آموزش بورس

مدت زمان باز شدن نماد بعد از مجمع چگونه است؟

قبل از صحبت درخصوص مدت زمان باز شدن نماد بعد از مجمع، بهتر است ابتدا تعریفی از خود مجمع داشته باشیم. حال اگر بخواهیم “مجمع” را درقالب لغات و کلمات ساده و قابل فهم بیان کنیم اینگونه می باشد که د رواقع مجمع گردهمایی سهامداران و مدیران شرکت‌های سهامی است که با هدف تعیین وضعیت شرکت و اخذ تصمیم در خصوص فعالیت‌های شرکت برگزار میشود. طبق قانون تجارت دو نوع “مجمع عمومی عادی سالیانه” و “مجمع عمومی فوق‌العاده” وجود دارد. در مجمع عمومی عادی به صورت‌های مالی شرکت‌، گزارش مدیران و بازرسان رسیدگی می شود و برای میزان سود نقدی تقسیمی بین سهامداران تصمیماتی اخذ می شود و در مجمع عمومی فوق‌العاده موضوعاتی نظیر تغییر اساسنامه شرکت، کاهش و افزایش شرکت و حتی انحلال شرکت مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار می گیرد. لازم است بدانید نمادها در بورس اوراق بهادار تهران همیشه در حالت مجاز نیستند و به دلایل مختلفی وضعیت آنها تغییر کرده، متوقف می شوند و برای مدتی قابل معامله نیستند اما مدت زمان توقف نماد برای دلایل مختلف، متفاوت می باشد که در ادامه دلایل توقف نماد، نحوه بازگشایی سهم بعد از مجمع و مدت زمان بازگشایی سهم بعد از مجمع که غالبت آن را با زمان بازگشایی سهم بعد از افزایش سرمایه جستجو می کنند را خواهیم گفت اما هدف و تمرکز ما بر مدت زمان باز شدن نماد بعد از مجمع به چه شکل است، می باشد.

در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با ذکر نکاتی به پاسخ سوال مطروحه برسیم.

مدت زمان بازگشایی نماد بعد از مجمع

مدت زمان باز شدن نماد بعد از مجمع

قبل از پرداختن به مدت زمان باز شدن نماد بعد از مجمع، درخصوص دلایل عمده توقف نماد شرکت‌های بورسی در بورس اوراق بهادار تهران بدانید. دلایل معمول توقف نمادها در بازار سهام و مدت زمان توقف آنها به شرح زیر می باشد:

  • افشای اطلاعات با اهمیت در گروه “الف” که تا پایان جلسه معاملاتی جاری متوقف می باشد
  • افشای اطلاعات بااهمیت در گروه “ب”
    1. افشای اطلاعات تا ۹۰ دقیقه قبل از پایان جلسه معاملاتی باشد، نماد حداکثر 60 دقیقه متوقف می شود
    2. افشای اطلاعات در ۹۰ دقیقه پایانی جلسه معاملاتی، توقف نماد تا پایان جلسه معاملاتی جاری
    3.افشای اطلاعات در ساعات خارج از بازار، توقف نماد 90 دقیقه ابتدایی جلسه معاملاتی بعد

درباره افشای اطلاعات بااهمیت الف و ب بیشتر بخوانید

  • افزایش یا کاهش قیمت پایانی بیش از ۵۰% طی ۱۵ روز معاملاتی متوالی، توقف نماد حداکثر 2 روز کاری
  • مظنون شدن به استفاده از اطلاعات‌نهانی یا دستکاری قیمت توسط برخی از افراد در معاملات اوراق بهادار، حداکثر ۵ روز کاری نماد متوقف خواهد شد
  • افزایش یا کاهش قیمت پایانی بیش از ۲۰% طی ۵ روز معاملاتی متوالی، نماد حداکثر 60 دقیقه در حالت سفارش‌گیری قرار می گیرد
  • برگزاری جلسه هیئت مدیره جهت تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه به میزان ۲۰۰% یا بیش‌تر از محل صدور سهام جایزه، توقف نماد ۱ روز کاری قبل از برگزاری جلسه تا ثبت افزایش سرمایه و قابل معامله شدن سهام جدید
  • سر رسید پرداخت سود علی الحساب اوراق بهادار و اوراق مشارکت با زمان توقف حداکثر ۴۸ ساعت قبل
  • تغییر طبقه بندی اوراق بهادار از تابلو یا تالاری که در آن فعالیت دارد به صورت صعودی یا نزولی با زمان توقف ۴۸ ساعت
  • عدم رعایت ضوابط اطلاع رسانی مطابق مقررات با زمان حداکثر ۷۲ روز توقف
  • اظهار نظر «مردود» یا «عدم اظهار نظر» حسابرس و بازرس قانونی نسبت به صورت های مالی یا حساب های اوراق بهادار که نماد تا رفع ابهامات متوقف می ماند

و اما مدت زمان باز شدن نماد بعد از مجمع چگونه خواهد بود:

همه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس جهت تصمیم‌گیری درخصوص امور اساسی شرکت جلساتی تحت عنوان مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار می کنند، همه سهامداران به منظور اعلام نظر و دادن رأی می توانند در این جلسات حضور داشته باشند. قابل ذکر است که این جلسات برای انتخاب مدیران در صورت اتمام دوره ی مدیریت، تایید و تصویب صورت های مالی سالیانه، تقسیم سود، افزایش سرمایه و … تشکیل می شود. حال بازگشایی نماد معاملاتی با اعلام سازمان بورس و مطابق شرایط زیر صورت می پذیرد:

مدت زمان بازگشایی نماد بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه

شرکت‌های بورسی تا 4 ماه پس از پایان سال مالی خود فرصت دارند که این مجمع را برگزار کنند. این مجمع به منظور تصویب صورت‌های مالی و تقسیم سود نقدی بین سهامداران تشکیل می شود. در این حالت نماد 2 روز کاری قبل از برگزاری مجمع بسته و حداکثر تا 5 روی کاری بعد از مجمع باید بازگشایی شود. بازگشایی نماد به صورت کشف قیمت و بدون محدودیت دامنه نوسان می باشد اما اگر شرکت سود نقدی تقسیم کرده باشد، قیمت سهم در زمان بازگشایی به اندازه سود نقدی کاهش پیدا می کند. حال اگر موضوع مجمع عمومی عادی سالیانه تصویب صورت های مالی و تقسیم سود نباشد بازگشایی و کشف قیمت آن با محدودیت دامنه نوسان انجام خواهد شد.

مدت زمان بازگشایی نماد بعد از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده

مجمع عمومی فوق‌العاده به دلایل مختلفی از جمله تغییر سرمایه برگزار می شود. در این حالت نیز نماد سهم 2 روز کاری قبل از برگزاری مجمع متوقف و حداکثر 5 روز کاری پس از مجمع بازگشایی می شود. اگر موضوع برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده افزایش سرمایه باشد، پس از بازگشایی علاوه بر این که قیمت سهم با توجه به میزان افزایش سرمایه کاهش پیدا می‌کند بازگشایی آن در زمان کشف قیمت بدون محدودیت دامنه نوسان انجام می‌شود. در غیر این صورت بازگشایی سهم و کشف قیمت با محدودیت دامنه نوسان خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا