آموزش بورس

ارزش دفتری سهام چیست و چه معایب و مزایایی دارد؟

هدف از انتشار این مقاله بیان مفهوم ارزش دفتری سهام به همراه نحوه محاسبه آن می باشد. جهت سرمایه گذاری موفق در بازار بورس باید به اصطلاحات بورسی و همچنین تکنیک های آن آشنایی داشته باشید.

ارزش دفتری سهام یعنی حاصل تفریق ارزش کل دارایی‌های شرکت از مبلغ بدهی‌هایی شرکت. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه محاسبه آن این مقاله را مطالعه نمایید.می توانید از مطالب مرتبط همچون قیمت اسمی سهم نیز بازدید نمایید.

ارزش دفتری سهام چیست؟

از تقسیم حقوق صاحبان سهام در ترازنامه بر تعداد سهام، ارزش دفتری (Book value) محاسبه می شود. ارزش دفتری در زمان انحلال شرکت پس از تسویه بدهی های شرکت به ازای هر سهم نصیب سهام‌داران می‌شود.

به عبارت دیگر می توان گفت، اگر از کل دارایی های شرکت، بدهی های شرکت را کسر کنیم مبلغی که باقی می ماند مجموع حقوق صاحبان سهام آن شرکت و یا ارزش سرمایه سهامداران شرکت می باشد و از تقسیم این عدد بر تعداد سهام آن شرکت ارزش دفتری هر سهم بدست می آید. در ادامه نظر شما را به یک مثال جهت درک بهتر این مطلب جلب می نماییم.

فرض کنید ارزش دارایی های یک شرکت و در آخر سال فعالیت آن برابر است با 15 میلیارد تومان !! اما این شرکت به بابت دریافت تسهیلات به بانک و یا خرید مواد اولیه به دیگر شرکت ها به میزان 8 میلیارد تومان بدهکار می باشند از این رو مجموع حقوق صاحبان سهام آن شرکت برابر است با 7 میلیارد تومان محاسبه شده می شود.

اگر کل سهام منتشر شده توسط این شرکت 30 میلیون سهم باشد، 233 تومان به هر سهم تعلق میگیرد و به عبارتی ارزش دفتری سهام آن برابر است با 233 تومان است.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا واژه دفتر را برای این تعریف در نظر گرفته اند ؟ دلیل آن می تواند ثبت شدن اعداد و ارقام مربوط به دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت یک شرکت در دفتر حسابداری آن باشد.

معایب و مزایای ارزش دفتری چیست؟

معایب و مزایای ارزش دفتری چیست؟

این که هیچ استنباط شخصی در محاسبه ارزش دفتری مداخله ندارد از مهمترین مزایای ارزش دفتری سهام بشمار می آید. به مرور زمان آن دارایی مورد استفاده قرار گرفته و ارزش ثبت شده دارایی در ترازنامه را هزینه های استهلاک کاهش می دهد.

هر چند که روشی برای محاسبه افت ارزش دارایی با گذشت زمان وجود ندارد اما این تخمین دیدگاه نسبتاً دقیقی از ارزش فعلی دارایی به شما ارائه می‌دهد. برای سرمایه گذارانی که بر پایه ارزش یک شرکت دست به انجام معاملات میزنند رقم ارزش دفتری شرکت بسیار حائز اهمیت می باشد.

زیرا اگر ارزش دفتری یک شرکت بیشتر از ارزش سهام آن باشد بهترین زمان برای سرمایه گذاری دانسته! درصورتیکه ارزش دفتری ثبت شده در ترازنامه رقم واقعی را نشان دهد.

و اما ایراد ها و معایب ارزش دفتری سهام چیست؟ اینکه در ارزش دفتری سهام ارزش دارایی‌های نامشهود مانند حقوق مالکیت معنوی قابل رویت نیست از معایب بزرگ ارزش دفتری سهام محسوب می شود. معمولا شرکت هایی ارزش دفتری بالایی دارند که ابزار های مالی و ماشین آلات زیادی داشته باشند.

شرکت هایی فاقد این تجهیزات همچون شرکت های معاملاتی ، طراحی و یا خدماتی ارزش دفتری کمتری دارند زیرا سازوکار آنها بر اساس سرمایه افراد می باشد و از تجهیزات و ماشین آلات خاصی بهره نمی برند. از این رو می توان از ارزش دفتری به‌ عنوان “معیاری مقایسه‌ای در یک صنعت مشخص” استفاده کرد.

به عنوان مثال ، اگر قیمت سهام نسبت به ارزش دفتری یک شرکت فناوری از شرکتی هم تراز خود کمتر باشد می تواند معامله ای سود آوری باشد و در مقابل، اگر یک شرکت صنعتی که ارزش دفتری آن وابسته به دارایی های آن است ممکن است ارزش دفتری کمتری نسبت به یک شرکت تکنولوژی محور داشته باشد.

در شرایطی که نسبت قیمت سهام همان شرکت صنعتی بیشتر از دیگر شرکت های هم تراز خود باشد این امکان وجود دارد که بیشتر از ارزش واقعی‌ آن قیمت‌گذاری شده باشد. از دیگر معایب ارزش دفتری سهام می توان به بروز نبودن رقم این ارزش در ترازنامه اشاره نمود و ممکن است که قیمت دارایی های یک شرکت در تغییر زیادی در زمان محاسبه داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا