اخبار مهم اقتصادی

خودروسازان خصوصی مسیر خود را از تصمیمات وزارت صمت جدا کردند

بعد از تصمیمات وزارت صمت مبنی بر عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو دو خودرو ساز بهمن موتور و کرمان موتور توانستند مجوز های لازم برای عرضه محصولات خود در بورس کالا را اخذ کنند و به این ترتیب این خودرو سازان خصوصی مسیر خود را از تصمیمات وزارت صمت جدا کردند.

در واقع درست در زمانی که سیاست گذاران خودرویی، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را برای عرضه محصولات خودرو ساران به وجود آوردند بهمن موتور و کرمان موتور علاقه ای به عرضه محصولات خود از طریق سامانه نشان ندادند و از زیر سایه وزارت صمت خارج شده و راه عرضه خودرو در بورس کالا را در پیش رو گرفتند. بنابراین خودروهای جک J4 ، جک S5 و پیکاپ T8، دیگنیتی و فیدلیتی در سامانه یکپارچه خودرو عرضه نمی شوند.

ورود دو خودروساز به بورس کالا

کرمان موتور سه محصول و بهمن موتور دو محصول را وارد بورس کالا کردند. خودروساز کرمانی برای سه خودروی جک J4 ، جک S5 و پیکاپ T8 خود از بورس کالا مجوز گرفت و دیگر خودروساز خصوصی نیز دو محصول خود یعنی دیگنیتی و فیدلیتی را از مسیر بورس کالا عرضه می کند.

این خودرو سازان خصوصی تهعد دادند که حداقل 70 درصد از کل تولید سالانه ی 5 خودرویی که قبلا گفتیم را از طریق بورس کالا عرضه نمایند.

عکس العمل کارشناسان به عملکرد خودرو سازان خصوصی مثبت بوده و حق را به این خودرو سازان دادند آها معتقدند که این خودروسازان از مدیریت بخش خصوصی بهره می برند وزارت صمت نمی تواند درباره قیمت و نحوه فروش آنها اظهارنظر کند.

به گزارش بورس فردا به نقل از اقتصاد نیوز سیاست گذار خودرویی پیش از آغاز به کار رسمی سامانه یکپارچه فروش تلاش کرد تا به نوعی جلوی عرضه خودرو در بورس کالا را بگیرد و حتی در این راستا یکی از مسئولان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان طی نامه ای از مدیرعامل بورس کالا خواست تا جلوی عرضه خودرو در بورس کالا را بگیرد. اما با توجه به فروش هفته گذشته وانت کارا محصول بهمن موتور و همچنین پذیرش پنج محصول کرمان موتور و بهمن موتور به نظر می رسد بورس کالا چندان توجه ای به نام سازمان حمایت نداشته و تصمیم گرفته خودرو را در لیست کالاهای خود برای عرضه جای دهد.

چه تعداد خودرو وارد بورس کالا خواهد شد؟

کرمان موتور متعهد شده تا پایان سال حدود 9 هزار و 450 دستگاه از خودروی جک J4 خود را برای عرضه در بورس کالا آماده کند. این خودروساز کرمانی علاوه بر این تعداد خودروی جک J4 برنامه ریزی کرده تا دیگر محصول خود یعنی شانسی بلند S5 به تیراژ 6 هزار و 160 دستگاه از مسیر بورس کالا عرضه کند. آن طور که کرمان موتوری ها به بورس کالا اعلام کرده اند تنها هزار دستگاه از پیکاپ T8 خود را به بورس کالا می آورند.

بهمن موتور نیز برنامه ریزی کرده تا چهار هزار خودروی فیدلیتی و هزار خودروی دیگنیتی را با کمک بورس کالا عرضه کند.

از این رو متقاضیان این خودرو ها می توانند با مراجه به سایت بورس کالا از زمان و تعداد محصولات عرضه شده بهمن موتور و کرمان موتور در هر دوره آگاه و از طریق ساز و کار تعیین شده برای بورس کالا بدون قرعه کشی نسبت به خریداری خودروهای یاد شده اقدام کنند.

بیشتر بخوانید:

سامانه یکپارچه برای فروش خودرو راه اندازی شد

آموزش ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا