آموزش بورس

نکات قابل توجه پیش از خرید و فروش سهام در بورس ایران

در این مطلب به بیان نکاتی مهم پیش از خرید و فروش سهام در بورس ایران می پردازیم. اگر برای افزایش سرمایه و حفظ ارزش پولتان ، سرمایه گذاری در بازار بورس ایران را انتخاب نمودید باید به علم و دانش و روش های تحلیلی این بازار آشنایی داشته باشید و یا به این نکاتی که در این مقاله خدمت شما ارائه می دهیم توجه نماید.

خرید و فروش سهام در بازار بورس به همین سادگی ثبت سفارش در سامانه معاملاتی نیست بلکه تجربه و آشنایی با تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال و توجه به برخی نکات بسیار حائز اهمیت می باشد.

بیشتر بخوانید : چگونه بهترین سهام برای سرمایه گذاری در بورس را انتخاب کنیم؟

نکاتی پیش از خرید و فروش سهام که سرمایه گذاران باید بدانند

اگر در بین بازار طلا ، ارز ، مسکن و خودرو ، بازار بورس را برای سرمایه گذاری انتخاب نمودید باید به یکسری نکات مهم توجه نمایید تا بتوانید یک سرمایه گذاری موفق و پر سود داشته باشید. این نکات قابل توجه می تواند شناسایی صنایع خوب برای سرمایه گذاری ، پرهیز از رفتار های هیجانی که متاسفانه در افراد تازه وارد زیاد مشاهده می شود.

نکاتی پیش از خرید و فروش سهام که سرمایه گذاران باید بدانند

1. از خرید سهمی که نزدیک به مقاومت قرار دارد پرهیز کنید و بالعکس سهمی را خریداری کنید که حد مقاومت را رد کرده و در بالای حد سطح مقاومت ثابت مانده است. یکی از استراتژی های سرمایه گذاری در بورس به این صورت است که وارد شوید و حد ضرر را روی مقاومتِ شکسته شده که حالا تبدیل به حمایت شده، قرار دهید.

2. سرمایه گذاران بازار بورس باید بدانند که اگر سهمی که برای خرید انتخاب می کنید صف فروش است حجم معاملات و تشکیل حباب را در نظر بگیرید و زمانیکه صف خرید ریخت و قیمت آن فیکس شد و قیمت آن شروع به منفی شدن کرد آن را بفروشید.

3. اگر قیمت سهمی همواره رو به افزایش باشد طبیعتا میزان عرضه آن نیز افزایش می یابد بخصوص زمانیکه در محدوده های مقاومت قرار بگیرد.

4. اما زمانیکه قیمت سهمی کاهش یابد و این کاهش قیمت ادامه دار باشد میزان تقاضا نیز افزایش می یابد بخصوص در زمانیکه در مخصوصا در محدوده های حمایت باشد.

5. با بررسی های لازم ، 4 یا 5 صنایع برتر را شناسایی کنید و شرکت هایی که میانگین بازدهی آن از بقیه بهتر است را برای سرمایه گذاری و خرید سهام انتخاب کنید.

6. یکی از نکاتی که پیش از خرید سهم باید به آن توجه نمایید این است که، سبد سهام خود را از صنایع برتر تشکیل دهید و به منظور کاهش ریسک سرمایه گذاری خود ، به میزان 20 الی 25 درصد از سرمایه خود را روی آن صنایع متمرکز کنید.

7. به هنگام انتخاب صنایع ، باید صنعتی را انتخاب کنیم که همیشه مورد نیاز باشد و به عبارتی در آینده به آن نیاز باشد و کشور های پیشرفته آن را با قیمت کمتری تولید کنند نکنند و قابل وارد کردن به کشور نباشد و کشور همچنان به آن نیاز داشته باشد.

بیشتر بخوانید : کدام صنعت برای سرمایه گذاری در بورس بهتر است؟

8. زمانیکه ریزش یک سهم شروع شد و این افت قیمت ادامه دار بود نباید منتظر برگشت قیمت سهم بمانید!!!! در چنین وضعیتی نباید به فکر محدوده حمایت سهم باشید و اگر زیر محدوده حمایت مهم (یا مثلا ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت خرید) رسید، فورا سهم را بفروشید.

در این وضعیت باید کاملا منطقی عمل کنید و به دنبال اخبار مثبت نگردید که دل خود را گرم کنید باید واقع بینانه عمل کنید و و سقوط سهم را بپذیرید و از آن خارج شوید و سهم خوب را شناسایی کنید و با سود آن ضرر گذشته را جبران کنید.

9. یکی از دیگر نکاتی که پیش از خرید سهام باید به آن توجه کرد این است که سهمی را انتخاب کنید که دارای حجم معاملات سنگین در روز باشد یعنی حجم خرید و فروش آن بالا باشد. میزان حجم معاملات یک سهام نشان دهنده تعداد خریدار ، دفعات معامله ، تعداد فروشنده ، سوابق باز بودن نماد سهام و… می باشد.

10. از سوی دیگر باید سهمی را انتخاب کنید که از نقدشوندگی بالایی برخوردار باشد. این بدان معناست که سرمایه گذار در هر زمان که نیاز به سرمایه خود داشت بتواند سهام خود را به فروش برساند و آن را به پول نقد تبدیل نماید.  سهامی که نماد آن به دلایلی بسته باشد نمی توان آن را معامله کرد ممکن است نمادی به مدت 6 ماه بسته شود.

11. سهمی که میزان سهام شناور آن بالای 10 الی 15 درصد باشد باشد برای خرید مناسب می باشد. البته نا گفته نماند که شرکتی که سهام شناور خیلی زیادی دارد برای سرمایه گذاری مناسب نیست و بهتر است که سهم دو سه سهامدار عمده داشته باشد.

12. از آنجایی که بازار بورس ایران از عوامل سیاسی و اقتصادی تاثیر می پذیرد از این رو باید اخبار سیاسی و دیگر عوامل تاثیر گذار را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید روند این بازار را تا حدی پیش بینی کنید.

13. ضرر در بورس فقط از دست دادن اصل سرمایه نیست بلکه کاهش سود شما نیز نوعی ضرر محسوب می شود از این رو باید حد ضرر را تغییر دهید.

14. دیگر نکاتی که سرمایه گذاران پیش از خرید سهام باید به آن توجه کنند ، این است هیچ سرمایه گذاری نمی تواند تمام سود بازار سرمایه را بدست آورد از این رو زمانیکه متوجه شدید سهمی رشد کرده و بیشتر از 100% رشد کرد را خریداری نکنید و حسرت نخورید که ای کاش این سهم را داشتم.

البته نمی توان گفت که این سهم قطعا برای سرمایه گذاری نامناسب است و سقوط می کند خیر !! هیچ کارشناس و تحلیل گری نمی تواند بگوید که بطور حتم این سهم جای رشد ندارد اما این مساله را باید بدانیم که با این رشد نجومی، ورود به این سهم‌ها ریسک فوق‌العاده بالایی دارد.

15. پیش از خرید سهام  باید شکل و موقعیت بازار را مورد بررسی قرار دهیم و سهامی را خریداری کنیم که دامنه نوسان و حجم مبنا کمتری دارند.

بیشتر بخوانید : به هنگام خرید سهام به این نکات توجه نمایید

16. سهمی را انتخاب کنید که در گزارش خود پیش‌بینی سود خود را پر کرده باشد شرکت های بورسی موظف اند که در دوره‌های سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه، و سالانه عملکرد خود را در سامانه کدال منتشر کنند.

17. شرکت هایی مناسب اند که سود نقدی بالای 80% را پرداخت می کنند از این رو بهتر است سهام شرکتی را خریداری کنید تا پیشنهاد پرداخت سود نقدی بالاتر از ۸۰ درصد دارند. در این بین شرکت هایی هستند که پیشنهاد حتمی تقسیم سود به سهامداران خود می دهند اما در مجمع به وعده خود عمل نمی کنند باید در این شرایط عملکرد اخیر شرکت به قول و قرارها را مورد بررسی قرار دهیم.

البته ممکن است سهمی برای ترغیب سهامداران پیشنهاد ۱۰۰درصد تقسیم سود نقدی را مطرح کند، ولی در مجمع به وعده‌های خود عمل نکنند باید به عملکرد گذشته سهم نیز در انجام وعده‌های خود توجه کنید.

در این مقاله نکات قابل توجه که هر سرمایه گذاری پیش از خرید و فروش سهام باید به آن توجه کند را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم می توانید با بکارگیری آنها و روش های تحلیل سرمایه گذاری نسبتا موفقی را در بورس تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا