آموزش بورس

قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها چه تغییری می کند؟

مقدمه. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها یکی از انواع افزایش سرمایه است اما مهمترین نکته قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها است. می خواهیم ببنیم چگونه می توان تعداد و قیمت سهم پس از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را محاسبه کرد؟ همانطور که میدانید افزایش سرمایه به منظور تامین منابع مالی، افزایش ظرفیت وام گیری، اصلاح ساختار مالی و تامین مالی پروژه های بهینه سازی صورت میگیرد. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها کمتر از انواع دیگر افزایش سرمایه مورد استفاده شرکت ها قرار میگیرد و در این پست هدف اصلی ما بیان تاثیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بر قیمت سهم می باشد.

 افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها
افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

قیمت سهم پس از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها


پس از افزایش سرمایه تعداد و قیمت سهام شرکت تغییر میکند و بدین معنی که پس از افزایش سرمایه، شرکت میبایستی  تعدادی سهام را به انتشار برساند تا از این راه به تامین مالی کند. همانطور که قبلا ذکر شد افزایش سرمایه از محل های مختلف میتواند اتفاق بیوفتد و با توجه به محلی که افزایش سرمایه انجام شده است باید از همان فرمول به منظور فهمیدن تعداد و قیمت سهام پس از افزایش سرمایه استفاده کرد. در ادامه به قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها اشاره می کنیم:

فرمول افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی ها
فرمول افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی ها

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها


برای تعریف ساده افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها باید با مثال توضیح دهیم. به فرض مثال، شرکت دارایی هایی مانند زمین، ساختمان، تجهیزات و تاسیسات دارد و در ترازنامه از این اقلام به عنوان دارایی های غیر جاری (بلندمدت) یاد میکند. اگر صاحبان شرکت، زمینی را در سال های گذشته به مبلغ 200 تومان خریداری کرده باشند در حساب دفتر و ترازنامه آن ها به همین مبلغ نوشته میشود و حتی در سال جدید که شاید قیمت آن زمین 200 میلیارد باشد. پس اگر شرکت قصد افزایش سرمایه داشته باشد تا برای خود تامین مالی کند و اصلاحاتی در ساختار مالی خود به وجود آورد باید مراحلی را طی کند تا قیمت زمین را به روز کند که در این راستا باید کارشناس زمین را مشاهده کرده و کارشناسی کرده و تمامی مجوزها در ترازنامه حاظر شود و باید مابه تفاوت بین قیمت آن ها را به حساب سرمایه واریز کنیم.


برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها یک قانون کلی وجود دارد که دارایی های بلند مدت شرکت ها باید مستهلک به شمار روند و این دارایی ها هر کدام از فرمول خاصی پیروی میکنند. اما باید به این نکته اشاره کرد که زمین در افزایش سرمایه مستهلک به شمار نمیرود زیرا، زمین استهلاک پذیر نیست اما این موضوع برای بقیه دارایی ها صدق نمیکند و در طی سال ها از ارزش دفتری آن‌ها در ترازنامه کسرمی شود و به‌عنوان هزینه دوره گزارش داده میشود. در این میان شرکت هایی که زیان انباشته آن ها بیشتر از نصف سرمایه شان در ترازنامه باشد با توجه به قانون 141 قانون تجارت باید مجمع فوق العاده تشکیل دهند تا در این مجمع در مورد ادامه فعالیت شرکت و انحلال شرکت تصمیم گیری میکنند.

اگر رای بر این باشد که شرکت به فعالیت خود ادامه دهد باید اقدام به افزایش سرمایه کند تا شامل قانون 141 تجارت نشودو با توجه به وضعیت اینگونه شرکت ها باید از افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها جهت خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت کمک بگیرند. به منظور کمک به این شرکت هایی که شامل قانون 141 تجارت هستند دولت یک بودجه حمایتی در نظر گرفته است و بیان کرده است که شرکت هاییکه شامل قانون 141 تجارت میشوند و تصمیم به ادامه فعالیت میگیرند و از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها استفاده میکنند، از پرداخت مالیات معاف میشوند.


مواردی که میتواند مفید باشد:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا