بسیاری از افراد کریپتو آرت و توکن‌های غیرمثلی (NFT) را یکسان می‌دانند. در صورتی که NFTها نوعی توکن هستند که یک دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد را نشان می‌دهند. NFT‌ها می‌توانند نمادی از هر نوع دارایی دیجیتال مانند هنر، موسیقی، بازی و مجموعه آثار باشند. NFTها برای اثبات وجود، مالکیت و تاریخچه دارایی‌های دیجیتال از بلاکچین استفاده می‌کنند.

ممکن است بپرسید کریپتو آرت چه تفاوت‌هایی با NFT دارد؟ در این مقاله قصد داریم تفاوت کریپتو آرت و NFT را باهم بررسی کنیم. همراه ما باشید.

کریپتو آرت چیست؟

ابتدا باید بدانیم که کریپتو آرت چیست، سپس به بررسی تفاوت‌های آن با NFT بپردازیم. به‌طور کلی، فرایندی که طی آن یک اثر هنری دیجیتال می‌شود و یک امضای دیجیتال برای آن در نظر می‌گیرند، کریپتو آرت نام دارد.

همان‌طور که می‌دانید نمی‌توان قیمتی روی تابلوی اصلی مونالیزا اثر داوینچی گذاشت. بااین‌حال، نمونه‌های کپی‌شده آن با قیمت‌ بسیار کمتری در بازار به فروش می‌رسد. همچنین، هم‌اکنون می‌توانید تابلوهای چاپی مونالیزا را با قیمت چندصدهزارتومانی تهیه کنید. این موضوع به همین نقطه ختم نمی‌شود. می‌توانید تصویر مونالیزا را دانلود کنید و آن را به‌عنوان تصویر زمینه کامپیوتر خود قرار دهید!

دیدید که مونالیزا اثری بود که نمی‌شد روی آن قیمت گذاشت، اما حالا به‌صورت رایگان در دسترس همه قرار دارد. موضوع اصلی آن است که همه می‌دانیم که مونالیزا در اصل اثر داوینچی است و نمونه اصلی آن بسیار ارزشمند‌تر است.

کریپتو آرت یکی از اقداماتی است که در آن هنرمندان می‌توانند اثر هنری خود را به توکن تبدیل کنند و بر روی آن امضای دیجیتال قرار دهند. پس از این فرآیند، اثر هنری در فضای دیجیتال تنها به نام هنرمند اصلی و خالق خود شناخته می‌شود. در این صورت تنها مالک اثر فردی است که توکن معادل آن اثر را داشته باشد.

بااین‌حال، اگر به دنبال دریافت NFT به‌صورت رایگان باشید، ممکن است نتوانید اثر هنری بسیار ارزشمندی خریداری کنید، اما کریپتو آرت‌های ارزشمندی با قیمت‌های بالا در بازارهای NFT معامله می‌شوند که هزینه آن‌ها با قیمت یک اثر هنری واقعی برابر است.

تفاوت کریپتو آرت و توکن‌های NFT

کریپتو آرت چه تفاوتی با NFT دارد؟

کریپتو آرت و NFT ارتباط نزدیکی باهم دارند، چراکه کریپتو آرت زیرمجموعه NFT محسوب می‌شود. درواقع، کریپتو آرت نوع خاصی از NFT است که یک اثر هنری دیجیتال را نشان می‌دهد. بااین‌حال، دقت داشته باشید همه NFTها کریپتو آرت به‌شمار نمی‌آیند.

در کریپتو آرت از کاربرد و ماهیت NFT برای تبدیل آثار هنری به توکن استفاده می‌شود، اما ماهیت این موضوع در مقایسه با NFT متفاوت است.

البته دقت داشته باشید که هر دو از فناوری بلاکچین بهره می‌برند و نمی‌توان آن‌ها را مواردی کاملاً جدا در نظر گرفت، اما کریپتو آرت بیشتر به‌دلیل تبدیل آثار هنری به توکن شناخته شده است. جالب است بدانید این آثار معمولاً قیمت‌های بسیار بالایی نیز دارند.

در ادامه به تعریف و بررسی ویژگی‌های توکن‌های غیرمثلی (NFT) و کریپتو آرت می‌پردازیم تا با تفاوت‌ آن‌ها آشنا شوید. در ضمن، برای خرید ارز دیجیتال از صرافی آنلاین ارز دیجیتال کلیک کنید.

توکن‌های غیرمثلی (NFT)

  • NFTها نوعی دارایی دیجیتال‌اند که نشان‌دهنده مالکیت یا اثبات‌کننده اصالت محتوایی منحصربه‌فرد هستند.
  • NFTها تقسیم‌ناپذیر هستند و مانند ارزهای دیجیتال یا توکن‌های قابل‌تعویض (مانند بیتکوین یا اتریوم) نمی‌توان آن‌ها را به‌صورت یک‌به‌یک مبادله کرد.
  • هر NFT از ارزش و ویژگی‌های متفاوتی برخوردار است که آن را از هر توکن دیگری متمایز می‌کند. این موضوع نشان‌گر منحصربه‌فرد و کم‌یاب بودن آن است.
  • NFTها معمولاً بر روی پلتفرم‌های بلاکچین مانند اتریوم ایجاد و معامله می‌شوند. همچنین، برای تعریف ویژگی‌ها و قوانین مربوط به مالکیت خود از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند.
  • NFTها درزمینه بسیاری از آثار دیجیتال و فیزیکی، مانند آثار هنری، موسیقی، مجموعه‌ها و املاک مجازی استفاده می‌شوند.
تفاوت کریپتو آرت و توکن‌های NFT

کریپتو آرت

  • به آثار هنری دیجیتالی به توکن تبدیل و به‌عنوان NFT معامله می‌شوند، کریپتو آرت می‌گویند.
  • کریپتو آرت یکی از زیرمجموعه‌های NFTها محسوب می‌شود که نشان‌دهنده آثار هنری یا محتوای خلاقانه‌ای است که در بستر بلاکچین ذخیره و منتقل می‌شود.
  • کریپتو آرت از ویژگی‌های منحصربه‌فرد NFTها برای حفظ مالکیت، اصالت و کم‌یابی آثار هنری دیجیتال استفاده می‌کند.
  • هنرمندان می‌توانند آثار هنری خود را به‌عنوان NFT خلق کنند، توکن‌سازی کنند و به فروش برسانند و امکان انتقال مستقیم مالکیت و جریان‌های درآمد بالقوه را از طریق حق امتیاز یا فروش در بازار ثانویه فراهم کنند.
  • کریپتو آرت از محبوبیت بسیاری برخوردار است و هنرمندان و جمع‌آوران از این شیوه جدید مالکیت و توزیع آثار هنری دیجیتال استقبال می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله به تعریف کریپتو آرت پرداختیم و گفتیم که یکی از اقداماتی است که در آن هنرمندان می‌توانند اثر هنری خود را به توکن تبدیل کنند و بر روی آن امضای دیجیتال قرار دهند. پس از این فرآیند، اثر هنری در فضای دیجیتال تنها به نام هنرمند اصلی و خالق خود شناخته می‌شود.

همچنین به تعریف توکن‌های غیرمثلی پرداختیم و مطرح کردیم که NFTها نوعی دارایی دیجیتال‌اند که نشان‌دهنده مالکیت یا اثبات‌کننده اصالت محتوایی منحصربه‌فرد هستند.

به‌طور کلی، NFTها مفهوم گسترده‌تری هستند که دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فرد را در بر می‌گیرند، در حالی که کریپتو آرت تنها به توکن‌سازی و معامله آثار هنری دیجیتال با استفاده از NFTها اشاره دارد. کریپتو آرت یکی از کاربردهای برجسته اکوسیستم NFT محسوب می‌شود که پتانسیل هنرمندان دیجیتال را برای کسب درآمد از آثار خود در فضای دیجیتال را نشان می‌دهد. برای آشنایی با کریپتو آرت کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا