اخبار بورس

پیش بینی بورس تا پایان خرداد 1401 و پایان سال

یکی از دغدغه ی بسیاری از ماها که می خواهیم پول خود را در بورس سرمایه گذاری کنیم اطلاع از وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال است، اینکه می خواهیم بدانیم با توجه به زیان های دو سال گذشته آیا وضعیت بازار بورس تا پایان این ماه (خرداد ماه) و به صورت کلی تا پایان سال جاری نزولی خواهد شد یا صعودی. برای پیش بینی شاخص کل بازار سرمایه تا پایان خرداد ماه و همچنین تا پایان سال 1401 با ما همراه باشید.

پیش بینی وضعیت بورس در هفته اول خرداد 1401

بر اساس گفته کارشناسان و فعالان این بازار، بازار سرمایه از ابتدای سال تا کنون رشد خوبی داشته و ما شاهد رونق در این بازار بوده ایم، به طور کلی بازار به دلایل مختلفی که در ادامه می خوانیم شاخص یک میلیون و 550 را تا پایان سال حفظ کرده و قطعا رشد به بازار بر میگردد. طبق گفته فعالان بازار جای نگرانی در این بازار وجود ندارد. بعضا ممکن است با عدم احیای برجام بازار‌های موازی از جمله سکه و دلار در کوتاه مدت بازدهی بیشتری نسبت به بازار سرمایه داشته باشند، ولی قطعا بازار سرمایه رشد می‌کند و به نوعی از نگه داشتن پول و سپرده گذاری نزد سیستم بانکی در حال حاضر مناسب‌تر است.

روش های ایجاد رشد در بازار سرمایه

ما از دو طریق می توانیم بازار را با رشد مواجه کنیم: از طریق افزایش انتظارات تورمی و افزایش سودآوری

در ادامه برای توضیح این روش ها می توان گفت با توجه به اینکه در شرایط انتظارات تورمی پول نقد به مرور ارزش خود را از دست خواهد داد، پس داشتن یک دارایی یه روش برای سرمایه گذاری محسوب می شود و از این طریق می توان به بازار سرمایه رونق داد.

یک راه دیگر برای ایجاد رشد در بازار افزایش سودآوری است که عمدتا بنا به رشدی که سودآوری شرکت‌ها در بازار سرمایه برای سال‌های آتی خواهند داشت، رونق در بازار سرمایه را بیشتر می‌کند.

کارشناسان بازار سرمایه می گویند  در حال حاضر آنچه که مشهود است برای شرکت‌های بورسی هم انتظار افزایش سودآوری داریم و هم از ناحیه انتظارات تورمی می‌توان گفت نقدینگی بیشتری وارد بازار سرمایه می‌شود.

روند صعودی بورس در سال ۱۴۰۱

بر این اساس بازار قاعدتا شاخص ۱ میلیون و ۵۵۰ را بنا به دلایل متعددی که وجود دارد از دست نمی‌دهد، اما روند رو به رشد قطعا به بازار بازمی گردد، اما سرعت این روند بستگی به میزان شدت انتظارات تورمی دارد که رو به افزایش باشد یا بنا به مسائلی متوقف شود.

در مبحث پیش بینی شاخص کل بحث توافق نیز نکته ی قابل تاملی است که باید راجب آن صحبت شود. با توافق برجام می توان تا حد زیادی انتظارات تورمی را مدیریت کرد و برای حفظ ارزش پول سرمایه گذاران و ورود نقدینگی به این بازار و عدم جذابیت بازار های موازی موجب رشد بورس شد. و از طرف دیگر با توافقات قیمت دلار به زیر 25 هزار تومان کشیده و تثبیت می شود و همین باعث می شود بازار از این سمت رشد کند.

به طور کلی می توان گفت برآورد‌ها با هر فرضی از اقتصاد ایران تصور شود چه از ناحیه احیا یا عدم احیای برجام، ادامه وضعیت موجود شاخص روی عدد ۱ میلیون و ۵۵۰ همچنان متصور است و از دست نمی‌رود، بلکه شاخص تا پایان سال به ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد خواهد هم ممکن است برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا