اخبار بورس

ساماندهی صنعت سیمان و شفاف سازی قیمت ها

به دلیل عدم نظارت کافی در صنعت سیمان ، صادرات و حتی توزیع آن، از فقدان شفافیت قیمت ها به مشکل مواجه است .

صنعت سیمان میتواند با عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا  هم موضوع صادرات را ساماندهی کند، و هم چنین حضور دلالان و سوء استفاده کنندگان را در جریان سازی نوسانات قیمت سیمان منتفی کند.

به گزارش بورس فردا و به  نقل از اقتصاد ۲۴، مدیر عامل شرکت سیمان ساوه با در بیان  عرضه اولیه نماد ساوه در فرابورس ایران گفت: صنعت سیمان کشور به ویژه سیمان سفید به دلیل مشکلات تحریم به سختی وارد بازار جهانی می‌شود از اینرو عرضه این محصول از طریق فرابورس می‌تواند اولین گام در راستای تحقق برنامه‌های صادراتی و همچنین شفاف سازی در قیمت گذاری محصولات باشد.

عرضه اولیه سهام سیمان ساوه

در سال‌های اخیر با وجود رشد مطلوب و پیشرفت صنعت سیمان  نیز با مشکلاتی نیز مواجه بوده  از جمله آن‌ها قیمت‌گذاری، تثبیت قیمت سیمان در ازای رشد چشمگیر هزینه‌های تولید و ایجاد مشکلاتی در زمینه تامین سوخت مورد نیاز صنعت و محدودیت‌های قانونی به خصوص قانون کار و مقررات زیست محیطی را می‌توان نام برد.

هم اکنون مهمترین موضوع که تبدیل به معضلی شده عدم قیمت گذاری مناسب و شفافیت بر این محصول  است ی که باعث فروش ارزان سیمان شده است.

برای ورود شرکتی به بازار بورس و عرضه سهام آن شرکت لازم است تا یکسری قوانین و قواعد رعایت شود. که از طرف سازمان بورس  اعلام شده است و این قوانین بخصوص برای شرکت‌هایی که سهام قابل معامله در بورس را دارندباید رعایت شود.

در همین راستا  هفتمین عرضه اولیه شرکت‌های تابعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در بازار سرمایه محقق شد. هم چنین صبح روز 4شنبه 21 اسفند 98 عرضه اولیه سیمان ساوه  در فرابورس  در راستای تحقق سیاست شفاف سازی امور و واگذاری شرکت‌های سودده شستا، و با پیگیری‌های هلدینگ تابعه شستا (سیمان تامین) انجام شد.  بر پایه این گزارش، عرضه اولیه سیمان ساوه در عمل هفتمین عرضه سال ۹۸ در شرکت‌های تابعه شستا و هفدهمین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران بود.

شفاف‌سازی، کلید توسعه شرکت سیمان ساوه

کمال صدیقی مدیرعامل شرکت سیمان ساوه در رابطه با عرضه اولیه شرکت‌های تابعه شستا با نماد «ساوه» در فرابورس ایران گفت: با ارائه صورت‌های مالی‌ و شفافیت در عملکرد این شرکت، راه عبور و رسیدن به بازار سرمایه جهت صادرات محصولات به ویژه سیمان سفید هموار شد.

وی در پاسخ به تاثیر شرایط حال بر صنعت سیمان به ویژه شرکت سیمان ساوه بیان کرد : هدف از ورود به بورس شفاف سازی اطلاعات و قیمت هاست. این دو مورد می‌تواند این اعتماد را به سهامداران بدهد که با صورت مالی شفاف و قیمت عادلانه و مناسب عرضه محصول انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت سیمان ساوه ادامه داد: شرکت‌های هلدینگ و سهامداران ما بیشتر دولتی و یا خصولتی هستند، از این رو در واگذاری سهام به صورت مزایده دچار مشکل هستند، اما از این مسیر بیشتر موانع و مشکلات قابل حل خواهد بود.

 هم چنین در راستای تاثیرگذاری اطلاعات شفاف شرکت سیمان ساوه در برابر رقبای دیگر بیان کرد : این عرضه با استقبال خوبی مواجه شد تا حدی که در همان ساعت ابتدایی با تعداد یک میلیون و ۶۱۸ هزار و ۳۹۵ کد معاملاتی روبرو شد و برای هر سهم و با سهمیه ۳۶ سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه صورت گرفت.

تغییر رقم هر سهم ازسهمیه شرکت سیمان ساوه

وی در این مورد بیان کرد :  در عرضه اولیه ساوه، سهمیه هر کد بورسی ۶۰ سهم بود که البته با توجه به میزان مشارکت بالا در عرضه‌ اولیه، به هر کد بورسی ۳۶ سهم در سقف قیمتی ۲۳۵۰ تومانی رسید. نماد ساوه با کشف قیمت ۲۳ هزار و ۵۰۰ ریالی برای هر سهم سیمان ساوه عرضه و مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت که این به نوبه خود بی نظیر بود.

عرضه دوباره سیمان در فرابورس

به گفته مدیرعامل شرکت سیمان ساوه در رابطه با عرضه دوباره این سهام در فرابورس ، فضا برای ۴ سهامدار عمده که می‌توان به سرمایه گذاری امید و صندوق بازنشستگی اشاره داشت باز شده است و می‌توانند با اختیار این سهامداران برای مرحله‌های بعد نیز عرضه صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا