اخبار عرضه اولیه

آموزش گام به گام بازار فارکس

اگر به فکر سرمایه گذاری باشید، حتما نام بازار فارکس را بارها شنیده‌اید و تحقیقاتی راجع به این بازار انجام داده‌اید. تریدرهای موفق بازار فارکس که تجربه چند ساله دارند، ادعا می‌کنند که سرمایه گذاری در فارکس سود خوبی دارد اما به شرطی که در ابتدای ورود به بازار، آموزش‌های لازم گذرانده شود و حداقل اطلاعات راجع به بازار وجود داشته باشد. با آموزش گام به گام بازار فارکس، یاد می‌گیرید که چگونه در بازار فارکس سرمایه گذاری کنید و چه استراتژی هایی را برای کسب سودهای بالا به کار بگیرید. ما در این مطلب می‌خواهیم مهم ترین بخش‌های بازار فارکس را به شما آموزش دهیم. لطفا همراه ما باشید.

فارکس (Forex) چیست؟

فارکس، بازاری برای معامله کردن دارایی هایی مثل ارزهای خارجی، سهام، شاخص ها و کالاهای مختلفی می‌باشد و هیچ بازار فیزیکی ندارد. فارکس را می‌توانیم مهم ترین و مشهور ترین بازار مالی در جهان به شمار آوریم و معامله‌گران بسیاری از کشورهای مختلف دنیا، در این بازار حضور دارند. گستردگی بازار فارکس و داشتن کاربران میلیونی، حجم معاملات روزانه آن را به چندین تریلیون دلار رسانده است. از طرفی این بازار به صورت 24 ساعته در دسترس است و محدود به ساعات اداری نیست.

بنابراین، بازار فارکس محلی برای خرید و فروش ارزهای مختلف و البته سهام، شاخص ها و کالاهای مختلف است اما هیچ دارایی به صورت فیزیکی در دسترس شما نیست.

آموزش گام به گام بازار فارکس

تمام افراد می‌توانند با طی کردن آموزش گام به گام بازار فارکس، وارد این بازار شوند و معاملات خود را در این بازار جهانی آغاز کنند. برای ورود به بازار فارکس، لازم است مراحل زیر طی شود :

شناخت بازار

در مرحله اول آموزش گام به گام بازار فارکس، بهتر است به شناختی از این بازار برسید و با اصطلاحات و مفاهیم مختلف آن به طور کامل آشنا شوید. تجربه نشان داده است، افرادی که بدون آگاهی و گذراندن آموزش‌های لازم وارد این بازار می‌شوند، ضرر بزرگی می‌کنند.

انتخاب بروکر

بازار فارکس، سایت رسمی ندارد و شما برای فعالیت در این بازار، باید بروکری را انتخاب نمایید. بروکرها، همان کارگزاری هایی هستند که نقش واسطه را میان خریدار و فروشنده دارند و از طریق واسطه گری به کسب درآمد می‌پردازند. شما برای ثبت نام در فارکس در واقع باید در سایت یک بروکر ثبت نام کرده و حسابی را برای خود ایجاد نمایید. بروکرهای فارکس، تنوع زیادی دارند که هر کدام از نظر میزان کمیسیون دریافتی، میزان اسپرد، نوع حساب هایی که ارائه می‌دهند و … دارای تفاوت هایی هستند. شما برای انتخاب بروکر باید به سراغ کارگزاری هایی بروید که اولا خدمات برای کاربران ایرانی داشته باشند و دوما میزان کمیسیون و اسپرد آنها مناسب باشد.

انتخاب نوع حساب

بعد از تحقیق درباره انواع بروکرهای فارکس و ثبت نام نهایی در سایت یک بروکر، باید با توجه به نوع فعالیت خود و هدفی که از سرمایه گذاری دارید، یک حساب را برای خود ایجاد نمایید. حساب‌های فارکس شامل انواع حساب استاندارد، مینی، میکرو، حساب سهام و … می‌باشند.

البته به معامله‌گران تازه کار توصیه می‌شود برای آموزش گام به گام بازار فارکس، ابتدا در حساب آزمایشی ثبت نام کنند و برای چند ماه با استفاده از حساب دمو یا همان حساب آزمایشی، تجربه فعالیت در بازار فارکس را به دست آورند.

شارژ حساب کاربری

بعد از انتخاب حساب، باید حساب خود را با مقدار مشخصی مبلغ شارژ کنید و مبلغ را در حساب سپرده سرمایه گذاری موجود در کارگزاری انتخابی خود واریز نمایید.

انواع روش خرید و فروش در فارکس

معامله‌گران تازه وارد بازار فارکس باید پس از انجام مراحل عضویت و ایجاد حساب کاربری، وارد معاملات شوند. خرید و فروش در فارکس، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و سرمایه گذاران باید برای کسب بیشترین سود، بهترین روش را انتخاب کنند. انواع روش‌های خرید و فروش در فارکس، عبارتند از :

ورود در لحظه (Market order)

یک روش معامله در بازار فارکس، ورود در لحظه است. سرمایه گذار می‌تواند با ورود به حساب کاربری خود و استفاده از سیگنال فارکس الپاری یا سیگنال فارکس در سایر بروکرها، یک جفت ارز یا هر نوع دارایی دیگر را با قیمت روز بخرد یا بفروشد. برای این کار، در حساب هر معامله‌گر گزینه Buy و Sell قرار داده شده است که با انتخاب این گزینه ها می‌توان به صورت آنی معاملات را انجام داد.

معاملات شرطی (Pending order)

روش دیگر معاملات در بازار فارکس به صورت معاملات شرطی است. این نوع معاملات، مختص سرمایه گذاران حرفه‌ای می‌باشد زیرا توانایی پیش بینی بازار را دارند و به دنبال سودهای بزرگ و بلند مدت می‌باشند. ریسک معاملات شرطی بالاست و به شما که تازه وارد هستید، پیشنهاد نمی‌کنیم.

معاملات شرطی

جفت ارز در بازار فارکس چیست

بسیاری از افرادی که قصد ورود به بازار فارکس را دارند، نمی‌دانند جفت ارز چیست و به همین خاطر می‌خواهیم در این بخش توضیح دهیم. جفت ارز، دو ارز متفاوتی هستند که در بازار فارکس در برابر هم معامله می‌شوند. در این بازار، یک ارز خریداری می‌شود و در ازای آن نیز یک ارز فروخته می‌شود به همین دلیل، ارزها به صورت جفت نشان داده می‌شوند.

جفت ارزها در بازار فارکس شامل سه دسته هستند :

  • جفت ارزهای اصلی : غالبا در یک طرف تمام جفت ارزهای اصلی، دلار آمریکاست به طوری که بیش از 80 درصد معاملات در این جفت ارز است.
  • جفت ارزهای فرعی : علاوه بر دلار آمریکا، ارزهای دیگری هم در بازار فارکس وجود دارند که به آنها جفت ارز فرعی گفته می‌شود مانند یورو، پوند و …
  • جفت ارز غیرمعمول : حجم معاملات جفت ارز اگزوتیک یا غیر معمول در فارکس بسیار کم است و در اقتصاد جهان هم تاثیر زیادی ندارند مثل روپیه، ریال و …

نمادهای ارز در بازار فارکس

در آموزش گام به گام بازار فارکس، باید با نمادهای قابل معامله در این بازار نیز آشنا باشید که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشند :

  • USD نماد دلار ایالات متحده آمریکا
  • AUD نماد دلار استرالیا
  • CAD نماد دلار کانادا
  • CNY نماد یوان چین
  • EUR نماد یورو
  • GBP نماد پوند انگلیس
  • JPY نماد ین ژاپن
  • CHF نماد فرانک سوئیس
  • NZD دلار نیوزیلند

حساب دمو در فارکس

در بخش آموزش گام به گام بازار فارکس، اشاره کردیم که افراد مبتدی بهتر است از حساب دمو استفاده کنند. حساب دمو در فارکس، یک حساب تمرینی است که امکان معاملات به صورت مجازی را فراهم می‌کند. این حساب به صورت رایگان در اختیار معامله‌گران تازه وارد قرار می‌گیرد و می‌توانند با استفاده از آن، تجربه لازم را به دست آورند. تفاوت بین حساب دمو با حساب واقعی این است که سرمایه معامله شده در حساب دمو غیر واقعی است.

ترین بروکرهای فارکس

بهترین بروکرهای فارکس برای کاربران ایرانی

با توجه به اینکه تعداد بروکرهای فارکس زیاد هستند، شاید انتخاب بهترین آنها برای کاربران ایرانی کمی سخت باشد. برای انتخاب بهترین بروکر، باید به نکات زیر توجه داشته باشید :

  • امنیت بالای بروکر
  • پشتیبانی قوی از کاربران ایرانی
  • سرعت بالا و بدون کندی
  • ارائه حساب دمو
  • و…

با در نظر گرفتن ویژگی‌های فوق، بروکرهای زیر را می‌توانید انتخاب کنید :

  • آلپاری
  • جاست فارکس
  • آمارکتس
  • ویندزور
  • اوربکس
  • فیبوگروپ
  • و…

اصطلاحات کاربردی فارکس

در ادامه آموزش گام به گام بازار فارکس، می‌خواهیم به تعریف برخی از اصطلاحات رایج در این بازار بپردازیم :

  • معاملات اسپات (spot trading)

معاملات اسپات در فارکس، شکلی از معاملات است که به صورت واقعی به خرید و فروش ارزها می‌پردازید. به طور مثال، برای خرید مقدار مشخصی پوند، اقدام به مبادله آن با یورو کنید. سپس بعد از اینکه ارزش پوند افزایش یافت، مجددا پوند خود را تبدیل به یورو کنید و بدین ترتیب به سود می‌رسید.

  • CFD ها

Cfd مخفف عبارت contract for difference است و به معنای معاملات بر روی دارایی هاست. در این نوع معاملات، نحوه کسب سود از محل تغییرات قیمت می‌باشد.

  • پیپ (Pip)

پیپ در بازار فارکس به واحد پایه در قیمت جفت ارز گفته می‌شود. برای مثال، با رسیدن قیمت پیشنهادی برای جفت ارز یورو/دلار از 1.16667 به 1.16677، تفاوت موجود یک پیپ خواهد بود.

  • اسپرد (spread)

اختلاف میان قیمت خرید و فروش یک جفت ارز یا دارایی در بازار فارکس، اسپرد نام دارد.

  • مارجین (margin)

مارجین پولی است که در زمان ایجاد یک معامله در اکانت معاملاتی شما باقی مانده است.

  • اهرم (Leverage)

اهرم سرمایه‌ای است که از سوی بروکر به منظور افزایش حجم معاملاتی معامله‌گران، ارائه می‌شود.

  • نماد طلا در فارکس

نماد طلا در فارکس برای بخش زیادی از معاملات طلا در فارکس استفاده می‌شود. در این بازار، طلا نسبت به دیگر دارایی‌ها در زمان بروز بحرا‌ن‌های اقتصادی جهانی، ثبات بیشتری دارد.

 نماد طلا در فارکس

سخن پایانی

در این مطلب، آموزش گام به گام بازار فارکس را ارائه کردیم تا شما به عنوان یک معامله‌گر تازه کار بدانید که چگونه در این بازار ثبت نام کرده و به معاملات بپردازید. مطلبی که مطالعه کردید، توسط تیم تریدر وبسایت امیر تریدر ( https://amirtrader.com /) ارائه شد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت این تیم حرفه‌ای و مطالعه مطالبی که در سایت قرار گرفته است، اطلاعات بیشتری راجع به بازارهای مالی همچون بازار فارکس به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا