آموزش بورس

ارزش سهام پالایشی یکم

مقدمه

نماد سهام پالایشی یکم که از 5 شهریور تا 30 شهریور 99 زمان پذیره نویسی آن بود و مردم و سرمایه گذاران می توانستند سهام این شرکت ها را خریداری کنند، از اول آبان ماه قابل معامله خواهد بود. اما شاید برای شما سوال باشد که ارزش سهام پالایشی یکم امروز 28 مهر 99 یا صندوق ای تی اف دارا دوم در بازار بورس چقدر است؟

جو هیجانی بازار سهام باعث ایجاد صف ‌های فروش در بازار سهام شده و این ص ف‌های فروش در حالی است که سهم‌ های موجود در بازار سهام ارزنده هستند و با دلار زیر 20 هزار تومان معامله می‌ شوند. همچنین خبر لغو تحریم‌ های تسلیحاتی پس از 10 سال نیز تاثیر مثبتی بر بازار سهام نداشت و به نوعی بازار سهام غیر قابل پیش‌ بینی شده است و به متغییر های تاثیر گذار از جمله قیمت دلار و و لغو تحریم ‌ها واکنشی نشان نمی ‌دهد. در ادامه این مقاله برای اطلاع از ارزش سهام پالایشی یکم امروز با ما همراه باشید.

ارزش سهام پالایشی یکم امروز

همانطور که گفته شد نماد های پالایشی یکم امروز به مانند کلیت بازار پر عرضه معامه شدند و جملگی آن ها با صف فروش روبرو شدند. صف های فروشی که بیشتر ناشی از هیجان است تا دلیل و منطق بورسی. در ادامه و در جدول زیر می توانید ارزش سهام پالایشی یکم امروز دوشنبه 28 مهر 99 را مطالعه کنید. همچنین در ادامه نکات ارزشمندی در خصوص شرکت پالایش یکم یا دارا دوم ( ای تی اف ETF دوم ) در بازار بورس ارائه شده است.

نام شرکت بورسی ارزش هر سهم امروز 28 مهر (ریال) میزان تغییرات نسبت به روز قبل قیمت تخفیفی هر سهم (ریال)
شبندر (شرکت پالایش نفت بندر عباس) 38,000 5% 27520
شبریز (پالایش نفت تبریز) 34,690 5%  30200
شپنا (پالایش نفت اصفهان) 18,620 5%  24430
شتران (پالایش نفت تهران) 15,780 5%  25130

صندوق پالایشی یکم چیست؟

شاید برای بسیاری از شما عزیزان سوال باشد که صندوق پالایشی یکم چیست؟ صندوق پالایشی یکم در واقع دومین صندوق ETF ای تی اف دولتی است که شامل باقی مانده سهام دولت در ۴ پالایشگاه ایران است. این سهام توسط ای تی اف دوم با تخفیف 30 درصدی ارائه شده بود و مردم می توانستند بدون محدودیت سنی و با داشتن کد ملی آن را خریداری کنند. الته این موضوع مشمول افراد حقوقی و اتباع خارجی نمی شد. همانطور که گفته شد ای تی اف دوم باقی مانده سهام دولت در 4 شرکت پالایشی می باشد.

این شرکت ها عبارتند از:

  • شرکت پالایشی اصفهان
  • شرکت پالایشی تهران
  • شرکت پالایشی بندر عباس
  • شرکت پالایشی تبریز

زمان پذیره نویسی دارا دوم (پالایشی یکم)

همانطور که گفته شد زمان پذیره نویسی و خرید واحد های ای تی اف دوم یا دارا دوم از 5 تا 19 شهریور 99 بوده است. البته این مدت تا 30 شهریور ماه تمدید شده بود. در این مدت زمان ( 5 تا 30 شهریور ) افراد می توانستند با داشتن کد بورسی تا سقف میلیون تومان سهام خرید کنند. البته در این مرحله یعنی پذیره نویسی پالایش یکم همه افراد بدون هیچ محدودیت سنی می توانستند با داشتن کد ملی نیز تا سقف 5 مییون تومان خرید کنند. البته لازم به ذکر است که برای معامله واحد های خریداری شده این صندوق در بازار بورس حتما می بایست کد بورسی داشته باشید.

بنا بر توضیحات ارائه شده در پاسخ به سوال پالایشی یکم چیست باید اشاره کنیم که صندوق پالایش یکم در واقع همان دارا دوم می باشد. صندوق پالایشی یکم قبلا به نام دارا دوم مشهور بوده است. این صندوق این روزها به یکی از پر چالش‌ترین پذیره ‌نارزشویسی‌ها در بازار سرمایه و بورس تبدیل شده است. قابل ذکر است که صندوق پالایشی یکم از 4 نماد پالایشی تشکیل شده است.

نماد های پالایشی یکم عبارتند از:
  • شبندر
  • شپنا
  • شتران
  • شبریز.

صندوق سرمایه گذاری دارا دوم به این دلیل که متولی شرکت پالایش و پخش است به اسم پالایشی یکم با نماد پالایش نام گذاری شده است. اما قابل توجه عزیزانی که قبلا سهام دارا دوم را خریداری کرده اند باید عرض کنیم که منظور از نماد پالایشی یکم همان صندوق دولتی دارا دوم می باشد. قابل ذکر است که پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم تا روز 30 شهریور ماه ادامه داشته است. دلیل تمدید پذیره نویسی پالایش یکم به دلیل بسته بودن نماد های شرکت های پالایشی نظیر شبندر، شپنا، شبریز و شتران بوده است.

اما هم اکنون به دلیل بازگشایی این نماد ها و مشخص شدن قیمت این نماد ها، تصمیم گیری در خصوص خرید یا عدم خرید سهام صندوق پالایش یکم امری ساده تر می باشد. اما همانطور که گفته شد صندوق پالایشی یکم یکی از پر چالش ترین صندوق های سرمایه گذاری در بازار بورس می باشد. بسیاری از سرمایه گذاران در خصوص خرید و یا عدم خرید سهام این صندوق ابهاماتی دارند. در ادامه توضیحاتی مبنی بر خرید یا عدم خرید سهام صندوق پالایشی یکم ارائه شده است. با ما همراه باشید.

پیشنهاد می شود: معرفی کارگزاری حافظ

خرید یا عدم خرید سهام صندوق پالایشی یکم

همانطور که گفته شد بسیاری از مردم در خصوص خرید یا عدم خرید سهام صندوق پالایش یکم ابهاماتی دارند. شاید بسته بودن نماد های شرکت های پالایشی در زمان پذیره نویسی این صندوق در این امر بی تاثیر نبوده است. اما به هر ترتیب در پاسخ به سوال آیا پالایشی یکم را بخریم یا خیر باید اشاره کنیم که قطعا ۴ نماد پالایشی موجود در این صندوق، نماد های ارزشمند و بنیادی هستند و در میان مدت و بلند مدت سود ده خواهند بود. همچنین دولت، قطعا به دلایل مختلفی از صندوق پالایشی یکم حمایت خواهد کرد. برای مثال از این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عرضه دارا سوم و چهارم
  • ایجاد اعتماد بین سهامداران
  • و غیره.

ولی سوالی که اینجا مطرح است این است که خرید مستقیم این نماد ها بهتر است یا خرید به صورت صندوق پالایشی سود بیشتری دارد؟. برای اینکه بتوان به این سوال جواب داد ابتدا باید مقایسه ای میان قیمت روز نماد ها و قیمتی که دولت در قالب صندوق قصد فروش آن را دارد، انجام شود. لازم به ذکر است واحد های ای ‌تی ‌اف دوم حداکثر تا یک ماه پس از آخرین روز عرضه خود، به قیمت روز قابل خرید و فروش خواهند بود.

تاثیر سقوط بورس بر پالایشی یکم

در روز های اخیر با افت و سقوط قیمت در بازار بورس رو به رو بودیم. این موضوع بسیاری از افراد و سرمایه گذاران بازار بورس را با نگرانی هایی همراه کرده است. سرمایه گذاران در خصوص سود دهی و یا عدم سود دهی صندوق ای تی اف دوم تردید هایی دارند. طبق آخرین اطلاعات، رقم پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم تا کنون از مرز ۳۵۰۰ میلیارد تومان گذشته است. البته مبلغ کل پذیره‌ نویسی پالایش یکم با احتساب تخفیف ۲۰ درصدی، ۶۴ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان است. به عبارت دیگر می توان اذعان داشت که تا کنون حدود ۵ درصد از سهام دولتی پالایشگاه ‌ها در این پذیره نویسی به فروش رفته است. با توجه به موارد گفته شده سرمایه گذاران بورسی به سود آوری این صندوق خیلی خوش بین نیستند و این نکته مهمی است که متقاضیان باید به آن توجه داشته باشند.

ویژگی های صندوق پالایشی یکم

یکی از نکات قابل توجه در خصوص دارا دوم یا صندوق پالایشی یکم این است که تمامی افراد جامعه و آحاد مردم می توانند اقدام به پذیره نویسی در آن کنند. لازم به ذکر است که سقف سرمایه­ گذاری هر شخص حقیقی ایرانی در مجموع دو صندوق قابل معامله اول و دوم دولتی، ۵۰ میلیون ریال (پنج میلیون تومان) تعیین شده است. یعنی چنانچه فردی یک میلیون تومان واحد دارای کم را خریداری کرده باشد، در پذیره نویسی دارا دوم می توانست به میزان 4 میلیون تومان واحد پالایشی یکم را خریداری کند.

به عبارت دیگر حداکثر تعداد واحد های سرمایه ‌گذاری قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی ایرانی دارای کد ملی، پس از کسر میزان سرمایه گذاری همان فرد در صندوق دارا یکم، ۵۰۰ واحد سرمایه ‌گذاری می باشد. همچنین لازم به ذکر است که در عرضه اولیه دارا دوم یا پالایشی یکم پذیره نویسی برای هر فرد دارای کد ملی بدون هیچ محدودیت سنی امکان­ پذیر بوده است.

زمان معامله سهام پالایشی یکم یا دارا دوم

پس از اتمام پذیره نویسی و اخذ مجوز فعالیت صندوق از سازمان بورس و اوراق بهادار، سهام موضوع فعالیت این صندوق با اعمال ۲۰ درصد تخفیف به قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی قبل از شروع پذیره نویسی توسط سازمان خصوصی سازی به صندوق واگذار خواهد شد. به عبارت دیگر مانند صندوق ای تی اف دارا یکم افراد می توانند سهام خود در پالایشی یکم یا دارا دوم را یک ماه پس از پایان مهلت پذیره نویسی در بازار بورس مورد معامله قرار دهند.

البته لازم به ذکر است که فردی که اقدام به خرید سه میلیون تومان از پالایشی یکم کند شامل تخفیف ۲۰ درصد خواهد شد. یعنی سه میلیون تومان پرداخت می کند و به میزان سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پالایشی یکم به قیمت پایانی روز گذشته سهام پالایشگاه های موجود در پالایشی یکم دریافت می کند. قابل ذکر است که نماد پالایشی یکم در روز های گذشته در بازار بورس به ثبت رسیده و خرید و فروش سهام این نماد نیز از هفته های آینده در بازار بورس امکان پذیر خواهد بود. از این که تا پایان مقاله با ما همراه بودید از شما سپاس گزاریم.

پیشنهاد می شود: معرفی کارگزاری خبرگان سهام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا