فراتر از خبر

بررسی جامع بهترین رشته ها برای مهاجرت

زمانی که تصمیم می‌گیرید برای مهاجرت تحصیلی به یک کشور جدید مهاجرت کنید، باید علاوه‌بر سیاست‌های مهاجرتی آن کشور به رشته‌ای که انتخاب می‌کنید نیز توجه کنید. یک بازارکار منعطف، گسترده و درآمدزا، اصلی‌ترین ویژگی انتخاب بهترین رشته ها برای مهاجرت است. بهترین دانشگاه‌های دنیا هر یک برنامه‌ها و رشته‌های تحصیلی متعددی را ارائه می‌دهند. این که شما کدام یک از این رشته‌ها را انتخاب کنید، علاوه‌بر علاقه شخصی به آینده شغلی و حرفه‌ای آن نیز بستگی دارد. به همین دلیل، در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم تا بهترین رشته ها برای مهاجرت را بررسی کرده و ببینیم که چه عواملی در انتخاب بهترین رشته تحصیلی تأثیر دارد.

عوامل مؤثر در انتخاب بهترین رشته ها برای مهاجرت

تحصیل در خارج از کشور نه تنها با هدف ارتقای سطح سواد و مهارت است، بلکه باید به مسیر بعد از فارغ‌التحصیلی نیز فکر کنیم. به همین دلیل است که عوامل مختلفی در روند انتخاب بهترین رشته ها برای مهاجرت نقش داشته و آینده دانشجویان خارجی را تعیین می‌کنند. برخی از مهمترین عوامل برای انتخاب رشته دانشگاهی در خارج از کشور عبارت است از:

  • امکان کسب موقعیت شغلی مرتبط پس از فارغ‌التحصیلی
  • توجه به اطلاعات کامل هر رشته و شرایط پذیرش دانشجو، مدت زمان تحصیل، هزینه‌ها و امکان استخدام
  • شرایط زندگی و اقامت در دانشگاه محلف تحصیل
  • امکان بردن همسر یا اعضای خانواده به کشور مقصد
  • فراهم بودن مسیر اخذ شهروندی یا اقامت دائم
  • امکانات حرفه‌ای دانشگاه برای رشته مورد نظر (مثلاً آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و …)

با در نظر داشتن این عوامل، حالا می‌توانید رشته مورد علاقه خود را از بین لیست زیر انتخاب کنید.

محبوب‌ترین و بهترین رشته ها برای مهاجرت

انتخاب یک رشته برای تحصیل در خارج از کشور در کنار شرایط شخصی و علاقه شما، به تمام عواملی که بررسی کردیم نیز بستگی دارد. به طور کلی، بهترین رشته ها برای مهاجرت به خارج از کشور، رشته‌های مرتبط با علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی هستند؛ زیرا فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی را فراهم می‌کنند. همچنین فارغ‌التحصیلان این رشته بیشترین میزان درآمد را نیز پس از اشتغال دارند. برخی از بهترین رشته‌های تحصیلی برای مهاجرت که در سال‌ها اخیر محبوبیت بسیار زیادی داشته‌اند، عبارتند از:

رشته‌های حوزه بهداشت، درمان و داروسازی

اغلب کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، نیاز قابل توجهی به جذب نیروهای متخصص در حوزه بهداشت و درمان دارند. این کشورها برنامه‌های تحصیلی متعددی را نیز برای دانشجویان خارجی در این رشته‌ها فراهم می‌کنند. متخصصان پزشکی، پرستاران، متخصصان حوزه بهداشت و داروسازان، همگی در این دسته قرار می‌گیرند. فارغ‌التحصیلان این حوزه که جزو بهترین رشته ها برای مهاجرت است، می‌توانند موقعیت‌های شغلی عالی با درآمدهای بالا را در اغلب کشورهای دنیا داشته باشند.

رشته‌های مهندسی

در سراسر جهان، شاخه‌های مختلف مهندسی از جمله مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی نرم‌افزار و …جایگاه شغلی و اجتماعی مطلوبی دارند. کشورهای مختلفی در دنیا، از جمله ایالات متحده، نیاز مبرم به جذب نیروی مهندسی داشته و به همین دلیل، بهترین برنامه‌های تحصیلی در رشته مهندسی را در دانشگاه‌های برتر خود ارائه می‌دهند.

زیست پزشکی و بیوتکنولوژی

در حال حاضر، رشته بیوتکنولوژی در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین رشته‌های در حال رشد در سطح جهانی است. فارغ‌التحصیلان این رشته بلافاصله پس از اتمام تحصیلات خود می‌توانند در کشورهای مختلفی یک موقعیت شغلی عالی به دست بیاورند. رشته علوم زیستی و زیست پزشکی نیز از بهترین رشته ها برای مهاجرت بوده و مورد استقبال قابل توجه دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته است.

حوزه انرژی و زیرساخت‌های پایدار

انرژی یک منبع حیاتی برای رشد اقتصاد جهانی بوده و در سال‌های اخیر به شدت مورد تقاضا و استقبال قرار گرفته است. متخصصان این حوزه روی منابع انرژی تجدیدپذیر و کارآمدتر که تأثیر کمتری بر محیط زیست دارند، کار می‌کنند. اگر به کار در این زمینه علاقمند هستید، یکی از بهترین رشته های برای مهاجرت است که می‌توانید آن را انتخاب کنید.

عوامل مؤثر در انتخاب بهترین رشته ها برای مهاجرت

علوم کشاورزی و صنایع غذایی

در سراسر دنیا، افزایش جمعیت باعث ایجاد مشکلات متعددی در حوزه تولید مواد غذایی شده است. در چنین شرایطی، متخصصان حوزه صنایع غذایی و کشاورزی تنها کسانی هستند که از آن‌ها انتظار می‌رود راهکارهایی برای این وضعیت ارائه دهند. در فاصله سال‌های 2015 تا 2020، ایالات متحده حدود 900 فرصت شغلی برای فارغ التحصیلان علوم کشاورزی فراهم کرده است. همین مسئله به خوبی نشان‌دهنده اهمیت این رشته و افزایش نیاز تقاضا برای جذب متخصصان و فارغ‌التحصیلان است.

رشته‌های مرتبط با امور مالی، مدیریت و بیمه

اقتصاد یکی از مهمترین رشته‌های جهان است که تمام امور اداره کشورهای مختلف به آن بستگی دارد. پیشرفته‌ترین کشورهای جاهن همواره از متخصصان و فارغ‌التحصیلان نابغه رشته‌های مرتبط با امور مالی استقبال می‌کنند و به همین دلیل، یکی از بهترین رشته ها برای مهاجرت است. سایر رشته‌های مدیریت و بیمه نیز به امور مالی و اقتصاد مرتبط بوده و از موقعیت شغلی و درآمد خوبی برخوردار هستند.

صنعت هتلداری و گردشگری

موقعیت‌های شغلی در حوزه گردشگری و هتلداری نیز روز به روز در سراسر دنیا افزایش یافته و کشورهای مختلف دنیا با ارائه برنامه‌های تحصیلی متعدد، نیروی‌های کارآزموده خود را در این رشته جذب می‌کنند. به همین دلیل به عنوان یکی از بهترین رشته ها برای مهاجرت شناخته می‌شود. کشورهای پیشرفته مانند ایالات متحده، بریتانیا، سوئیس و فرانسه، و همچنین کشورهای در حال توسعه مانند روسیه و چین از بهترین مقاصد مهاجرت برای تحصیل در این رشته هستند.

رشته‌های حوزه رسانه، و ارتباطات دیجیتال

رسانه‌ها یک ابزار عالی برای اطلاع رسانی و سرگرمی مردم در تمام دنیا هستند. در عصر دیجیتال امروز نیز رسانه‌ها علاوه‌بر تنوع زیاد، گسترش چشمگیری نیز داشته‌اند. تحصیل در این رشته برای کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، گزینه مناسبی است.

جمع‌بندی نهایی

قبل از مهاجرت تحصیلی، بسیار مهم است که بهترین رشته ها برای مهاجرت را بشناسید. در این مطلب، سعی کردیم تا با نگاهی به عوامل مؤثر در انتخاب یک رشته تحصیلی در خارج از کشور، ببینیم که کدام رشته‌ها برای مهاجرت تحصیلی گزینه مناسب‌تری هستند. اگر قصد دارید بهترین رشته ها برای مهاجرت را انتخاب کنید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا