آموزش بورس

سیو سود در بورس چگونه انجام می شود؟

به سادگی میتوان حدس زد که هدف همه افراد برای ورود به عرصه بورس و فرابورس کسب سود بیشتر است سهامداران با انجام معاملات گوناگون و متحمل شدن ریسک های زیاد قصد کسب سود بیشتر را دارند. کسب سود در هر زمینه ای برای افراد و به خصوص در بازار بورس برای سرمایه گذاران و سهامداران عملی شیرین و دلچسب است که شاید اصلا عمده ترین دلیلی که افراد عادی اقدام به گرفتن کد بورسی و ثبت نام در سامانه سجام میکنند همین کسب سود بیشتر در زمان کوتاه تر در بازار بورس و فرابورس است. سیو سود یکی از اقداماتی است که سرمایه گذاران و سهامداران بزرگ به منظور کسب سود بیشتر یاد می گیرند و انجام می دهند. اگر به صورت خیلی خلاصه و ملموس بخواهیم سیو سود را توضیح دهیم باید بگوییم همان طور که از نام سیو سود مشخص است سیو سود به معنی نگه داشتن یا حفظ کردن سود است و زمانی اتفاق می افند که یک سرمایه گذار یا سهامدار با خرید یک سهام و بدست آوردن سود مورد قبول اقدام به فروش سهام می کند تا از ضرر بیشتر و از دست دادن سود جلوگیری کند. اما سیو سود چگونه است و سیو سود در بورس چگونه انجام می شود؟ و فرمول سیو سود چیست؟

مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرند:

سود به چه معناست؟

سیو سود در بورس چگونه انجام می شود؟

استراتژی های مختلف سیو سود

سود در بورس به چه معناست؟

سود به چه معناست؟
سود به چه معناست؟

به منظور پاسخ دادن به سوال ” سیو سود در بورس چگونه انجام می شود؟” باید یک معنی واضح و روشنی از سود در بورس و بازار سرمایه را بیان کنیم. سود در واقع به معنی یک نوع فایده مالی برای افراد می باشد و زمانی اتفاق می افتد که مجموع درآمد های شرکت مورد نظر از مجموع هزینه های آن بیشتر باشد و در این صورت است که سود به مالکان سهام آن شرکت تعلق می گیرد. اما سوال اساسی این است که ” سیو سود در بورس چگونه انجام می شود؟”

 

سیو سود در بورس چیست و چگونه انجام می شود؟


سیو سود در بورس به چه معناست؟ سیو سود یکی از راهکارهای محدود کردن ریسک محسوب می‌شود که از فرمول خاصی برخوردار است. سرمایه گذاران و سهامداران هدفمند، به منظور کسب سود بیشتر آموزش های زیادی مانند تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را فرا می گیرند و سعی در به روز نگه داشتن دانش خود برای کسب سود بیشتر می کنند اما گاهی یک سری از تغییرات مثل: تغییر سیاست‌های آنی اقتصادی و یا ایجاد شرایط محیطی متفاوت و از این قبیل مسائل باعث میشود که هر سهامدار یا سرمایه گذار حرفه ای با مشکل مواجه شود. یکی از عواملی که به هیچ عنوان نمیشود در کار و مخصوصا در بازار بورس کنترل کرد و به صفر رساند ریسک است. در سیو سود در بورس باید دانست که چه زمانی بهترین موقع برای فروش سهام مدنظر است. به عبارتی سیو سود بدین معناست که مقدار سود مورد نظر برای سهامدار حاصل شده باشد. هنگامی که ریسک از دست دادن سود حاصل شده به کمترین میزان خود برسد بهترین زمان برای سیو سود می باشد.

سیو سود یعنی اینکه وقتی یک سهم را میخریم و سود مناسبی از آن سهم بدست می آوریم اقدام به فروش مقداری از سهم کنیم تا در صورت منفی شدن سود ما از بین نرود. به عنوان مثال شما اقدام به خریدن سهمی میکنید و به ارزشمندی آن سهم اعتقاد دارید بعد از اینکه سهم به سود قابل توجهی رسید این امکان وجود دارد که با یک مقاومت رو به رو شود اما شما مطمئن نیستید که این سهم بتواند مقاومت را رد کند. در این حالت استراتژی سیو سود به شما کمک می کند ریسک معامله خود را کاهش دهید. شما می توانید به اندازه مبلغ خرید از سهم خود نگه دارید و مابقی را به فروش برسانید.

در واقع زمانی که شما اقدام به سیو سود می کنید اگر سهم منفی بخورد میزان ضرر شما کمتر می شود. همچنین شما می توانید در صورت پایین آمدن قیمت سهم اقدام به خرید پله ای کنید و سهم را در قیمت پایینتر خریداری کنید.

سیو سود که به آن سر رسز سود نیز می گویند یکی از روش های فروش سهام است که در این روش سهامی را میفروشیم که قیمت آن بالاتر از قیمت خرید ما می باشد یا به عبارتی در سهم مورد نظر در سود هستیم. سیو سود به معنی رسیدن به سود ذهنی و یا رسیدن به مقداری از سود می باشد که از نظر تحلیل تکنیکال و بنیادی بعید است رشد بیشتری در انتظار سهم باشد. در این حالت بهتر است طمع نکنیم و به اندازه اصل سرمایه به فروش برسانیم.

افراد برای سیو سود در بورس میتوانند دیدگاه های مختلفی داشته باشند و به واسطه هر کدام از این دیدگاه ها عملی متفاوت را انجام دهند و استراتنژی های سیو سود متفاوتی را در پیش بگیرند.


استراتژی های مختلف سیو سود

استراتژی های مختلف سیو سود
استراتژی های مختلف سیو سود

اینکه سیو سود در بورس چگونه انجام می شود؟ تا اندازه زیادی به استراتژی فرد معامله گر و یا به عبارتی فرمول سیو سودی که هر شخص استفاده می کند بستگی دارد. در ادامه به روش های مختلف سیو سود اشاره می کنیم تا بتوانید تشخیص دهید که بهترین زمان سیو سود چه زمانی است؟

1. دیدگاه کوتاه‌مدت سیو سود:

افرادی که دیدگاه کوتاه مدت در سیو سود دارند سهمی را که خریداری کرده اند بین 3 هفته تا 3 ماه انتخاب می کنند و اقدام به فروش می کنند و با استفاده از دو مفهوم حمایت و مقاوت میتوانند زمان مناسب برای خرید یا فروش سهام را متوجه بشوند البته میتوانند با استفاده از دانش های تکنیکال متوجه بهترین زمان سیو سود شوند.

2. دیدگاه میان مدت سیو سود :

برای افرادی که به سیو سود یک دیدگاه میان مدت دارند بین بازه زمانی 2 الی 6 ماه باید برنامه ریزی کنند.

اینگونه از سرمایه گذاران و سهامداران باید سود سهام را فروخته و اصل سرمایه را نگهداری کنند دیدگاه میان مدت سیو سود برای افرادی که میخواهند ریسک متوسطی را بپذیرند مناسب است.

3. دیدگاه بلند مدت در سیو سود:

همانطور که از اسمش مشخص است برای سرمایه گذاران و سهامدارانی مناسب است که برنامه ریزی 6 ماه تا یک سال دارند. با خرید چنین سهمی بایستی تریدرها بدانند که نوسانات قیمتی کوتاه‌مدت در سیو سود تاثیری ندارد و می‌توانند با اندکی صبر در طولانی مدت به هدف قیمتی خود برسند. در این حالت فروش سهم اصلا اتفاق نمی‌افتد و افراد در بلند مدت سیو سود قابل توجهی خواهند داشت در کنار اینکه اصل سرمایه آن‌ها نیز ارزش ذاتی بالایی پیدا می‌کند.

اما زمانی پیش می آید که افراد تمایلی به انجام هیچ یک از این 3 روش در سیو سود ندارند که در این صورت روش های زیر توصیه میشود:

  • هنگامی که سرمایه گذار یا سهامدار دارای یک سهام خاص است و در شرایطی است که سهام در صف خرید قفل شده است و روند آن رو به رشد و افزایش است بهتر است که سهام را نگه داشته و به فروش نرسانید تا صف خرید بریزد.
  • اصطلاحاتی مانند مقاومت و حمایت وجود دارد که اگر سهم مورد نظر یک سهامدار یا سرمایه گذار به مقاومت رسید اما از روند آن اطمینان حاصل نکرده بود بهتر است که نصف آن سهم را فروخته و اگر در ادامه سهم نزولی شد و ریزش کرد باید سهم را در نقاط حد ضرری ک برای خود تعیین کرده بودید بفروشید.

وقتی یک سهم در موقعیتی قرار می گیرد که شما اطمینان به رشد بیشتر آن در کوتاه مدت ندارید یا به اصطلاح تکنیکالی سهم به محدوده مقاومتی خود رسیده باشد ولی آینده خوبی را برای آن سهم متصور هستید دو حالت پیش می آید:

1) سهم از این محدوده عبور می کند و شما می توانید در یک فرصت مناسب مجددا سوار سهم شوید.

2) سهم نمی تواند از این محدوده عبور کند و شروع به اصلاح می کند و معمولا اگر سهمی با یک مواقت روبرو شود یک سوم مسیر را برمی گردد و اصلاح می کند و شما این فرصت را دارید که با مبلغی که از سیو سود بدست آورده اید سهم را دوباره خریداری کنید.

استراتژی سیو سود


نکات مهم سیو سود


  • سعی کنید در سهامی سیو سود کنید که سود خوبی از آن بدست آورده اید و سهامی که رشد بیش از حد داشته است را در اولویت قرار دهید.
  • در بازارهایی که رشد سریعی دارند و طمع زیادی در آن وجود دارد به فکر سیو سود باشید.
  • زمانی که حقوقی سهم عرضه می کند و به طور کلی تزلزل زیادی در روند سهم دیده می شود سیو سود کنید.
  • روی سطوح مقاومتی و سقف های تاریخی به فکر سیو سود باشید.
  • میتوانید در روزهای پشت سر هم سیو سود کنید. به طور مثال امروز 40 درصد سیو سود کنید و فردا 60 درصد و یا به شکل دیگر
  • زمانی که  اخبار منفی از شرکت منتشر شد به فکر سیو سود باشید
  • خروج نقدینگی از بازار بورس نشانه ای برای سیو سود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا