آموزش بورس

آیا بورس خمس دارد؟

مقدمه

با توجه به داغ شدن بازار بورس و سرمایه در ایران سوالات بسیار زیادی در زمینه های مختلف برای افراد تازه کار ایجاد می شود. بدیهی است که هرچه اطلاعات شما در زمینه های مختلف در خصوص بورس و بازار سرمایه بیشتر باشد. میزان موفقیت و دستاورد های شما نیز بیشتر خواهد بود. اما یکی از دغدغه های مهم برای افراد مختلف، دیدگاه شرع و اسلام به مسئله بورس است. به عبارت دیگر یکی از سوالات مهم در این زمینه این است که آیا بورس خمس دارد؟

با توجه به تنظیم قوانین اساسی کشور منطبق با قوانین اسلام لازم است تا برای آسودگی خاطر هر چه بیشتر شما، به بررسی این موضوع بپردازیم.

در نتیجه می توانید برای آگاهی از پاسخ سوالات زیر با ما در ادامه این مقاله همراه باشید:

  • آیا بورس خمس دارد؟
  • آیا سرمایه گذاری در بورس خمس دارد؟
  • نحوه پرداخت خمس بورس با توجه ب نوسانات بازار
  • نظر مراجع تقلید در خصوص خمس بورس.

آیا بورس خمس دارد؟

بله بورس خمس دارد. اما برای بررسی پاسخ به سوال آیا بورس دارد و به عبارت دیگر آیا به پول سرمایه گذاری شده در بورس خمس تعلق می گیرد؟ لازم است تا دیدگاه مراجع تقلید مختلف در این زمینه را بدانیم. همانطور که می دانید مسئله خمس یکی از ارکان مهم دین و فروع دین می باشد. برای بررسی این موضوع که آیا به سود سرمایه گذاری در بورس، خمس تعلق می گیرد یا خیر لازم است تا نظر متخصصان و کارشناسان دین را بررسی کنیم.

ما در این مطلب به بررسی نظرات مراجع عظام تقلید زیر می پردازیم:

  • آیت الله خامنه ای
  • آیت الله مکارم شیرازی
  • آیت الله سیستانی.

آیت الله خامنه ای

آیت الله خامنه ای در پاسخ به سوال آیا بورس خمس دارد؟ یا خیر. می فرمایند:

بورس بازاری است که در آن دارایی های مختلف مورد معامله قرار می گیرد. اصل موضوع معامله کردن اشکال شرعی ندارد. بنابراین بورس نیز فی ‌نفسه اشکال ندارد. اما نکته مهم این است که باید تمامی معاملات در بورس مشروع و مطابق با قانون باشد. در غیر این صورت یعنی در مواردی که معاملات نامشروع و خلاف قانون باشد، بورس حرام است.

ایشان همچنین در ادامه می‌فرمایند: به طور کلی فعالیت در بورس و خرید سهام و تعیین سود سالانه برای آن طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی که به تایید شورای محترم نگهبان قانون اساسی هم رسیده است انجام می گیرد. و محکوم به صحت و حلیت است. ایشان در جای دیگر در خصوص تعلق خمس به سرمایه گذاری در بورس می فرمایند: اگر مبلغ سرمایه گذاری شده از درآمد کسب باشد در سر رسید سال خمسی مشمول خمس خواهد بود.

آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی در خصوص دیدگاه شرع و اسلام به مسئله سرمایه گذاری در بورس می فرمایند:

در صورتی که سرمایه گذاری در جای مشروعی باشد آن کسی که سرمایه‌ گذاری کرده رضایت به نوع جدید بدهد مانعی ندارد. همچنین در خصوص تعلق خمس به بورس و مبلغ سرمایه گذاری شده در آن می فرمایند: چنانچه سال خمسی بر آن بگذرد باید خمس آن پرداخت شود. ولی چنانچه برای پرداخت خمس در زحمت باشید مجاز است پرداخت آن را به زمه بگیرید و هر وقت توانستید بپردازید.

آیت الله سیستانی

آیت الله سیستانی در این خصوص می فرمایند: خرید و فروش سهام صحیح است.

البته اگر معاملات شرکت سهامی حرام باشد مثل آنکه به داد و ستد شراب و یا معاملات ربوی مشغول باشد خرید سهام آن و مشارکت در این معاملات جایز نیست. این نوع معاملات مانند هر تجارت دیگر است و سر سال بر سودی که کرده اید خمس لازم است.

پرداخت خمس بورس با توجه ب نوسانات بازار

با توجه به نظر متخصصان دین دریافتیم که به سود حاصل از فعالیت و معاملات در بورس پس از گذشت سر رسید سال بورسی خمس تعلق می گیرد. لذا بر هر شخص حقیقی و حقوقی مسلمان واجب شرعی است. تا در موعد مشخص شده نسبت به پرداخت خمس بورس و سرمایه گذاری بپردازد.

اما با توجه به نوسانات قیمت در بازار بورس، افزایش قیمت و یا کاهش آن یکی دیگر از سوالات مطرح در این زمینه این است: که پرداخت خمس بورس با توجه به نوسانات قیمت در بازار به چه صورت است؟ برای پاسخ به این سوال نیز به نظر مراجع تقلید اکتفا می کنیم. برای پاسخ به این سوال لازم است تا یک مثال مطرح کنیم. فرض کنید که شما به میزان ۷۰۰ هزار تومان سهام بورس خریداری کرده ‌اید. این قیمت تا سر رسید سال خمسی شما تغییر نکرده بود. اما بعد از گذشت سال خمسی قیمت سهام شما افت کرده و به پانصد هزار تومان می رسد. در این صورت پرداخت خمس بورس به چه صورتی خواهد بود؟

حضرت آیت الله خامنه ای در این خصوص می فرمایند اگر این سهام را از درآمد کسب و کار خریده‌ اید باید خمس ۷۰۰ هزار تومان را پرداخت کنید.  همچنین آیت الله مکارم شیرازی در این خصوص می فرمایند: در صورتی که سهام شما در سال خمسی ۷۰۰ هزار تومان ارزش داشته است، لازم است شما نیز خمس ۷۰۰ هزار تومان را پرداخت نمایید. بنابراین کاهش ارزش و یا افزایش سهام بعد از سال خمسی تاثیری در خمس بورس ندارد. در واقع شما موظف هستید تا خمس بورس و سرمایه خود را با توجه به قیمت و ارزش آن در سر رسید سال بورسی پرداخت کنید. همچنین آیت الله سیستانی در این زمینه می گویند به احتیاط واجب خمس ۷۰۰,۰۰۰ تومان را بدهید.

آیا سرمایه گذاری در بورس خمس دارد؟

در پاسخ به این سوال نظر مراجع عظام تقلید را بررسی کردیم. نتیجه این است که سرمایه گذاری در بازار بورس و به‌طور کلی سرمایه گذاری در هر جای دیگر یکی از انواع و اقسام معاملات است. این معاملات ضمن آن که می ‌بایست شرعی و قانونی باشد. لازم است تا در سر رسید سال خمسی، خمس میزان سود سرمایه محاسبه شده و پرداخت شود. اگر شما نیز به تازگی قصد ورود به بازار بورس و سرمایه را دارید چه بسا بهتر است تا با در نظر گرفتن تمامی موازین شرعی نسبت به انجام معاملات اقدام کنید. تا انشاالله بتوانید به یاری خدا موفقیت و سود بیشتری در این بازار به دست آورید.

از اینکه تا پایان مقاله آیا بورس خمس دارد؟ همراه ما بودید از شما سپاس گزاریم.

برای ورود به بازار بورس از کجا شروع کنیم؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا