آموزش بورس

در هنگام خرید سهم به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

فعالان و افراد حاضر در بورس برای خرید و فروش سهام باید اطلاعات و دانش کافی را داشته باشند چراکه در هنگام خرید باید از شرایط و موقعیت سهام مورد نظر اطلاعات کافی را داشته باشند سوالی که پیش می آید این است در هنگام خرید سهم به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ ما در این مقاله قصد داریم به اخذ این نکات مهم بپردازیم، مارا در این مقاله همراهی کنید.

در هنگام خرید سهم به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

1.هر ( ورقه بهادار ) اوراق بهادار داری ریسک و بازده برای سهامدار هست که سرمایه گذار هنگام خرید اوراق بهادار باید بداند که با خرید این اوراق ریسکی را پذبرفته و در مقابل بازده بدست می آورد. اما بازده و ریسک هر اوراق با اوراق های دیگر متفاوت است.

2.همانطور که در بالا ذکر شد، ریسک و بازده از مهمترین عناصر کلیدی در تصمیمات خرید یک سهام هستند. به این صورت که سرمایه گذاران و سهامداران به این نکته توجه می کنند که اوراق بهاداری را خریداری کنند که ریسک یکسانی با سایر اوراق و بازده بیشتری داشته باشد. در مقابل اگر بازده یکسان و مساوی با سایر اوراق را داراست حداقل ترین ریسک را دارا باشد.

3.نقد شوندگی: یک اوراق بهادار و سهام می تواند عامل بسیار مهمی باشد که آن اوراق را بتوانیم راحت و سریع به فروش برسانیم یا به وجه نقد تبدیل کنیم. به این معنی که هرچه سریع تر و با هزینه کم تری آن اوراق به فروش برسد قابلیت نقدینگی آن بیشتر است.

4.تعداد سهام در دست مردم می تواند تاثیر بسزایی در قابلیت نقدشوندگی سهام بگذارد، یعنی به هر میزان که تعداد سهام های بیشتر دست مردم و عموم باشد حجم معاملات هم در بازار افزایش پیدا می کند و رونق خواهد داشت اما در مقابل اگر سهام های یک شرکت کم باشد بازار حالت رکود و نزولی خواهد گرفت که این مسئله خوشایند نیست.

5.وجود عوامل سیاسی و اقتصادی جامعه بسیار می تواند در خرید یک سهام تاثیر گذار باشد. عوامل بیرونی که از کنترل سرمایه گذاران و سهامداران خارج است. عواملی مثل نرخ تورم، بيكاري، اشتغال، سبد هزينه خانوار، توزيع درآمد و…  مهمترین عوامل تاثیرگذار در بازار بورس هستند. عوامل سياسي- اجتماعي، مانند بروز تنش ها، رخدادهاي مهم سياسي، … عواملی هستند که می توانند تاثیرات مثبت و منفی در بازار بورس بگذارند.

6.مواقعی پیش می آید که ماشین آلات و تکنولوژی شرکت میتواند تاثیر گذار باشد، به نسبت استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات جدید و بروز تر بهتر و سریع تر می توانند اقدام به فعالیت کنند و در آخر در سوددهی شرکت بسیار تاثیرگذار هستند.

7.به هر میزان که اطلاعات بیشتر و شفاف تری از طریق شرکت به سرمایه گذاران و سهامداران گذاشته شود، سهامدار و سرماه گذار راحت تر به اخذ تصمیم اقدام می کنند.

8.شركت هايي كه سود سهام نقدي را اعلام مي كنند، آن شركتي مطلوب تر است كه سود سهام خود را سريع تر از ديگران مي پردازد زیرا که مشمول تورم و كاهش ارزش پول نمي شود و سهامدار مي تواند وجوه خود را دوباره سرمايه گذاري كرده و از بابت آن بازده به دست آورد.

9.بافت تامين مالي شرکت، شامل بدهي ها و حقوق صاحبان سهام می شود، تاثير بسیاری در عملكرد و سودآوري يك شركت دارد. هر چه بدهي بيش تر باشد ، به خاطر خاصيت اهرمي بدهي، سودآوري نيز بالاتر خواهد بود ولي خطر ناتواني شركت در ايفاي تعهداتش نيز بيش تر مي شود . بنابراين ريسك شركت نيز بالاتر خواهد بود و بالعكس.

10.ترکیب سهامداران که همان هیئت مدیره باشد تشکیل دهندگانشان سهامداران عمده و یا جز خواهند بود که با تصمیماتی که به عنوان هیت مدیره اخذ می کنند می توانند تاثیرات مثبت و منفی در سهامداران عمده و جز بگذارند

11.ثبات در سوددهی شرکت میتواند نشانه خوبی برای خرید یک سهام باشد.

12.هر چه ارزش ويژه هر سهم از قيمت اسمي سهام بيش تر باشد ،سهام آن شركت از موقعيت و استحكام بالاتري برخوردار است.

13.آینده شرکت را تخمین بزنید و به تحلیل گردش مالی نزولی شرکت توجه کنید تا بتوانید گردش مالی آینده شرکت را پیش بینی کنید.

14.توجه به نسبت هایp/e و e/p که میتواند در خرید سهام بسیار تاثیر گذار باشد

بهترین زمان برای خرید سهام چه ساعتی است؟

بهترین زمان برای خرید سهم 12:15 تا 12:30 است زیرا در مباحث تکنیکال معمولا زمانی خرید انجام می شود که قیمت سهم یا از حمایت برگشته باشد یا موفق به شکست مقاومتی شده باشد.

پیشنهاد میکنیم مطلب: در سال ۱۴۰۰ بازار بورس و فرابورس در چه روزهایی تعطیل اند؟ مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا