آموزش بورس

سهام شناور آزاد چیست؟ روش محاسبه آن چگونه است؟

سهام شناور آزاد” از آن دسته اصطلاحات بورسی است که به گوش بسیاری از ما نیز خورده. فعالان بازار سرمایه با این اصطلاح رایج بسیار سر و کار دارند و از مفهوم و کاربرد هایش باخبر هستند. اما ما در این مقاله به سوال هایی از قبیل سهام شناور آزاد چیست؟ و کاربرد سهام شناور آزاد چیست؟ پاسخ خواهیم داد.

سهام شناور آزاد (free float stocks) یعنی چه؟

بخشی از سهام یک شرکت که سهامداران آن ، قصد فروش آن را دارند و انتظار نمیرود که در مدیریت شرکت نقشی ایفا کنند را سهام شناور آزاد میگویند. اغلب دارندگان سهام شناور آماده عرضه سهم خود هستند و نمیخواهند سهم را حفظ کنند.

اگر بخواهیم سهامداران هر شرکت را به دو دسته کلی تقسیم کنیم میتوانیم بگوییم که هر شرکت 1.سهامداران راهبردی و عمده 2.سهامداران سایر را دارد. سهامداران راهبردی اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که در بلند مدت سرمایه گذاری کرده اند؛اما سایر سهامداران افراد حقیقی یا حقوقی جزئی هستند که به دلایل مختلف سهام را خریداری کرده اند اما قصد نگه داری ندارند.

اگر بخواهیم با اعداد و ارقام برایتان بگوییم باید یک نماد معاملاتی را مثال بزنیم.
وارد سایت < tsetmc.com > شده و نماد را انتخاب کنید.صفحه ای همانند صفحه زیر برایتان باز خواهد شد.

سهام شناور یک نماد معاملاتی

همانطور که میبینید سهام شناور شرکت 27 درصد است.به بیانی دیگر :
اگر تعداد کل سهام شرکت 50 میلیارد برگه سهم باشد.محاسبه 27 % از اوراق سهم کار دشواری نخواهد بود.این درصد 13 میلیارد و 500 برگه سهم خواهد بود.اینکه چه تعداد از اوراق به دست سهامدارانی است که قصد نگه داری آن را ندارند بسیار مهم است.

اگر میخواهید بدانید خرید یا نگه داری سهم چه میزان ریسک دارد ، سهام شناور آزاد یکی از پارامتر های مهم برای سنجش است.هنگامی که این نسبت بزرگ میشود شما در خواهید یافت که دیگر خریداران و سهامداران قصد نگه داری سهام خود را ندارند پس اینکه شما آن را نگه دارید کار پر ریسکی خواهد بود.

نحوه محاسبه سهام شناور آزاد

بعد از پاسخ به این پرسش که سهام شناور آزاد در بورس چیست بد نیست نگاهی به نحوه محاسبه سهام شناور آزاد بیاندازیم. با بررسی ترکیب کامل سهامداران شرکت و تعیین تعداد سهامداران راهبردی میتوانیم سهام شناور آزاد را پیدا کنیم. وقتی تعداد سهامداران عمده را از کل سهامداران کم کنیم میتوانیم به تعداد سهام شناور و درصد آن به کل سهام شرکت دست یابیم.
در بازارهای بورسی دنیا ، شرکت هایی که کمتر از 25 % سهام آنها ، سهام شناور آزاد باشد از فهرست حذف میشوند زیرا دارندگان میخواهند سهام به دست خودشان باشد و علاقه مند به توزیع آن بین مردم عام نیستند.

جالب است بدانید : صرف سهام به چه معناست؟

تاثیر سهام شناور آزاد بر نقد شوندگی

سهام شناور آزاد و نقد شوندگی

هرچه یک شرکت شناوری بیشتری داشته باشد ، نقد شوندگی بیشتری داشته و سریع تر عرضه میشود.با بالاتر رفتن حجم عرضه ، سهامداران مردمی بیشتر میشوند و امکان دست کاری قیمت پایین می آید.
هنگامی که شرکتی کوچک وجود دارد که سهام شناوری آن کم است خیلی راحت سهامداران میتوانند بر قیمت کنترل داشته و افزایش و کاهش کاذب ایجاد کنند تا مردم به خرید ترغیب شوند.اما وقتی شناوری بالا میرود دیگر نمیتوانند سرمایه را بدست بگیرند یا معاملات سهام را تحت تاثیر قرار بدهند.

بهترین درصد سهام شناور آزاد

برای سهام شناور حداکثر درصد وجود ندارد اما حداقل آن باید 5% باشد. هرچه درصد به میانگین نزدیک تر باشد متعادل تر است و این میانگین طبق گفته سازمان بورس چیزی حدود 21% برای تمام شرکت های بورسی و فرابورسی است.

ثابت ماندن میزان شناوری

با داشتن قابلیت نقد شوندگی ، نمیتوان گفت که میزان شناوری ثابت میماند. هنگامی که سهامداران اصلی سهام خود را هنگام رشد قیمت به فروش برسانند میزان شناوری کاهش می یابد و همچنین این اتفاق زمانی که یک خریدار با یک یا چند کد ، سهام را با حجم عمده خریداری کند هم می افتد.

Δ شرکت های موجود در بازار های بورس و فرابورس میتوانند درصد شناوری خود را در دوره های سه ماهه در سایت کدال مشاهده کنند.

برای تازه کاران و تازه واردان به دنیای اقتصاد و بازار بورس پیشنهاد میشود که از شاخص شناوری استفاده کرده و برای سرمایه گذاری های خود از شرکت هایی با درصد شناوری بیشتر شروع کنند. امیدواریم با موارد گفته شده شک و شبه شما در مورد سهام شناور آزاد رفع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا