اخبار عرضه اولیه

عرضه اولیه ETF کشاورزی در بورس ، ETF کشاورزی بخریم یا نه؟

مقدمه

سرمایه گذاری در بازار بورس یکی از روش های رایج سرمایه گذاری در بازار های مالی می باشد. در این بازار شما با اصطلاحات مختلفی روبه رو خواهید شد. یکی از این اصطلاحات عرضه اولیه می باشد. با توجه به این که آین اواخر دو نماد بورسی در بازار پذیره نویسی شده و قرار است عرضه اولیه شوند، در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت. زمان عرضه اولیه ETF کشاورزی در بورس کی است؟ آیا ای تی اف کشاورزی بخریم یا نه؟ نماد نهال و سحر خیز ارزش خریدن دارند؟ در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با ما همراه باشید.

پیشنهاد می شود: معرفی شرکت سبدگردان اعتبار

ETF کشاورزی بورس چیست؟

در روز های اخیر و در تاریخ 16 دی ماه 99 ، دو صندوق سرمایه گذاری کالای کشاورزی در بازار بورس پذیره نویسی شدند. پذیره نویسی این دو صندوق با نماد های نهال و سحر خیز در بازار بورس از زمان آغاز تا 5 روز کاری ادامه داشت. قابل ذکر است که عرضه کالای کشاورزی تحت عنوان ای تی اف برای نخستین بار است که در حوزه کشاورزی ایران رخ می ‌دهد و با نماد نهال و سحر خیز در بورس قابل معامله است.

حامد سلطانی نژاد رئیس بورس کالای ایران در مراسم پذیره نویسی این دو صندوق، توضیحاتی ارائه داد. بر اساس توضیحات سرمایه ‌گذاری در این صندوق ‌ها به ‌صورت هر واحد است و واحد های این صندوق متشکل از کالاهای کشاورزی است که در بورس کالا معامله می ‌شوند. همچنین سهامداران با خرید هر واحد از این صندوق در واقع برای کالا هایی در گروه کشاورزی سرمایه گذاری می کنند. اگر برای شما سوال است که در عرضه اولیه ETF کشاورزی قرار است روی چه محصولاتی سرمایه گذاری کنید، در پاسخ باید اشاره کنیم که ین کالا ها عبارتند از:

  • پسته
  • زعفران
  • کشمش
  • خرما
  • زیره

نکته قابل توجه در خصوص پذیره نویسی و عرضه اولیه صندوق های ای تی اف گروه کشاورزی در بازار بورس این است که صندوق‌ های کشاورزی در مرحله اول با حداقل ۱۰ میلیارد تومان و با ۱۰۰ میلیون واحد سرمایه ‌گذاری، پذیره ‌نویسی می ‌شوند و در صورت تکمیل واحد ها، دوباره سرمایه صندوق افزایش خواهد داشت.

آیا ETF کشاورزی بخریم ؟

صندوق های سرمایه گذاری با سود ثابت یا همان صندوق های ای تی اف (ETF) همواره به عنوان سرمایه گذاری های بدون ریسک و یا لااقل کم ریسک محسوب می شوند. اما با توجه به این که عرضه اولیه نماد های کشاورزی در بازار بورس موضوعی است که کمتر پیش آمده، حال سوال اصلی سرمایه گذاران در بازار بورس این است که آیا ETF کشاورزی بخریم یا نه؟ برای پاسخ به این سوال لازم می دانیم تا به نظر یکی از کارشناسان بازار بورس و فعالان اقتصادی بپردازیم.

محمد خبری ‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اولین ETF کشاورزی و در پاسخ به این سوال که آیا ای تی اف کشاورزی بخریم یا نه؟ گفت: این دو صندوق بر مبنای قرارداد های آتی پذیره‌ نویسی شدند و سود و زیان این صندوق ‌ها به قیمت آینده محصولات کشاورزی بستگی خواهد داشت. معمولا صندوق ‌های ETF سود مشخصی برای سهامداران دارند و ریسک این صندوق ‌ها کمتر است. اما این صندوق به دلیل ریسک زیاد محصولات کشاورزی پر ریسک خواهد بود و معاملات این صندوق مشابه صندوق آتی سکه است.

این کارشناس همچنان در ادامه گفت: صندوق ETF کشاورزی برای کسانی که ریسک این بازار را قبول کنند خوب است. زیرا توسط متخصصین این حوزه اداره می‌ شود. همچنین بر اساس توضیحات رئیس بورس کالا پشتوانه گواهی سپرده اوراق بهادار، کالایی است که در انبار وجود دارد و با استفاده از این ابزار، طرح حمایتی خرید محصولات کشاورزی هم انجام می‌ شود.

سخن آخر

با توجه به سخنان کارشناس بازار سرمایه می توان اینطور استنباط کرد که صندوق سرمایه گذاری ETF کشاورزی یک صندوق سرمایه گذاری پر ریسک خواهد بود. دلیل آن نیز ریسک بالا در سرمایه گذاری روی محصولات کشاورزی می باشد. اما به هر ترتیب عرضه اولیه صندوق ای تی اف کشاورزی در نماد های نهال و سحر خیز به زودی آغاز خواهد شد. از این که تا پایان مقاله زمان عرضه اولیه ETF کشاورزی در بورس ، ETF کشاورزی بخریم یا نه؟ با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا