آموزش بورس

بسته شدن نماد در بورس چیست؟

مقدمه

در بازار بورس و سرمایه با لغات و واژگان تخصصی بسیاری رو به رو می شوید. شاید این مسئله در ابتدای کار باعث رنجش خاطر و یا نگرانی شما شود. اما ما در بورس فردا با آموزش تمامی اصطلاحات تخصصی بورس به زبان ساده همراه شما هستیم. شاید برای شما نیز سوال شده باشد که بسته شدن نماد در بورس چیست؟ ( توقف نماد در بورس ) آیا با مفهوم نماد در بورس آشنایی دارید؟. قبل از این که به پاسخ سوال بسته شدن نماد در بورس چیست؟ بپردازیم، لازم است ابتدا مقدمه ای درباره خود نماد ارایه دهیم.

منظور از نماد در بورس در واقع نام اختصاری شرکتی است که در بورس فعالیت دارد. همانطور که می دانید صد ها شرکت با نام های مختلف در گروه صنعت و خدمات در بورس فعالیت می کنند. اما یادگیری تمامی نام های اصلی شرکت ها و به خاطر آوردن گروهی که شرکت در آن فعالیت دارد. برای سرمایه گذاران بسیار دشوار است. اهمیت انتخاب نماد نیز اینجا روشن و مشخص می شود. نماد در واقع نامی است که شرکت ها در بورس با ان شناخته می شوند.

نماد های بورس از دو قسمت تشکیل می شوند:

  • حرف اول نماینده گروهی که شرکت در آن فعالیت می کند
  • بقیه حروف نماینده نام اصلی شرکت.

بعد از ثبت شرکت و شروع فعالیت آن در بورس، از نماد شرکت برای معرفی شرکت استفاده می شود.

اما حالا سوال اصلی اینجاست که منظور از بسته شدن نماد در بورس چیست؟

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: نماد در بورس چیست؟

بسته شدن نماد در بورس چیست؟

منظور از بسته شدن نماد در بورس در واقع توقف فعالیت آن نماد و یا شرکتی است که در بورس فعالیت دارد. فعالیت شرکت های بورس در چهار چوبی مشخص از قوانین مربوطه می باشد. در بعضی از مواقع ممکن است بنا به دلایل متعددی همچون تخلف یک نماد، فعالیت شرکت برای مدت زمانی متوقف شود. در این مدت زمان شرکت مربوطه مجازه به هیچگونه فعالیت در بورس نخواهد بود. به این شرایط اصطلاحا توقف نماد یا بسته شدن نماد گفته می شود. لازم به ذکر است که در این شرایط معامله سهام نماد های متوقف شده، امکان پذیر نخواهد بود. طبیعتا این موضوع می تواند تاثیر ویژه ای بر ارزش سهام یک شرکت داشته باشد. هرچه مدت زمان توقف نماد در بورس بیشتر باشد، این تاثیر نیز بیشتر خواهد بود.

اما لازم است یاد آور شویم منظور از توقف فعالیت، فعالیت های شرکت مربوطه در بورس می باشد.‌ به عبارت دیگر شرکت مذکور در انجام فعالیت های صنعتی و خدماتی خود در خارج از بازار بورس، با هیچ محدودیتی مواجه نیست. این محدودیت معاملاتی مربوط به فعالیت شرکت و نماد در بازار بورس می باشد‌ به این معنی که سهام داران تا اطلاع ثانوی قادر به خرید و فروش سهام آن شرکت در بازار بورس نخواهند بود. پس با توجه به تعاریفی که ارائه شد، به ممنوعیت معاملات یک نماد در بورس ( همه کشور ها ) بسته شدن نماد در بورس گفته می شود‌.

اما مهم ترین دلایل بسته شدن نماد در بورس چیست؟

دلایل توقف نماد بورس

همانطور که گفته شد، در بعضی از مواقع ممکن است بنا به دلایل مختلفی، نماد یک شرکت متوقف شده و امکان معامله در ان نماد وجود نداشته باشد.

از مهم ترین دلایل بسته شدن نماد و توقف ان در بورس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برگزاری جلسه هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه
  • برگزاری مجامع عمومی صاحبان سهام یک شرکت
  • ارائه اطلاعات با اهمیت در خصوص تغییر سود از سمت شرکت
  • سررسید پرداخت سود علی الحساب اوراق بهادار و اوراق مشارکت
  • تغییر طبقه بندی صعودی یا نزولی اوراق از تالاری که در آن فعالیت دارد
  • عدم رعایت ضوابط اطلاع رسانی مطابق با مقررات وضع شده
  • دستکاری قیمت ها یا تخلف در معاملات یک نماد که به تایید ناظر برسد

مدت زمان توقف یک نماد بستگی به دلیل توقف آن دارد. معمولا این مدت زمان از ۲۴ ساعت تا ۷۲ روز متغیر است. برای مثال اگر علت توقف یک نماد، عدم رعایت ضوابط اطلاع رسانی مطابق با مققرات باشد، نماد مذکور بنا به تشخیص مدیران و مسئولین به مدت ۷۲ روز متوقف خواهد شد.

وضعیت نماد های معاملاتی در بورس

در بخش های قبلی درخصوص بسته شدن نماد و دلایل آن صحبت کردیم. اما لازم است اشاره کنیم که به طور کلی نماد های بورس در ۴ وضعیت زیر قابل بررسی هستند:

  1. مجاز
  2. مجاز _ محفوظ
  3. ممنوع
  4. ممنوع _ متوقف
مجاز

یکی از حالت هایی که برای شرکت های بورسی ایجاد می شود، وضعیت مجاز است. منظور از مجاز بودن وضعیت معاملاتی یک نماد در واقع این است که نماد مربوطه در شرایط عادی است. در این شرایط کلیه فعالیت های معاملاتی و خرید و فروش شرکت مربوطه مجاز و امکان پذیر می باشد.

مجاز _ محفوظ

وضعیت مجاز _ محفوظ زمانی اتفاق می افتد که نماد بنا به دلایل مختلفی بسته بوده و هم اکنون در حال بازگشایی می باشد. به عبارت دیگر نماد های متوقف شده قبل از بازگشایی کامل در وضعیت مجاز _ محفوظ قرار می گیرند. در این حالت امکان ارسال و ثبت سفارشلت خرد و فروش وجو دارد. اما هیچ معامله ای انجام می شود. سفارشات ارسال شده در این مرحله توسط کارشناسات بررسی می شود و پس از کشف قیمت و عادی شدن وضعیت نماد، معاملات انجام می شود.

ممنوع

ممنوع وضعیتی است که در آن نماد بنا به دلایل مختلفی به طور موقت متوقف شده است. برای مثال ممکن است دلیل ممنوع شدن یک نماد، کشف قیمت سهام نماد مذکور باشد. در وضعیت ممنوع بودن یک نماد که معمولا مدت زمان کوتاهی به طول می انجامد، امکان خرید و فروش سهام شرکت برای مدت زمان کوتاهی وجود نخواهد داشت.

ممنوع _ متوقف

وضعیت ممنوع _ متوقف در واقع همان بسته شدن نماد می باشد. در این حالت نماد تا اطلاع ثانوی بسته و متوقف خواهد بود و امکان انجام هیچگونه معامله وجود نخواهد داشت. تفاوت اصلی وضعیت ممنوع و ممنوع _ متوقف در مدت زمان توقف نماد می باشد.

سخن آخر

توقف نماد و یا بسته شدن آن یکی از مواردی است که ممکن است در طول دوره سرمایه گذاری شما در بورس با آن نواجه شوید. بنابراین لازم است تا قبل از ورود به بازار بورس و شروع فعالیت در آن با مطالعه مقالات آموزشی، مهارت و حداقل دانش های لازم در این زمینه را کسب کنید. هر چه میزان اطلاعات و دانش شما در بازار بورس بیشتر باشد، احتمال کسب موفقیت شما نیز بیشتر خواهد بود. به همین دلیل با هدف آموزش به شما عزیزان در مقاله بسته شدن نماد در بورس چیست؟ سعی کردیم به توضیح ساده توقف نماد و علت های آن بپردازیم. امیدواریم که از مطالعه این مطلب استفاده لازم را برده باشید.

پیشنهاد بعدی : دلایل بسته شدن نماد در بورس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا