آموزش بورس

آیا فعالیت در بورس مالیات دارد؟

در این نوشته قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا معاملات بورسی مشمول مالیات می شوند یا خیر؟ به عبارت دیگر آیا شخصی که در بازار بورس فعالیت می کند پس از خرید و فروش سهام در بورس موظف به پرداخت مالیات می باشد یا خیر در پاسخ کوتاه به این سوال باید بگوییم که بله فعالیت در بورس مالیات دارد و مبلغی از پول فروش سهام بابت مالیات کسر می گردد.

آیا سود سهام مالیات دارد؟


دولت از معاملات بورسی مالیات می گیرد بدین معنی که دولت از خرید اوراق بهادار مالیات کسر نمی کند و تنها سرمایه گذاران و سهامداران فعال در بورس هنگام فروش اوراق بهادار موظف به پرداخت مالیات به دولت هستند. با این حال باید گفت که طبق آخرین اخبار، اخذ مالیات از محل درآمدهای حاصل از فعالیت در بورس، منتفی است. بر اساس مصوبه های قانون تجارت و قانون مالیات‌ های مستقیم، همه شرکت های فعال داخل کشور ایران باید سالانه 25 درصد از سود خود را به عنوان مالیات د راختیار دولت قرار دهند. با این حال شرکت های فعال در بورس و فرابورسی هم وجود دارند که از پرداخت مالیات معاف هستند.


معافیت مالیاتی سود سهام

معافیت مالیاتی سود سهام
معافیت مالیاتی سود سهام

ذکر شده است که دیگر از سود سهام مالیات نمی گیرند و سود سهام معاف از پرداخت مالیات شده است زیرا که شرکت های سهامی قبل از تقسیم سود سالیانه مالیات آن را پرداخت می کنند و اگر دولت از سهامداران هم برای سود مالیات بگیرد در اصل مالیات مضاعف است. در قسمت بالا ذکر شد که بابت فروش سهام خود سرمایه گذاران باید به دولت مالیات پرداخت کنند پس در این راستا، سهامداران بابت فروش سهام خود باید نیم درصد از مبلغ فروش را مالیات پرداخت کنند به عبارتی نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام، (0.5 درصد) می باشد.

هدف اصلی از اخذ مالیات برای افرادی است که از طریق سفته‌بازی سودهای کلان بدست می آورند. در این راستا اخذ مالیات باعث میشود تا انگیزه افرادی که در بازار بورس و فرابورس سوداگری می کردند کاهش پیدا کند و همین امر موجب میشود تا از افزایش نامتعارف قیمت در بورس جلوگیری شود. در مجموع شرکت های بورسی از 10 درصد تخفیف مالیاتی برخوردار است و اگر سهام آزاد شناور شرکتی که عضو بورس است، بیش از 20 درصد کل سهام باشد، این تخفیف مالیاتی دو برابر می ‌شود.

مبلغی از قیمت فروش سهام به عنوان مالیات کسر می گردد اما اخذ مالیات از محل درآمدهای حاصل از فعالیت در بورس، منتفی اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا