آموزش آشپزی

طرز تهیه فسنجون عدس خوشمزه

خورش فِسِنجان یکی از خورش‌های اصیل ایرانی و پیشینه آن مربوط به گیلان است. در پخت این خورش از مغز گردو و رب انار ترش استفاده میشود اما رب انار ترش و شیرین و رب آلوچه ترش هم به دلخواه به همراه قطعات کوچک گوشت مرغ یا گوشت قرمز استفاده می‌شود و با پلو مصرف می‌شود.

به دلیل مواد گوناگونی که در این خورش به کار می‌رود، فسنجان می‌تواند اشکال بسیار متنوعی داشته باشد. همچنین چون فرایند پخت این غذا در گذشته طولانی و دشوار بود و نیز مواد آن در دسترس همگان نبود، این غذا را به عنوان خوراکی شاهانه می‌دانستند. اگرچه امروزه از اشرافیت آن کاسته شده اما همچنان در کلام از آن به عنوان خوراکی مفصل یاد می‌شود. اصالت این خوراک برای منطقهٔ گیلان و مازندران می‌باشد.

حالا ما در این مطلب قرار است طرز تهیه خورش فسنجون عدس را آموزش دهیم. فیلم آموزش پخت این خورش خوشمزه در پایان مطلب را از دست ندهید.

 مواد لازم برای تهیه خورش فسنجون عدس:

  • پیاز : ۱ دونه متوسط
  • گردو : ۲۰۰ گرم (۲ پیمانه) منظور از پیمانه لیوان دسته دار فرانسوی هست
  • رب انار و ازگیل : ۱ قاشق غذاخوری
  • عدس : (۱ پیمانه)
  • آب : ۳ پیمانهپدارچین : نصف قاشق مرباخوری
  • نمک/فلفل: به مقدار لازم

من علاوه بر رب انار از رب ازگیل که به زبان گیلکی (رب کونوس) هم بهش میگن استفاده کردم شما میتونین فقط از ۱ مدل رب بسته به ذائقتون ترش ، شیرین یا ملس استفاده کنین.

فسنجون عدس بر عکس فسنجون ساده نیاز نداره روغن پس بده پس یک ساعت تا یک ساعت و نیم بعد اینکه گردو و رب و اضافه کردین عدسی که از شب قبل خیس کردین و اضافه کنین و بزارین تا جا بیوفته.

آموزش طرز تهیه فسنجون عدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا