ارز دیجیتال

استخراج بیت کوین بهتر است یا خرید بیت کوین؟

در ادامه با ما همراه باشید تا به جواب تمام سوالات برسید و با شناخت عمیق‌تری که نسبت به ماینینگ و خرید بیت کوین بدست می آوردید، یکی از این دو راه را برای کسب بیت کوین انتخاب کنید.

 

استخراج بیت کوین چیست؟

ماینینگ، فرایندی است که در آن یک نفر دستگاه مخصوصی به نام ماینر را خریداری می‌کند که این دستگاه قدرت حل مسائل پیچیده ریاضی را دارد. با رسیدن به جواب درست مقداری بیت کوین استخراج شده یا در واقع تولید می‌شود.

ماینینگ علاوه بر تولید بیت کوین به شبکه بیت کوین کمک می‌کند تا تراکنش‌ها نیز تایید بشوند. هر تراکنشی که در شبکه بیت کوین صورت می پذیرد نیاز به تایید دارد. شبکه با تایید شدن تراکنش‌ها، بخشی از کارمزد آنها را به عنوان پاداش به ماینرها می‌دهد. لازم به ذکر است که تنها 21 میلیون واحد بیت کوین وجود دارد و بعد از سال 2140 که استخراج تمام بیت کوین‌ها به پایان رسید، ماینرها از کارمزد تراکنش‌هایی که تایید می‌کنند سود خواهند برد.

یک کار مهم دیگر که ماینرها برای بقای شبکه انجام می‌دهند حفظ امنیت شبکه است. گفتیم که ماینرها مسائل پیچیده ریاضی حل می‌کنند. این کار به قدرت پردازش بالایی نیاز دارد. اگر کسی بخواهد شبکه را دور بزند باید قدرت پردازشی در اختیارش به اندازه بیش از نصف قدرت ماینرهای شبکه باشد که تقریبا امکان‌پذیر نیست.

 

ماینینگ بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

ماینرهای بیت کوین در سرتاسر دنیا برای رسیدن به جواب مسائل پیچیده ریاضی و سپس دستیابی به بیت کوین تازه باهم به رقابت می‌پردازند. اولین ماینری که به درست‌‌ترین یا نزدیک‌ترین جواب (هش) برسد فرایند ماینینگ تکمیل می‌شود.

رسیدن به جواب هش دقیق در ماینرها کاملا تصادفی اتفاق می‌افتد و هر دستگاهی که قدرت پردازش بیشتری داشته باشد شانسش برای رسیدن به جواب و دریافت بیت کوین بیشتر است. تا اینجا به نظر می‌رسد ماینینگ بیت کوین کار چندان دشواری نباشد. اما در این فرایند زمانی دست‌یابی به بیت کوین سخت می‌شود که ماینرهای بیشتری به این امر بپیوندند.

اگر یک ماینر بتواند با موفقیت یک بلوک را به بلاکچین اضافه کند، مقدار 6.25 بیت کوین به عنوان پاداش دریافت می‌کند. مقدار پاداش ماینینگ در شبکه بیت کوین تقریباً هر چهار سال یا هر 210هزار بلوک نصف می‌شود. تا ماه آوریل سال 2022، بیت کوین در مرز قیمت 40هزار دلار معامله می‌شد و تعداد 6.25 بیت کوین به ارزش نزدیک به 250هزار دلار رسید.

 

آیا ماینینگ بیت کوین برای ماینرهای فردی سودآور است؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است از یک ماشین‌حساب سودآوری برای تجزیه و تحلیل هزینه و سود استفاده کنید. ماشین‌حساب به شما نشان می‌دهد که با توجه به دستگاهی که دارید ماهانه چقدر سود بدست می‌آورید. زمانی که قیمت بیت کوین و سختی شبکه افزایش می‌یابد، معمولاً نشان‌دهنده تعداد ماینرهای بیشتر و سختی بیشتر در دریافت بیت کوین است. به طور خلاصه ماینرهای بیشتر برای بیت کوین کمتر رقابت می‌کنند.

ماینینگ بیت کوین یک تجارت بسیار متمرکز است، به طوری که 10 درصد از ماینرهای بیت کوین، 90 درصد از ظرفیت ماینینگ در شبکه بیت کوین را کنترل می‌کنند. معنایش این است که پاداش‌های بیت کوین به طور نامتناسب در شبکه بیت کوین توزیع می‌شوند. اگر به صورت مستقل شروع به استخراج بکنید، باید به خاطر داشته باشید که در حال رقابت با گروه‌های ماینینگ بزرگی هستید که از قدرت پردازش بسیار زیادتری برخوردارند. توضیح ساده‌ترش این است که وقتی بصورت گروهی به دنبال بیت کوین باشید احتمال دریافتش خیلی بیشتر از زمانی است که تک‌نفره به دنبال بیت کوین بگردید.

آیا ماینینگ بیت کوین برای ماینرهای فردی سودآور است

اگر قصد کسب درآمد با ماینینگ بیت کوین را دارید، می‌بایست در مرحله اول بهینه ترین دستگاه ماینینگ را با توجه به امکانات و سرمایه خود انتخاب کنید و سپس به دنبال بهترین نرم افزار برای استخراج بیت کوین باشید.

 

عواملی که باید برای براورد هزینه‌ها و سود بیت کوین در نظر گرفت چیست؟

سه عامل روی این موضوع تاثیر می‌گذارد.

  • نرخ برق مصرفی

از آنجایی که عملیات ماینینگ برای حل سریع الگوریتم‌ها به ماینرهای هرچه سریع‌تر و قدرتمندتر نیاز دارد، تامین انرژی این سخت‌افزارها، گران‌ترین بخش عملیات است.

  • عملکرد ماینر

کارایی ماینر به هش ریت آن بستگی دارد. به قدرت پردازش دستگاه ماینر برای شناسایی تعداد هش در هر ثانیه، هش ریت می‌گویند. هرچه قدرت هش بیشتر باشد سرعت ماینینگ بیت کوین نیز بیشتر است.

  • نوسان قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین از زمان معرفی آن در سال 2008 تا به الان بسیار بیشتر شده است. تنها در یک سال گذشته، بیت کوین بین 30هزار دلار تا 69هزار دلار معامله شده است. با این حجم از نوسان قیمت، اینکه سود از هزینه‌های ماینینگ بیشتر است یا نه، مشخص نیست.

 

خرید بیت کوین یا ماینینگ؟ کدام روش پیشنهاد می‌شود؟

برای این سوال نمی‌توان یک جواب قطعی پیدا کرد چون هرکس با توجه به شرایطی که دارد تصمیم می‌گیرد که ماینینگ بیت کوین بهتر است یا خرید آن. هر دو نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند و در نهایت به سطح امکانات، شرایط، و ترجیحات شخصی فرد بستگی دارد.

ماینینگ یک صنعت است که دانش تخصصی خاصی از گرایش های علمی مختلف مانند برق، کامپیوتر، ریاضیات، مدیریت کسب و کار، اقتصاد، مدیریت ریسک، و مدیریت سرمایه برای انجام آن وجود دارد و همچنین مستلزم داشتن بودجه ی خرید دستگاه، محل نگهداری مناسب، برق کافی، اینترنت، تعمیر و نگهداری مداوم است. در برخی کشورها نیز که مصرف برق آن تحت نظر دولت است، نیازمند اخذ مجوزهای لازم نیز می‌باشد.

خرید بیت کوین آنی است. در عرض چند ثانیه بیت کوین در کیف پولتان قرار گرفته‌است، درحالی که ماینینگ روزها یا حتی هفته‌ها تلاش و پردازش مداوم ماینر را می‌طلبد.

ماینینگ بیت کوین به دلیل استفاده بیش از حد از برق سازگار با محیط زیست نیست. گرچه هنوز هم در سطح آکادمیک، مقالات و پژوهش های متعددی درباره مقایسه فواید بیت کوین در ازای مصرف انرژی نسبت به دیگر صنایع صورت پذیرفته است، اما با همه این تفاسیر اگر چالش‌های ماینینگ را نمی‌توانید از سر بگذرانید بهتر است به جای سرمایه‌گذاری در یک مجموعه ماینینگ بزرگ، اقدام به خرید بیت کوین بکنید.

خرید بیت کوین یا ماینینگ

اما اگر از آن دسته از افراد هستید که در کنار کارخانه‌ای که دارید می‌خواهید از طریق بیت کوین به درامد بالاتری برسید ماینینگ قانونی بیت کوین را امتحان کنید. با گرفتن مجوزهای مربوطه ماینر بخرید و ماینینگ را شروع کنید.

 

برای خرید ماینر به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در حال حاضر شرکت‌های زیادی دست به تولید دستگاه ماینر زده‌اند که مشخصات و قیمت‌های متفاوتی دارند. شرکت‌هایی مثل بیت مین (Bitmain)، واتس ماینر (Whatsminer)، کنان (Cannan)، اینوسیلیکون  (Innosilicon) تولیدکننده بهترین دستگاه های ماینر هستند. در ادامه به چند نکته در مورد ماینرها که باید موقع خرید به آن توجه داشته باشید اشاره می‌کنیم:

  • محل نگهداری

اگر به فکر خریدن یک ماینر هستید اول از هرچیز باید مطمئن باشید که محل مناسب برای نگهداری از این دستگاه را دارید. ماینرها صدای بسیار بلندی دارند که انتخاب یک مکان برای نگهداری آن را سخت می‌کند. از آنجایی که ماینرها حرارت بالایی تولید می‌کنند باید از سیستم خنک‌کننده برای خنک نگه‌ داشتن دستگاه استفاده کنید.

  • برق‌کشی

برق‌کشی مناسب برای ماینر مهم‌ترین نکته برای ماینر است. برق مصرفی ماینر با میزان هش‌ ریت مشخص می‌شود. یعنی هرچه هش ریت بیشتر باشد، قدرت محاسباتی دستگاه و متعاقبا برق مصرفی نیز بیشتر می‌باشد. اگر به فکر راه‌اندازی دستگاه با برق خانگی هستید همین الان از خرید ماینر منصرف شوید. آمپر برق خانگی کمتر از مورد نیاز ماینر است. وصل کردن ماینر به برق خانگی باعث اختلال در کار بقیه وسایل برقی خانه می‌شود و حتی ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود. پس حتما موقع خرید ماینر به هش ریت آن توجه کنید.

  • الگوریتم

دستگاه‌های ماینر معمولا از یک الگوریتم رمزنگاری پشتیبانی می‌کنند. به طور مثال دستگاه‌هایی که از الگوریتم SHA-256 پشتیبانی می‌کنند فقط می‌توانند بیت کوین، بیت کش و چند ارز دیجیتالی دیگر استخراج کنند. البته دستگاه‌های جدیدی به بازار آمده‌اند که از چند الگوریتم هم پشتیبانی می‌کنند.

دستگاه‌های ASIC منحصرا برای ماینینگ تولید شده‌اند و نسبت به سایر ماینرها سودآوری بیشتری دارند. نکته مثبت دیگر درمورد این ماینرها این است که هر کس با کمی دانش فنی می‌تواند آن را راه‌اندازی کند.

 

خرید بیت کوین در صرافی او ام پی فینکس

با توجه به حرف‌هایی که زدیم خیلی‌ها ممکن است از استخراج بیت کوین منصرف شده باشند. ماینینگ کار هرکسی نیست و برای اینکه از این روش به بیت کوین برسید راه پرهزینه و چالش‌برانگیزی پیش رو دارید. اما اگر هنوز هم مصمم به دریافت بیت کوین هستید پیشنهاد ما خرید بیت کوین از طریق صرافی‌های ایرانی مثل او ام پی فینکس است.

یک نکته مثبت در مورد صرافی او ام پی فنیکس این است که قابلیت خرید و فروش آزمایشی یا دمو را برای مبتدیان راه‌اندازی کرده تا از ضرر مالی احتمالی جلوگیری کند. ما اعتبار مجازی رایگان در اختیار شما می‌گذاریم تا فضای واقعی ترید را تجربه کنید و استراتژی‌های معامله خود را مورد آزمایش قرار دهید. به علاوه امتیازی که او ام پی فنیکس به مشتریان خود می‌دهد کافی است تا شما را به پای معامله بکشاند.

 

رپورتاژ آگهی/*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا