فراتر از خبر

آزمایش ادرار چه بیماری‌هایی را نشان می‌دهد؟

آزمایش ادرار، یکی از تست‌های بسیار مهم آزمایشگاهی است که در تشخیص بیماری‌های مرتبط با کلیه و مجاری ادراری و همچنین سایر اختلالات ایجاد شده در هر یک از بخش‌های بدن تجویز می‌شود. این تست، ادرار را از نظر وجود فاکتورهای مختلف مانند پروتئین‌ها، گلبولهای سفید و قرمز، آنزیم‌ها، وجود باکتری‌ها و ویروس‌های مختلف و… مورد بررسی قرار می‌دهد. در این مقاله، به معرفی این آزمایش، نحوه تفسیر آن، بیماری‌های مرتبط با این آزمایش و همچنین نکاتی که لازم است تا پیش از انجام تست ادرار رعایت کنید، خواهیم پرداخت.

 

چرا انجام آزمایش ادرار مهم است؟

ادرار یکی از مایعات دفعی در بدن انسان است که به صورت روزانه و در دفعات متعددی از بدن خارج می‌شود. رنگ، غلظت و ترکیبات ادرار، بسیار حائز اهمیت هستند و می‌توانند در تشخیص بیماری‌ها، ناهنجاری‌ها و اختلالات موجود در بدن انسان، به پزشک کمک کنند. در آزمایش ادرار، یک نمونه از ادرار بیمار دریافت شده و از نظر وجود قند، پروتئین، خون، گلبول‌های سفید بررسی می‌شود؛ همچنین، بو، رنگ و میزان PH ادرار نیز، در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن در برگه آزمایش قید خواهد شد. پزشک با تفسیر آزمایشurine analysis یا همان تست ادرار و بررسی سایر تست‌ها و همچنین علائم بیمار، تشخیص نهایی خود را اعلام خواهد کرد.

چگونه تفسیر آزمایش ادرار انجام می‌شود؟

در تست ادرار، فاکتورهای مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرند که بر اساس هر یک از آنها، نتایج این آزمایش تفسیر خواهد شد. این فاکتورها عبارتند از:

  • رنگ ادرار

یک ادرار طبیعی، رنگ زرد روشنی دارد. هر چقدر که این رنگ تیره تر باشد، نشان دهنده کمبود آب در بدن بیمار است. ادرار قهوه‌ای یا نارنجی نیز، می‌تواند در اثر بیماری‌های کبدی یا ورود ویتامین‌های گروه B به داخل خون ایجاد شود.

  • شفافیت ادرار

نمونه ادرار یک فرد سالم، تقریبا شفاف است. در صورتی که این ادرار، حالت ابری یا غیر شفاف داشته باشد، می‌تواند بیانگر عفونت‌های باکتریایی در بدن فرد باشد که باعث ورود گلبول‌های سفید به داخل ادرار خواهد شد.

  • PH ادرار

محدوده طبیعی PH ادرار در یک فرد سالم، بین ۵.۵ تا ۸ است. افزایش این فاکتور، به معنای اسیدی شدن ادرار است که می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه در فرد شود. فاکتور PH یکی از عوامل تعیین کننده در تشخیص انواع عفونت‌های ادراری است.

  • گلوکز در ادرار

در حالت عادی، مقادیر بسیار پایینی از گلوکز در ادرار وجود دارد. در زمانی که میزان این ماده در ادرار افزایش یابد، به این معنی است که فرد، در معرض دیابت قرار دارد.

  • کتون و پروتئین در ادرار

پروتئین و کتون، در حالت معمول در ادرار وجود ندارند. اگر پس از انجام آزمایش ادرار، پروتئین در نمونه ادرار وجود داشته باشد، به این معنی است که احتمالا کلیه‌ها دچار آسیب شده‌اند و به جای جذب پروتئین، آن را وارد ادرار کرده‌اند. در رابطه با کتون نیز، نتیجه به همین صورت است و وجود این ماده در ادرار فرد، بیانگر بیماری است. در بیماران دیابتی، به علت عدم امکان مصرف گلوکز، بدن از چربی‌ها به عنوان سوخت استفاده می‌کند که باعث تولید کتون و آزادسازی آن به درون خون و ادرار خواهد شد.

در رابطه با سایر ترکیبات موجود در ادرار مانند خون، نیتریت، گلبول‌های سفید و قرمز، کریستال، بیلی روبین و مواردی از این قبیل، تشخیص‌های متنوعی وجود دارد و توصیه می‌کنیم که تفسیر آزمایشurine Analysis  را صرفا به پزشک واگذار کنید.

 آزمایش در منزل

نکات مهم پیش از آزمایش ادرار

تست ادرار، یکی از آزمایش‌های حساسی است که برای دریافت نتایج صحیح از آن، لازم است تا شرایط خاصی رعایت شود. این شرایط عبارتند از:

  • در رابطه با رعایت شرط ناشتا بودن، پیش از انجام آزمایش از پزشک خود سوال کنید.
  • در صورت نیاز به تست ادرار ۱۲ ساعته یا ۲۴ ساعته، پیش از نمونه گیری، مقداری مواد آبکی و مایعات غیر شیرین را مصرف کنید تا فرایند تجزیه ادرار به صورت کامل انجام شود.
  • پیش از انجام تست ادرار، از مصرف هرگونه دارو به ویژه انواع آنتی بیوتیک‌ها، جدا خودداری نمایید.
  • به دستورالعمل‌های نمونه گیری برای ادرار ۱۲ و ۲۴ ساعته که از سوی مسئول آزمایشگاه به شما ارائه خواهد شد، دقت کنید و نمونه ادرار را بر طبق این دستورالعمل‌ها و صرفا در ظرف مخصوصی که از سوی آزمایشگاه به شما ارائه می‌شود، قرار دهید.
  • در تست‌های ادرار ۱۲ و ۲۴ ساعته، بلافاصله پس از پایان زمان تست، نمونه را به آزمایشگاه انتقال دهید.
  • پیش از شروع آزمایش ادرار ۱۲ و ۲۴ ساعته، باید مثانه خود را به طور کامل تخلیه نمایید.

 

بیماری‌های مرتبط با آزمایش ادرار

تست ادرار، یکی از مهمترین آزمایشات پزشکی است که در تشخیص و درمان بیماری‌های مختلفی مانند اختلالات کلیوی، عفونت‌های کلیه، مجاری ادرار و مثانه، بیماری‌های مرتبط با استخوان‌ها، بیماری‌های کبدی، دیابت، اختلالات متابولیکی، فشار خون، هپاتیت، بیماری‌های مرتبط با کیسه صفرا، سرطان‌های کلیه، مثانه و پروستات، سوء تغذیه به پزشک کمک خواهد کرد.

شایان ذکر است که در تشخیص هر یک از بیماری‌ها، تست‌ها و آزمایشات متعدد دیگری نیز انجام خواهد شد؛ از این رو توصیه می‌کنیم که تفسیر آزمایش ادرار را صرفا به پزشک متخصص خود واگذار نمایید و از نتیجه گیری‌های سطحی بر مبنای مطالب موجود در اینترنت یا مصرف هرگونه داروی خودسرانه، جدا خودداری کنید.

آزمایش ادرار

 آزمایش ادرار  را در منزل و با هومکا انجام دهید!

تست ادرار، برای تشخیص بیماری‌های کلیوی، دیابت، بیماری‌های کبدی و… توسط پزشک درخواست می‌شود. در مجموعه سلامت هومکا، خدمات آزمایش در منزل، توسط پرسنل متخصص و مجرب و با بهره گیری از پیشرفته‌ترین تجهیزات انجام می‌شود. اگر ساکن یکی از شهرهای تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، رشت، اهواز، تبریز و قزوین هستید و تمایل به استفاده از آزمایش در منزل  هومکا دارید، می‌توانید از طریق تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱  با کارشناسان هومکا تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم برای انجام این آزمایش را دریافت نمایید. در صورت نهایی شدن انجام این آزمایش از سوی شما، کارشناسان هومکا در زمان و محل مورد نظر شما، برای دریافت نمونه آزمایش حاضر خواهند شد. آزمایش ادرار در مجموعه هومکا، مانند تمامی آزمایش‌های این مجموعه، تحت پوشش خدمات بیمه پایه و تکمیلی و نیازی به نگرانی از بابت هزینه‌های این آزمایش نخواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا