آموزش بورس

منظور از خط روند در بورس چیست/ انواع روند در تحلیل تکنیکال

سوالی که شاید برای افرادی که به تازگی وارد بورس و فرا بورس شده اند پیش آید این است که “منظور از خط روند در بورس چیست؟ و  انواع روند در تحلیل تکنیکال چیست؟ برای توضیح کلی درمورد روند در معاملات بورسی باید بگوییم که همه سرمایه گذاران و صاحبان سهام این را میدانند که روند قیمت بازار همیشه به یک سمت و فقط در یک راستا نیست و روند قیمت ها حالت های مختلفی مانند: صعودی، نزولی، خنثی را تجربه می کند. خط روند در معاملات بورسی در واقع حرکت بازار را نشان میدهد. در این پست قصد داریم که به صورت اختصاصی به سوال “منظور از خط روند در بورس چیست و انواع روند در تحلیل تکنیکال” پاسخ دهیم و در پست دیگری به آموزش کشیدن خط روند در بورس خواهیم پرداخت.

انواع روند در تحلیل تکنیکال
انواع روند در تحلیل تکنیکال

مواردی که در این پست مورد بررسی قرار میگیرند:

  • منظور از خط روند در معاملات بورسی چیست؟
  • انواع روند در تحلیل تکنیکال
  • خط روند صعودی
  • خط روند نزولی
  • اعتبار خط روند در معاملات بورسی
  • شرایط شکست خط روند

منظور از خط روند در معاملات بورسی چیست؟


خط روند یکی از مهم ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال است. برای کشیدن خط روند در بورس خطی از بالاترین قیمت ها یا پایین ترین قیمت ها کشیده می شود و این خط جهت کلی قیمت را نشان می دهد. برای رسم خط روند باید قله ها و کف های قیمتی را شناسایی کنیم.

موضوعی که باید همیشه بدانیم این است که در بازار بورس و فرابورس خط روند قیمت هرگز به یک سمت و در یک خط نیست و قیمت ها همیشه یک حالت زیگزاک دارند و صعود و نزول را تجربه می کنند. خط روند در بورس یکی از مفاهیم اساسی تحلیل تکنیکال است. نمودار قیمت را که بررسی کنید متوجه میشوید که قیمت ها هرگز ثابت نبوده اند و نوسانات زیادی را تجربه می کنند و این تغییرات قیمت سهم ها یک حرکت زیگزاگی هستند که مانند مجموعه ایی از موج های صعودی و نزولی هستند.

خط روند در بورس از حیث زمانی به 3 دسته تقسیم میشود که عبارت اند از: کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت. باید گفت که برای اندازه گیری اعتبار خط روند سهم هرچه خط روند بلند مدت تر باشد بهتر است. تشخیص درست جهت خط روند در معاملات بورس بسیار مهم است که سرمایه گذاران و صاحبان سهام درست تشخیص بدهند که خط روند سهام صعودی، نزولی و یا خنثی است.

انواع روند در تحلیل تکنیکال


همانطور که در قسمت فوق اشاره شد، خط روند در بورس به انواع مختلفی تقسیم میشود و قیمت سهم ها همیشه در یک خط و در یک راستا نیستند.

به صورت کلی انواع خط روند در تحلیل تکنیکال به 3 نوع زیر است:

  • خط روند صعودی (رو به بالا)
  • خط روند نزولی(رو به پایین)
  • خط روند خنثی

با توجه به خط روند معاملات بورسی سرمایه گذاران و سهامداران میتوانند تصمیم بگیرند که آیا در آن سهم خریدار، فروشنده و یا نظاره گر باشند. تمام ابزار ها و استراتژی ها به دنبال یافتن روند بازار هستند.

تحلیل تکنیکال در بورس چیست و چه تفاوتی با تحلیل بنیادی دارد؟


خط روند صعودی


یکی از روند هایی که در خط روند معاملات بورسی وجود دارد خط روند صعودی است که در این قسمت از پست قصد توضیح آن را داریم.

خط روند صعودی
خط روند صعودی

در نمودار قیمت سهم ها، خط هایی که شیب مثبت و زیادی دارند را میتوان به عنوان خط روند صعودی تعبیر کرد که این خط نمایانگر حساس بودن قیمت سهم به این سطح از قیمت است. زمانی که بازار مثبت بوده و خط روند صعودی را مشاهده کردید بهترین زمان برای خرید است. اعتبار این خط به عواملی مانند شیب خط٬ حجم معاملات در زمان برخورد به خط روند٬ بازه زمانی (بلند مدت بودن بررسی خط روند در تحلیل ها) و تعداد برخورد ها بستگی دارد.

در خط روند صعودی قیمت تمایل زیادی به افزایش دارد و این موضوع قدرت بالای خریداران را نشان می دهد. هرچه شیب خط روند صعودی بیشتر باشد پایداری آن کمتر خواهد بود. مناسب ترین شیب برای خط روند شیب 45 درجه می باشد.

خط روند صعودی
خط روند صعودی

خط روند نزولی

 


خط روند نزولی دقیقا برعکس خط روند صعودی است و زمانی که نمودار قیمت سهام نزولی است، خط روند نزولی را نمایش میدهد بهترین کار این است که اقدام به فروش سهام خود کنید. بهتر است که هر معامله گری قبل از انجام معامله حد سود و حد ضرر را برای خود مشخص کند که با استفاده از سیگنال خط روند در بورس و حد ضرر و حد سود بهترین تصمیم را اخذ کند.

در خط روند نزولی قیمت تمایل به کاهش دارد و نشاندهنده این است که فروشندگان قدرت بیشتری دارند. روند نزولی یک خط با شیب منفی است مانند شکل زیر:

خط روند نزولی
خط روند نزولی

خط روند خنثی

منظور از روند خنثی یک خط صاف نیست بلکه خط روند خنثی تلفیقی از روندهای صعودی و نزولی در بازه های زمانی کوتاه است. خط روند خنثی نشان دهنده قدرت برابر خریدار و فروشنده سهم است که در بازه های زمانی بلندتر به صورت خنثی ظاهر می شود. مانند شکل زیر:

خط روند خنثی
خط روند خنثی

اعتبار خط روند در معاملات بورسی


پیش از انجام هر معامله ای تشخیص جهت روند و قوت و ضعف آن اهمیت زیادی دارد. به این علت که بازار و قیمت سهم ها همیشه در یک راستا و در یک خط نیست نمیتوان تصمیم سریع و عجولانه گرفت اما برای اطمینان از اعتبار خط روند در معاملات بورسی میتوان از نشانه ها و عواملی استفاده کرد تا از خط روند سهام مد نظر مطمئن شویم.

عواملی که در اعتبار خط روند در بورس تاثیر می گذارند عبارت اند از:

  • شیب خط روند
  • تعداد برخورد نمودار قیمت با خط روند
  • شدت کاهش (افزایش) قیمت سهم
  • بازه زمانی بررسی سهم

– در واقع شیب خط روند هر چه بیشتر باشد اعتبار این خط روند کمتر است و احتمال شکست و تغییر این خط روند وجود دارد. به طور کلی، شیب ۴۵ درجه در تحلیل ها شیبی مناسب و معتبر تلقی می شود.

– تعداد برخورد نمودار قیمت با خط روند هرچه بیشتر و به دفعات بیشتری انجام شود حاکی از اعتبار و درستی آن خط روند در بورس است.

– به هر میزان که کندل های بلند تری در نزول یا صعود ثبت شود احتمال شکست خط روند بالاتر می رود.

در قسمت فوق هم به این موضوع اشاره شد که خط روند در بورس به هر میزان طولانی مدت تر باشد از اعتبار بیشتری برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا