آموزش بورس

منظور از سود عملیاتی و غیرعملیاتی شرکت ها چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

هدف از انتشار این مقاله بیان سود عملیاتی و غیرعملیاتی و بیان تفاوت های بین آنها می باشد. بطور خلاصه میتوان گفت به سودی که پس از محاسبه‌ همه هزینه‌های عملیاتی مربوط به واحد تجاری باقی می ماند، سود عملیاتی می گویند و بالعکس به سودی که از فروش دارایی‌های غیرمنقول و یا اوراق مشارکت و سرمایه گذاری در بازار بورسی حاصل می شود را سود غیرعملیاتی می گویند.

در ادامه بیشتر با تفاوت سود عملیاتی و غیرعملیاتی آشنا خواهید شد و در ادامه برای درک بهتر این مطلب ابتدا به تعریف هر یک از آنها با مثال می پردازیم.

منظور از سود مجمع چیست و چگونه آن را دریافت نماییم؟

سود غیرعملیاتی چیست؟

تفاوت سود عملیاتی و غیر عملیاتی در چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، به سود حاصل از فعالیت های غیر مرتبط با موضوع اصلی شرکت را سود غیر عملیاتی می گویند. این سود می تواند از طریق اوراق مشارکت ، فروش دارایی های غیر منقول و … حاصل شود. جهت محاسبه سود غیرعملیاتی باید سود حاصل از درآمد حاصل از فروش دارایی ذکر شده را از بهای تمام شده تاریخی آن کسر کرد.

فرض کنید شرکتی سال ها یش ملکی را به مبلغ 5 میلیارد تومان خریداری نموده و همین مبلغ نیز در دفاتر بهای تمام شده تاریخی ثبت شده است. اکنون بعد از گذشت چند سال شرکت همان ملک را به مبلغ 11 میلیارد تومان به فروش میرساند حال اختلاف قیمت خرید ملک با فروش آن که در این مثال برابر است با 6 میلیارد تومان است را سود غیر عملیاتی شرکت می نامند.

منظور از سود عملیاتی چیست؟

درصد بازدهی عملیاتی یک واحد تجاری را سود عملیاتی آن تعیین می نماید. سود عملیاتی باقیمانده سود پس از محاسبه کل هزینه های عملیاتی یک واحد تجاری را نشان می دهد و در محاسبه سود عملیاتی باید همه هزینه‌هایی که برای حفظ فعالیت واحد تجاری لازم است محاسبه شود.

این هزینه های می تواند شامل هزینه های حمل و نقل ، اجاره و بیمه ، هزینه‌های عمومی و بهای تمام‌شده‌ کالای فروش رفته باشد.

به زبان ساده می توان گفت که سود عملیاتی میزان بازدهی عملیاتی یک واحد تجاری را مشخص می‌کند و شامل بهره‌های پرداختی بابت درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها، مالیات و بدهی‌ها نمی‌شود.

درآمد عملیاتی شرکت به درآمدهایی گفته می شود که از طریق انجام عملیات اصلی خود کسب می‌کنند در نتیجه تمامی هزینه هایی که در پروسه این نوع درآمد صرف می شود، هزینه‌های عملیاتی شرکت هستند و به مبلغ باقیمانده از کسر هزینه‌های عملیاتی شرکت از کل درآمدهای عملیاتی، سود عملیاتی حاصل می شود.

یک شرکت صنایع غذایی همچون شرکت رب تبرک را در نظر داشته باشید، به درآمد کسب شده از محل فروش رب گوجه فرنگی یک درآمد عملیاتی محسوب می شود اما درآمدی که از فروش املاک متعلق به آن شرکت حاصل می شود را نمی توان درآمد عملیاتی دانست.

نحوه محاسبه سود مرکب در بورس چگونه است؟

تفاوت سود عملیاتی و غیر عملیاتی در چیست؟

با مطالعه مطالب فوق با معنا و مفهوم سود عملیاتی و غیر عملیاتی آشنا شدید اکنون در این بخش از مقاله به شرح تفاوت سود عملیاتی و غیر عملیاتی می پردازیم.

سود غیرعملیاتی یک شرکت بر خلاف سود عملیاتی از طریق فعالیت‌های غیرمرتبط همچون سود حاصل از فروش دارایی‌های غیرمنقول ، سرمایه گذاری ، خرید و فروش سهام و … حاصل می شود. از این رو نحوه محاسبه آنها نیز متفاوت می باشد بسیار حائز اهمیت می باشد.

تمامی شرکت ها برای محاسبه این آیتم ها باید از کارشناسان حرفه ای و مدیران با تجربه کمک بگیرند تا بهترین و شفاف ترین نتیجه در این زمینه حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا