آموزش بورس

دارا سوم چه زمانی عرضه می شود؟

مقدمه

چندی پیش افراد سرمایه گذار، عموم مردم و علاقه مندان سرمایه گذاری در بازار بورس ، در جریان آخرین اخبار و اطلاعات مرتبط با پذیره نویسی دارا دوم یا پالایشی یکم قرار گرفتند. اما حال اخباری مبنی بر عرضه دارا سوم ، سومین صندوق سرمایه گذاری واسطه گری دولتی به گوش می رسد. اما یکی از سوالات مطرح در این زمینه این است که دارا سوم چه زمانی عرضه می شود؟ در ادامه این مقاله برای پاسخ به این سوال و بررسی ویژگی های دارا سوم با ما در بورس فردا همراه باشید.

دارا سوم چیست؟

در مراحل پذیره نویسی و عرضه صندوق های واسطه گری دارا یکم و دارا سوم این صندوق ها با استقبال بالای مردم رو به رو شدند. قابل ذکر است که صندوق سرمایه گذاری ای تی اف ( ETF ) در واقع عرضه باقی مانده سهام دولت در شرکت های بورسی می باشد. برای مثال صندوق ای تی اف دارا دوم متشکل از باقی مانده سهام دولت در شرکت های پالایشی بود. که مراحل پذیره نویسی آن در 30 شهریور به پایان رسیده و معاملات آن نیز به زودی آغاز خواهد شد.

در ادامه لازم به ذکر است که پس از استقبال خوبی که از صندوق های دولتی دارا یکم و دارا دوم توسط سرمایه گذاران در بازار بورس صورت گرفت بار دیگر دولت اقدام به ارائه سومین ETF خود با نام صندوق دارا سوم نموده است. هدف از عرضه این صندوق رونق بازار سرمایه و تشویق مردم به مشارکت حداکثری در این بازار می باشد. همانطور که گفته شد سومین صندوق etf سرمایه گذاری دولت با عنوان صندوق سرمایه گذاری واسطه گری دارا سوم است که متشکل از باقی مانده سهام دولت در شرکت های زیر می باشد:

  • بانک ملت
  • بانک تجارت
  • بانک صادرات.

پیشنهاد می شود: ارزش سهام پالایشی یکم در بازار بورس

دارا سوم چه زمانی عرضه می شود؟

مراحل اولیه عرضه سومین صندوق واسطه گری دولتی ( etf ) تحت عنوان صندوق سرمایه گذاری ای تی اف واسطه گری فلزی با نام دارا سوم در دست اقدام می باشد. در مراحل عرضه دارا سوم نیز همچون صندوق های پیشین دارا یکم و دارا دوم ( پالایشی یکم ) افراد و متقاضیان می توانند در پذیره نویسی این نماد شرکت کنند. اما اگر برای شما سوال است که دارا سوم چیست؟ در ادامه این مقاله برای آشنایی با جزئیات پذیره نویسی دارا سوم و ثبت نام در آن با ما همراه باشید.

پس از عرضه اولین و دومین صندوق های سرمایه گذاری دولتی همانطور که انتظار می رفت این صندوق ها با استقبال بسیار خوب افراد و سرمایه گذاران مواجه شدند. به همین منظور دولت اقدام به ارائه سهام خود در قالب سومین صندوق ETF سرمایه گذاری دولتی با عنوان صندوق دارا سوم متشکل از باقی مانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات کرده است. در ادامه می توانید مطالعاتی در خصوص آشنایی بیشتر با این صندوق داشته باشید.

زمان عرضه صندوق دارا سوم چه زمانی است؟

با توجه به مزیت های زیادی که صندوق های ای تی اف دارند، افزاد زیادی اعم از مردم و افراد سرمایه گذار تمایل به پذیرره نویسی در آن ها را دارند. همانطور که پذیره نویسی دارا یکم و دارا دوم نیز با استقبال زیادی رو به رو شد. در خصوص زمان عرضه صندوق دارا سوم با توجه به اطلاعاتی که در دسترس می باشد می توان اذعان داشت که زمان عرضه صندوق دارا سوم در 3 ماهه سوم سال و حداکثر تا قبل از دی ماه صورت پذیرد. پس از شروع مهلت پذیره نویسی سرمایه گذاران می توانند در بازه زمانی مشخص شده اقدام به خرید سهام این صندوق از طریق کد بورسی و یا مراجعه حضوری به بانک ها و ارائه کارت ملی خود کنند.

لازم به ذکر است که زمان عرضه صندوق دارا سوم در حال حاضر به طور دقیق اعلام نشده است. لذا زمان پیش بینی شده برای عرضه دارا سوم با توجه به تاریخ عرضه دو صندوق دارا یکم و دارا دوم و فاصله زمانی که بین تاریخ پذیره نویسی این دو ETF وجود داشت پیش بینی شده است. اگرچه انتظار می رود که پذیره نویسی این صندوق نیز پیش از دی ماه انجام پذیرد، اما لازم است تاکید کنیم که هنوز زمان دقیق عرضه صندوق سرمایه گذاری دارا سوم اعلام نشده است.

صندوق سرمایه گذاری دارا سوم چه ویژگی هایی دارد؟

به منظور جذابیت هر چه بیشتر صندوق دارا سوم در نزد سرمایه گذاران و تشویق افراد به خرید سهام این صندوق دولت ویژگی هایی برای آن در نظر گرفته است که موجب برتری این صندوق در مقابل سایر ETF های موجود در بازار بورس شده است. از مهم ترین ویژگی های صندوق دولتی etf دارا سوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم وجود محدودیت سنی برای خرید سهام دارا سوم
  • معافیت از مالیات برای صندوق ای تی اف دارا سوم
  • افراد حقوقی مجاز به خرید سهام صندوق دارا سوم نمی باشند
  • تخفیف 20 الی 30 درصدی صندوق ای تی اف دارا سوم
  • امکان خرید و فروش این سهام از طریق اپلیکیشن
  • امکان معامله و خرید و فروش از طریق کارگزاری ها
  • احتمال دامنه نوسانی 10 درصدی دارا سوم
  • سرعت نقد شوندگی بالا
  • امکان خرید بدون کد بورسی
  • امکان خرید برای تمامی افراد حقیقی
  • امکان خرید برای تمامی افراد ایرانی دارای کد ملی
  • عدم امکان خرید و فروش سهام دارا سوم به مدت یک ماه
  • امکان معامله دارا سوم با کد بورسی در زمان مقرر شده
  • امکان خرید دارا سوم از طریق بانک ها
  • ریسک کمتر و احتمال سود دهی بیشتر صندوق های ای تی اف
  • امکان خرید تا سقف 5 میلیون تومان برای هر کد ملی
  • و غیره.

میزان تخفیف سهام دارا سوم

همانطور که گفته شد عرضه دارا سوم در واقع عرضه باقی مانده سهام دولت در برخی از شرکت ها می باشد. مانند دو صندوق ای تی اف سابق ( دارا یکم و دارا دوم ) دولت سهام باقی مانده خود در شرکت های مذکور را با اندکی تخفیف ارائه خواهد داد. در این خصوص لازم به ذکر است که به گفته ی عباس معمار نژاد، معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد ارزش روز سهام باقی مانده دولت در سه بانک خصوصی شده ملت، ‌تجارت و صادرات، گفت: ارزش روز این سهام ۲۴ هزار میلیارد تومان است.

واحد های این صندوق با توجه به قیمت روز بازار با ۲۰ درصد تخفیف به مردم ارائه می ‌شود. لذا با توجه به مطالب فوق می توان اینطور برداشت کرد که باقی مانده سهام دولت در سه بانک خصوصی شده در قالب دارا سوم یا صندوق قابل معامله بورسی (ETF) با تخفیف ۲۰ درصد برای هر کد ملی تا سقف ۵ میلیون تومان ارائه خواهد شد.

سخن آخر

با توجه به مطالب فوق انتظار می رود پس از شروع معاملات نماد پالایشی یکم در بازار بورس از اوایل آبان ماه ، مراحل پذیره نویسی و عرضه دارا سوم نیز با گذشت حداکثر سه ماه یعنی اوایل دی ماه آغاز شود. البته لازم به ذکر است که هنوز هیچ مقام رسمی و مسئول دیربط در خصوص زمان عرضه دارا سوم مطلبی منتشر نکرده است. بنابراین در پاسخ به سوال دارا سوم چه زمانی عرضه می شود؟ تنها می توان با استناد به گذشته و زمان های عرضه دارا یکم و دارا دوم بیان نمود که احتمال دارد دارا سوم نیز در اوایل دی ماه عرضه شود. از این که تا پایان مقاله ( دارا سوم چه زمانی عرضه می شود؟ ) با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم.

پیشنهاد بعدی: معرفی کارگزاری خبرگان سهام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا