آموزش بورس

حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت یعنی چه؟

برای فعالیت در بورس باید با اصطلاحات بورسی آشنایی داشته باشید. یکی از این مفاهیم حراج پیوسته و حراج ناپیوسته می باشد. منظور از حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس چیست و حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت به چه معناست. کلمه حراج در بورس با معنی شناخته شده آن متفاوت است با بورس فردا همراه باشید:

حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان یعنی چه؟
حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان یعنی چه؟

حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت چیست؟

تعریف حراج پیوسته:

هنگامی که در زمان مشخصی از ساعات معاملات (9 تا 12:30) شما اقدام به خرید یک سهام می کنید و زمانی که شما سفارش خود را در همان بازه زمانی ثبت می کنید و در همان لحظه اگر با قیمت مد نظر شما فروشنده ایی باشد این معامله صورت می گیرد. به عبارتی برای انجام یک معامله می بایستی قیمت خریدار با قیمت فروشنده تطبیق داده شود که به این امر حراج پیوسته گفته می شود.

تعریف حراج ناپیوسته:

در حراج ناپیوسته با این تفاوت که این معامله در ساعات معاملاتی مشخص که معمولا 30 دقیقه است صورت نمی گیرد یعنی قیمت های پیشنهادی خریدار و فروشنده باهم تطابق ندارند، اگر بعد از آن زمان و در ساعات دیگر قیمت خریدار و فروشنده باهم برابر شد معامله صورت خواهد گرفت. اگر در حراج ناپیوسته به دلیل برابر نبودن قیمت پیشنهادی خریدار با قیمت پیشنهادی فروشنده معامله ای صورت نگیرد و یا این سفارشات به تایید سازمان بورس نرسد حراج ناپیوسته برای بار دوم انجام می شود اما اگر این اتفاق تکرار شود بار سومی وجود ندارد و قیمت مرجع در حراج پیوسته ثبت می شود.

حراج پیوسته برای شرکت هایی که سهام داران زیادی دارند و نقد شوندگی آن ها بالا است کاربرد داشته و حراج ناپیوسته نیز برای شرکت هایی با سهام دار کم و میزان نقد شوندگی پایین به کار می رود.

5 دلیل برای حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان

  •  برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و یا مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده :

برگزاری مجمع عمومی میتواند با اهدافی که داشته باشد حراج پیوسته را با یا بدون دامنه نوسان را تحت تاثیر بگذارد. به طور مثال اگر هدف از برگزاری و تشکیل مجمع عمومی، تصویب صورت های مالی یا تقسیم سود باشد آن وقت بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان صورت می گیرد. اما با این تفاوت که اگر هدف از برگزاری مجمع عمومی هدفی به غیر از تصویب صورت های مالی یا تقسیم سود نقدی داشته باشد (مانند انتخاب حسابرس و بازرس قانونی) باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان صورت خواهد گرفت. در این هنگام شرایطی هم است که شرکت هدفش از برگزاری مجمع عمومی افزایش سرمایه باشد، آن وقت بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان صورت خواهد گرفت.

 

  • افشا و انتشار اطلاعات مفید با اهمیت بالا :

اگر افشای اطلاعات با اهمیت شرکت های ثبت شده نزد سازمان در گروه الف قرار داشته باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان و اگر در گروه ب قرار داشته باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان انجام می شود.

  •  قانون نوسان ۵۰ درصد :

طبق قانون منتشر و وضع شده  اگر نماد معاملاتی شرکتی متوقف شود نماد معاملاتی حداکثر ۲ روز کاری پس از توقف، با محدودیت دامنه نوسان با حراج ناپیوسته بازگشایی می شود.

  • گره معاملاتی:

زمانی که یک سهام  و نماد شرکتی شامل گره معاملاتی می شود در ابتدا روز معاملاتی بعد از آن روز با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.

  • استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت

در این صورت بازگشایی نماد معاملاتی پس از بررسی های لازم، با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان صورت خواهد گرفت.

به منظور کنترل نوسانات و تلاطم هایی که در بازار قیمت است، نهادهای ناظر بازار سرمایه وظیفه این امر را دارد تا یک وضعیت مطلوب و معتدل را در قیمت بوجود بیاورد البته با استفاده از ابزار هایی در بورس اوراق بهادار تهران به اسم “دامنه نوسان”. تعریفی که میتوان از دامنه مجاز نوسان به میان آورد به آن حدود سقف و کف قیمتی گفته می شود که هر سهم در هر روز معاملاتی می‌تواند داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا