آموزش بورس

نماد پالایشی یکم چه زمانی بازگشایی می شود ؟

نماد پالایشی یکم چه زمانی بازگشایی می شود ؟

صندوق پالایشی یکم یا همان دارا دوم یکی از صندوق های سرمایه گذاری یا ای تی اف ( etf ) دولتی است که چندی پیش پذیره نویسی شد. در مرحله پذیره نویسی این نماد که از  شهریور تا 30 شهریور تمدید شده بود مردم و علاقه مندان می توانستند تا سقف 5 میلیون تومان با کد ملی خود اقدام به خرید این نماد بکنند. اما همانطور که می دانید خرید و فروش و یا به اصطلاح معامله واحد های خریداری شده سهام پالایش یکم تا پیش از این امکان پذیر نبوده و در سبد پرتفوی افراد قرار نگرفته بود. اما نماد پالایشی یکم چند روز پیش در سازمان بورس به ثبت رسیده و به زودی در سبد پرتفوی افراد قرار خواهد گرفت. در ادامه برای اطلاع از جزئیات زمان بازگشایی نماد پالایشی یکم و پاسخ سوال نماد پالایشی یکم چه زمانی بازگشایی می شود ؟ با ما همراه باشید.

همانطور که گفته شد نماد پالایشی یکم چندی پیش در سازمان بورس به ثبت رسیده و طبق گفته های پیشین مسئولین ذیربط این نماد از یک ماه پس از پایان پذیره نویسی مورد معامله قرار خواهد گرفت. با توجه به این که آخرین مهلت پذیره نویسی پالایشی یکم تا 30 شهریور مهلت داشته است لذا انتظار می رود که از روز اول آبان ماه امکان معامله این نماد برای سهامداران فراهم شود.

پالایشی یکم یا دارا دوم چیست ؟

شاید برای بسیاری از شما عزیزان سوال باشد که صندوق پالایشی یکم چیست؟ صندوق پالایشی یکم در واقع دومین صندوق ETF ای تی اف دولتی است که شامل باقی مانده سهام دولت در ۴ پالایشگاه ایران است. این سهام توسط ای تی اف دوم با تخفیف 30 درصدی ارائه شده بود و مردم می توانستند بدون محدودیت سنی و با داشتن کد ملی آن را خریداری کنند. الته این موضوع مشمول افراد حقوقی و اتباع خارجی نمی شد. همانطور که گفته شد ای تی اف دوم باقی مانده سهام دولت در 4 شرکت پالایشی می باشد.

این شرکت ها عبارتند از:
  • شرکت پالایشی اصفهان
  • شرکت پالایشی تهران
  • شرکت پالایشی بندر عباس
  • شرکت پالایشی تبریز

همچنین قابل ذکر است که زمان پذیره نویس و سهام خرید این صندوق از تارخ 5 شهریور تا 19 شهریور اعلام شده بود. اما به دلیل بسته بودن نماد های پالایشی یکم ، این زمان تا 30 شهریور تمدید شده بود. در پذیره‌ نویسی صندوق پالایشی یکم، هر شخص حقیقی می ‌توانست با استفاده از کد ملی خود تا سقف پنج میلیون تومان، واحد های این صندوق را خریداری کند و محدودیت سنی برای خریداران وجود نداشت. اما لازم به ذکر است که اشخاصی که در اولین مرحله از پذیره‌ نویسی واحد های سرمایه‌ گذاری صندوق واسطه ‌گری مالی یکم شرکت کرده‌ بودند، قادر به خرید تنها سه میلیون تومان از واحد های این صندوق با تخفیف ۲۰ درصدی بودند.

نماد پالایشی یکم

همچنین لازم به ذکر است که نماد های شرکت های پالایشی در نماد پالایش یکم با نام نماد های زیر شناخته می شوند. این نماد ها عبارتند از:

  • شبندر
  • شپنا
  • شتران
  • شبریز.

صندوق سرمایه گذاری دارا دوم به این دلیل که متولی شرکت پالایش و پخش است به اسم پالایشی یکم با نماد پالایش نام گذاری شده است. اما قابل توجه عزیزانی که قبلا سهام دارا دوم را خریداری کرده اند باید عرض کنیم که منظور از نماد پالایشی یکم همان صندوق دولتی دارا دوم می باشد. قابل ذکر است که پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم تا روز 30 شهریور ماه ادامه داشته است. دلیل تمدید پذیره نویسی پالایش یکم به دلیل بسته بودن نماد های شرکت های پالایشی نظیر شبندر، شپنا، شبریز و شتران بوده است.

اما هم اکنون به دلیل بازگشایی این نماد ها و مشخص شدن قیمت این نماد ها، تصمیم گیری در خصوص خرید یا عدم خرید سهام صندوق پالایش یکم امری ساده تر می باشد. اما همانطور که گفته شد صندوق پالایشی یکم یکی از پر چالش ترین صندوق های سرمایه گذاری در بازار بورس می باشد. بسیاری از سرمایه گذاران در خصوص خرید و یا عدم خرید سهام این صندوق ابهاماتی دارند.

پیشنهاد می شود: معرفی کارگزاری توسعه سرمایه دنیا

زمان بازگشایی نماد پالایشی یکم

با توجه به مطالب فوق انتظار می رود که 1 آبان 99 با گذشت یک ماه از آخرین مهلت پذیره نویسی پالایشی یکم، امکان معامله این نماد و خرید و فروش سهام آن توسط افراد سهام دار امکان پذیر شود. بنابراین پیشنهاد می شود تا در این چند روز باقی مانده شکیبا باشید.

نماد پالایشی یکم چه زمانی بازگشایی می شود

همانطور که گفته شد طبق گفته های پیشین زمان معامله نماد پالایشی یکم از حداکثر یک ماه پس از پایان مهلت پذیره نویسی خواهد بود. داود رزاقی مدیر صندوق پالایشی یکم در خصوص بازگشایی نماد پالایشی یکم با بیان اینکه ۲۰ درصد از واحد های صندوق پالایش توسط مردم خریداری شده، گفت: قرار بود حداقل یک‌ ماه پس از پایان پذیره ‌نویسی که در ۳۰ شهریور انجام شد، نماد پالایش یکم باز شود، بنابراین احتمال بازگشایی این نماد در پایان این ماه خواهد بود.

مدیر صندوق پالایش یکم افزود: در واقع از کل ارزش صندوق دارا دوم یا همان پالایش یکم به ارزش ۶۲ هزار میلیارد تومان در نهایت ۱۳.۸ هزار میلیارد تومان یعنی ۲۰ درصد به فروش رسیده است. وی ادامه داد: به زودی سایت صندوق پالایش یکم تکمیل می ‌شود و آن موقع ارزش روز دارایی ‌های صندوق مشخص می شود و بر روی سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و سایت کدال قرار خواهد گرفت.

داود رزاقی، در پاسخ به این پرسش به سوال نماد پالایشی یکم چه زمانی بازگشایی می شود ؟ اظهار داشت که نماد پالایش یکم در برخی از کارگزاری‌ ها در پرتفوی مشتریان قرار گرفته، اما برای برخی این کار صورت نگرفته است، گفت: ما طبق آخرین آمار و مغایرت‌ گیری از پذیره ‌نویسی واحد های سرمایه ‌گذاری صندوق پالایش یکم آمار را به کارگزاری‌ ها و بانک‌ های عامل اعلام کرده ایم. کسانی که این واحد ها را از طریق کارگزاری و یا بانک خریداری کرده اند، باید به کارگزاری خود و یا بانک مراجعه کنند. اما در عین حال باز هم پیگیری می‌ کنیم، تا اگر نماد پالایش در پرتفوی عده‌ ای قرار نگرفته، این کار صورت گیرد.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی زمان احتمالی معامله پالایشی یکم در بازار بورس پرداختیم. بنابراین اگر برای شما نیز سوال است که نماد پالایشی یکم چه زمانی بازگشایی می شود ؟ مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود. از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم. امیدواریم که از مطالعه مقاله نماد پالایشی یکم چه زمانی بازگشایی می شود ؟ با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم. همچنین مطالعه مقاله زیر نیز به شما پیشنهاد می شود.

پیشنهاد می شود: دارا سوم چه زمانی عرضه می شود؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا