آموزش بورس

حباب در بازار بورس چیست و چگونه بفهمیم یک سهم حباب دارد؟

حتما بارها و بارها عبارت “تشکیل حباب” را در بازار های مختلف همچون بورس، ارز ، طلا و  مسکن و خودرو شنیده اید و شاید ندانید که معنای واقعی آن چیست و یا عامل و علل تشکیل حباب چیست. با مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که منظور از حباب در بازار بورس چیست و چگونه سهم حباب دار را تشخیص دهید.

بهتر است به سراغ سهم های بنیادی بروید و از سرمایه گذاری بر سهم های حباب دارد پرهیز کنید تشخیص سهم حباب دار، تاثیر بسزایی بر موفقیت سرمایه گذاری شما دارد زیرا اگر بر سهمی که حباب دارد سرمایه گذاری کنید موجب ضرر و زیان شما می شود.

بطور کلی یکی از روش های تشخیص سهام حباب دار، آشنایی با روش های تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال می باشد.

 بیشتر بخوانید : منظور از تشکیل حباب در بورس چیست؟

منظور از تشکیل حباب در بازار سرمایه چیست؟

همه ما می دانیم که در واقعیت حباب به دلیل سبکی در هوا بالا رفته و در آخر در یک نقطه منهدم شده و سقوط می کند. در بازار بورس و همچنین بازار های موازی دیگر نیز اینچنین می باشد ، تشکیل حباب به معنای رشد غیر واقعی قیمت و سقوط یکباره آن می باشد و شناسایی سهم حباب دار در بازار بورس از این جهت حائز اهمیت می باشد که از خرید آنها امتناع کرده و سرمایه خود را بر روی سهام های با ارزش متمرکز می نماییم.

هرگاه قیمت یک دارایی یا یا یک کالا از ارزش واقعی آن بیشتر باشد به اصطلاح میگوییم حباب قیمتی کل گرفته است، یعنی برای به دست آوردن دارایی مورد نظر پولی بیشتر از ارزش واقعی آن پرداخت خواهید کرد.

چگونه سهام حباب دار در بورس را تشخیص دهیم؟

چگونه سهام حباب دار در بورس را تشخیص دهیم؟

تمام سرمایه گذاران و فعالان بازار بورس که می خواهند از سود حداکثر این بازار بهره مند شوند باید با مطالعه و گذراندن دوره های آموزشی قادر به تشخیص سهام حباب دار باشند. همانطور که در ابتدا اشاره شد کارشناسان و تحلیلگران بازار بورس می توانند با استفاده از روش های تحلیل و نرم افزار های پیشرفته و تخصصی قادر به تشخیص سهم حباب دار هستند.

عبارت “تشکیل حباب” زمانی بکار گرفته می شود که قیمت یک سهام در بازار بورس از ارزش واقعی آن بیشتر باشد به عبارت دیگر برای به دست آوردن دارایی مورد نظر پولی بیشتر از ارزش واقعی آن پرداخت خواهید کرد.

مطلب فوق را با ذکر یک مثال ساده ذکر می کنیم : اگر قیمت سهامی در بورس 500 تومان باشد و ارزش واقعی آن 400 تومان یعنی قیمت سهام 100 تومان از قیمت واقعی بیشتر است و سهم دارای حباب قیمتی است. شاید 100 تومان به تنهایی مبلغ زیادی نباشد اما در سفارشات سنگین مبلغ قابل توجهی می شود و ممکن است ضررهای سنگینی به سهامداران عمده را وارد نماید.

چگونه بهترین سهام در بازار بورس را شناسایی کنیم؟

نکات قابل توجه جهت شناسایی سهام حباب دار در بازار بورس

به منظور تشخیص سهام حباب دار در بازار بورس به نکات زیر توجه نمایید :

  • توجه به درصد رشد در طی ۳ماه، ۶ماه و یا ۱سال گذشته

یکی از اصلی ترین آیتم هایی که برای تشخیص سهام حباب دار باید مورد بررسی قرار گرفته شود توجه به درصد رشد در طی ۳ماه، ۶ماه و یا ۱سال گذشته می باشد. در سهام هایی که رشد قیمت آن نسبت به بازار بیشتر باشد احتمال تشکیل حباب قیمتی بیشتر است در چنین شرایط باید رشد سهم در یک سال گذشته را حتما مورد بررسی قرار دهید.

  • بررسی ارزش بازار سهام شرکت

با بررسی ارزش بازار سهام یک شرکت می توانیم تا حدودی سهام حباب دار را تشخیص دهیم. هر چه ارزش سهام یک شرکت به نسبت بنیادی و دارایی های آن بیشتر باشد احتمال حباب قیمتی وجود دارد.

  • بررسی وضعیت دارایی ها، بدهی ها، تولید و فروش، سود و زیان بنیادی شرکت

شرکت هایی که از وضعیت بنیادی ایده آلی برخوردار نباشد و شرایط نامناسب بنیادی شرکت با قیمت سهام مطابقت نداشته باشد ممکن است حباب قیمتی تشکیل شده باشد. بطور کلی شرکت هایی هایی که عملکرد خوبی نداشته و هر روز حجم بدهی و ضررشان رو به افزایش می باشد و قیمت سهام آن در بازار بورس رو به رشد است حباب دارد.

از خرید سهام حباب دار پرهیز کنید

با توجه به مطالب فوق می توانید سهام حباب دار را تشخیص دهید و از خرید و سرمایه گذاری بر روی اینگونه سهام ها پرهیز نمایید زیرا سهمی که حباب دارد و در مقابل اصلاح بازار زودتر از دیگر سهام های ریزش می کند و سهامداران خود را دچار ضرر و زیان مالی می نماید.

از دیگر دلایلی که باید از خرید سهام حباب دار خودداری کرد این است که این افزایش قیمت تا حدی پیش خواهد رفت و در نقطه ای شروع به ریزش و افت می کند و بسیاری از سهامداران در صف های سنگین فروش می مانند و ضرر های سنگینی را متحمل می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا