اخبار بورس

چرا حاکمیت شرکتی در بورس ایران معنا و مفهوم ندارد؟

در یک تعریف ساده «حاکمیت شرکتی» به ایجاد قوانینی گفته می‌شود که منافع سهامداران را در قبال تصمیم‌گیری‌های هیات مدیره شرکت حفظ می‌کند. ایجاد این قوانین باعث می‌شود هیات مدیره نتواند به خاطر منافع شخصی منافع سهامدار را به خطر بیندازد.

چرا حاکمیت شرکتی در بورس ایران معنا و مفهوم ندارد؟

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت‌نیوز، در یک تعریف ساده «حاکمیت شرکتی» به ایجاد قوانینی گفته می‌شود که منافع سهامداران را در قبال تصمیم‌گیری‌های هیات مدیره شرکت حفظ می‌کند. ایجاد این قوانین باعث می‌شود هیات مدیره نتواند به خاطر منافع شخصی منافع سهامدار را به خطر بیندازد. اما نبود این قوانین چه فسادهایی در شرکت‌های بورسی به وجود می‌آورد و چرا قوانین حاکمیت شرکتی در ایران وجود ندارد؟

محمد خیری، کارشناس بازار سهام گفت: متاسفانه موضوع حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه ما وجود ندارد. این در حالی است که این قوانین در دنیا و به خصوص برای شرکت‌های سهامی موضوع مهمی است. این موضوع به قدری در دنیا اهمیت دارد که یکی از فاکتورهای مهم یک سهامدار برای تصمیم‌گیری در خصوص سرمایه‌گذاری بحث رعایت حاکمیت شرکتی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر عمده اتفاقاتی که در بازار سهام ما و به خصوص در شرکت‌های کوچک در حوزه نحوه گزارش‌دهی و پاسخ‌دهی به سهامدار رخ می‌دهد به دلیل نبود قوانین حاکمیت شرکتی است. بارها در بازار سهام شاهد این بودیم که هیات مدیره یک شرکت از رانت شرکتی در جهت منفعت شخصی و راه‌انداری کسب‌وکار برای خود سواستفاده کرده است. بازها اتفاق افتاده که اعضای هیات مدیره در خصوص تقسیم سود، سرمایه‌گذاری‌های پرریسک و … بدون در نظر گرفتن منافع سهامدار عمل کرده‌اند.

علت ناعدالتی در بورس چیست؟

این کارشناس بازار سهام تصریح کرد: نبود قوانین حاکمیت شرکتی در کنار مدیریت‌های بلندمدت اعضای هیات مدیره به مرور فسادهای مالی را ایجاد می‌کند. نمونه‌های این چنینی نیز در بازار سهام فراوان است. به وفور اتفاق می‌افتد که یک هیات مدیره با توجه به نبود قوانین و بر اساس منافع شخصی حرکت می‌کند. بنابراین می‌بینیم سهم‌های کوچیک با حجم کم تصاحب می‌شوند.

خیری خاطرنشان کرد: این در حالی است که حاکمیت شرکتی به هر یک از اعضای هیات مدیره به عنوان نماینده سهامدار استقلال می‌دهد. به این صورت حق سواستفاده از هایت مدیره سلب می‌شود. البته برای هیات مدیره مزایا و پاداش‌هایی نیز در نظر گرفته می‌شود. اما نبود این قوانین باعث می‌شود هیات مدیره برای خود حقی قائل شود که سزاوارش نیست. و در نهایت ما شاهد عدم همسویی منافع سهامدار و هیات مدیره و تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای در شرکت‌ها هستیم.

این کارشناس بازار سهام عنوان کرد: این اعمال سلیقه شخصی حتی در فرابورس هم وجود دارد. در بحث بازگشایی نمادها و تعیین و ابطال قیمت‌ها ناظران با اختیاراتی که دارند رفتارهای سلیقه‌ای نشان می‌دهند.  این موضوع بارها اعتراضات سهامداران و فعالان را در پی داشته است. همه این موارد به دلیل عدم وجود قوانین مناسب است که باعث ناعدالتی در بورس می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا