آموزش بورس

حجم مبنا در بورس چیست و چگونه محاسبه می شود؟

در این مقاله به بررسی مفهوم حجم مبنا در بورس و نحوه محاسبه آن می پردازیم. برای اینکه در بازار های سهام کل دنیا هرج و مرج صورت نگیرد و به نحوی جلوی مداخله افراد سود جو و فرصت طلب گرفته شود و همچنین قیمت ها بر اساس خرید و فروش معاملات صورت بگیرد قانون گذار باید شرایطی را فراهم سازد که مبادلات بورسی در فضای ایمن صورت بگیرد و از نوسانات ناگهانی و غیر عادی قیمت سهام گرفته شود و در نهایت از بروز مشکلات و ضرر و زیان سرمایه گذاران پیشگیری کرد.

همچنین بخوانید: بهترین روش ورود به بورس تا ضرر نکنیم

به همین دلیل باید نهادهایی وجود داشته باشند تا بر داد و ستد های بورسی نظارت داشته باشند. باز سرمایه ایران نیز همچون بازار های دیگر کشور ها نهادی تحت عنوان سازمان بورس و اوراق بهادار بوسیله شرکت های زیر مجموعه خود به معاملات بورسی نظارت دارد.

بطور خلاصه می توان گفت حجم مبنا نیز یکی از ابزار و یا آیتم هایی است که جهت تخقق یافتن این امر در سال 1382 روی کار آمد و کاربرد اصلی آن در محاسبه قیمت پایانی نماد‌های فعال در بورس تهران است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

حجم مبنا در بورس به چه معناست؟

همانطور که گفته شد جهت فراهم سازی شرایطی آرام و ایمن برای انجام مبادلات بورسی در سال 1382 در زمان تصدی دکتر حسین عبده تبریزی، ابزاری تحت عنوان حجم مبنا در بورس اضافه شد.

امکان نوسان کاذب و غیر عادی قیمت سهام را با استفاده از ابزار حجم مبنا از بین برد و محاسبه قیمت پایانی نماد‌های فعال در بورس کاربرد اصلی حجم مبنا است.

از حجم مبنا فقط و فقط در بورس تهران استفاده شده و مقدار آن بطور اتوماتیک توسط سامانه معاملات اندازه گیری می شود و حجم مبنای هر نماد را می توانید در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc.com) مشاهده نمایید.

تعریف کامل قیمت پایانی در بورس

تعریف کامل قیمت پایانی در بورس

جهت درک بهتر مفهوم حجم مبنا باید با تعریف قیمت پایانی سهام در بورس آشنایی داشته باشید.

از میانگین وزنی معاملات انجام شده هر نماد در یک روز قیمت پایانی بدست می آید. اما لازم است که بدانید این میزان حجم مبنا تعیین شده از سمت بازار بورس و فرابورس است که قیمت پایانی در بورس تهران را از نمادهای مورد معامله در فرابورس جدا می‌کند.

بورس تهران بر اسا قوانین داخلی حجم مبنا نماد ها را محاسبه می نماید و میزان حجم مبنا برای تمامی نمادهای بورسی مطابق با ذستورالعمل های به کار گرفته شده عدد 1 یک است. از این رو در هر یک از نماد های فرابورسی قیمت پایانی با میانگین موزون تمامی معاملات انجام شده در روز برابر خواهد بود.

اما در اصل باید برای به دست آمدن قیمت پایانی هر روز نماد های بورسی، با توجه به حجم مبنا تعیین شده عدد حاصل از میانگین وزنی برای آن نماد تعدیل کنند.

بهتر است که بدانید در شرکت های بورسی حجم بنا از تاریخ 12 اسفند ماه 98 تغییر کرده و حجم مبنا جهت محاسبه قیمت پایانی در شرکت های فرابورسی قرار داده شده است از این رو دیگر حج مبنای این شرکت ها معادل با عدد 1 نیست.

همچنین بخوانید: قیمت اسمی چیست و چه تفاوتی با قیمت واقعی دارد؟

معنی حجم مبنا در بورس چیست؟

با توجه توضیحاتی که تا اینجای مقاله خدمت شما عزیزان ارائه شد می توان گفت تا حدودی با معنا و مفهوم حجم مبنا در بورس آشنا شدید. اما بطور کلی می توان گفت که حجم مبنا به حداکثر اوراقی بهاداری گفته می شود که باید در هر روز مبادله شود تا کل درصد تغییرات مجاز در آن روز در تعیین قیمت روز بعد لحاظ شود.

می توان گفت تعیین حجم مبنا در بورس به این دلیل است که سهامداران و سرمایه گذاران مطمئن شودند که نوسانات قیمت سهام ناشی از خرید و فروش تعداد معینی از سهام می باشد از این رو می تواند از بوجود آمدن قیمت کاذب و غیر واقعی در بازار سرمایه جلوگیری کند.

با موافقت شورای عالی بورس و اوراق بهادار و طبق مصوبه های جلسه هفتم اسفندماه ۹۸ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر شد که برای شرکت های موجود در بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس ایران حجم مبنا معادل ۴ در ده هزار تعداد سهام شرکت اعمال شود.

فرابورس ایران اعلام کرد که حداقل ارزش مبنا در بازارهای اول و دوم فرابورس، ۵۰ میلیارد ریال و در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه به ترتیب ۲۰، ۱۰ و ۵ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

برای شرکت های با سرمایه کمتر از 20 هزار میلیارد ریال حداکثر ارزش مبنا 100 میلیار ریال است و برای شرکت های با سرمایه 20 هزار میلیارد ریال و بیشتر از 120 میلیارد ریالی حداکثر ارزش مبنا تعیین شده است.

با توجه به قیمت پایانی سهام در آخرین روز معاملاتی هر هفته محاسبه شده و در اولین روز معاملاتی هفته بعد اعمال می گردد. اعمال و محاسبه تغییرات حجم مبنا با توجه به رعایت نکات و مقررات انجام می گیرد.

از آنجایی که حجم مبنا داینامیک بوده و میزان آن در آخرین روز معاملاتی هفته تعیین می شود و در اولین روز معاملاتی هفته اینده اعمال می شود اگر در قیمت سهام افزایش و یا کاهشی دیده شود حجم مبنا نیز تغییر خواهد کرد.

جهت تکمیل توضیحات لازم است که بگویم ، تغییر در حجم مبنای شرکت های بورسی را از تاریخ 12 اسفند 98 میبینیم و حداقل ارزش حجم مبنا که از ضرب تعداد حجم مبنا در قیمت پایانی آخرین روز معاملاتی هفته بدست می آید برابر بوده با 5 میلیارد ریال.

و این عدد در شرکت هایی که دارایی آنها بیشتر از 20 هزار میلیارد ریال و بالاتر است معادل است با 120 هزار میلیارد و همچنین در شرکت های با سرمایه کمتر از 20 هزار میلیارد این رقم نزدیک به ۱۰۰ میلیارد ریال میباشد. در حالی که در فرمول قبلی حداقل ارزش ۵۰۰ میلیون ریال و حداکثر ارزش ۱۰ میلیارد ریال بود.

قانون جدید حجم مبنا در بورس چه تاثیری داشته است ؟

قانون جدید حجم مبنا در بورس چه تاثیری داشته است ؟

می توان گفت قانون جدید حجم مبنا صرفا جهت هم تراز کردن وضعیت ورود نقدینگی با سیر رشد شاخص بورس می باشد. اما ممکن است که این قانون در فرابورس موجب کاهش سرعت رشد بازار شود اما این موضوع در مقابل تاثیری که بر روی سهام شرکت های کوچک نشان می دهد قابل چشم پوشی است. قبل از روی کار امدن ابزاری به نام حجم مبنا ، قیمت ها دستکاری می شد و با حجم کوچکی از پول رشد می کردند.

بیشتر این شرکت ها روزانه حجم معاملاتشان دو برابر این فرمول اتخاذ می گردد و بر اساس رقمی که توسط قیمت پایانی در آخرین روز معاملاتی هفته ثبت شده برای تعیین و محاسبه حجم مبنا هرچه قیمت بیشتر شود نیاز به حجم مبنای پایین تری خواهد بود و این موضوع موجب رشد قیمت ها خواهد شد.

این قانون جدید مبنا باعث می شود که دیگر در صف فروش شاهد دست به دست شدن حجم متناسبی باشیم و از سوی دیگر در صف خرید نیز نزولی شدن و قفل شدن نداشته باشیم.

که البته با ورود تازه واردن به این بازار شاهده کاهش در شدن نزول خواهیم بود و در صورت عدم معامله، این قیمت پایانی است که موجب ثابت شدن قیمت می شود و این مسئله در روزهای منفی به کمک بازار خواهد آمد.

در کل  با توجه به حجم زیادی از نقدینگی که این روز ها وارد بازار سرمایه شده می توان چنین توقع داشت که قانون فیلتر های بیشتری را در نظر بگیرد تا از سهام داران به دلیل عدم آگاهی تازه واردان ضربه مالی نخورند و قیمتها مبتنی بر حجم های واقعی تر شوند.

بطور خلاصه می توان گفت که اگر در یک نماد حجم معاملات در یک روز برابر با حجم مبنای همان نماد باشد، این میانگین وزنی تمامی معاملات در روز به عنوان قیمت پایانی در نظر گرفته می شود. و اگر حجم مبادلات بورسی در یک روز فقط درصدی از حجم مبنا باشد دیگر با گرفتن میانگین وزنی از همه معاملات آن روز نمی توان قیمت پایانی را محسبه نمود.

حجم مبنا چگونه محاسبه می شود؟

ممنون که تا اینجای مطلب ما را همراهی کردید. در این بخش از مقاله به نحوه محاسبه حجم مبنا می پردازیم. برای درک بهتر، این مبحث را با ذکر یک مثال توضیح می دهیم.

بطور مثال یک حجم مبنای یک نماد در یک روز برابر است با 5 میلیون سهم و قیمت پایانی روز گذشته آن 300 تومان باشد در چنین شرایطی حجم معاملات نماد مذکور در آن روز به نصف درصد حجم مبنای آن یعنی 5 میلیون تقسیم بر 2 می شود 2/5 میلیون سهم برسد بنابراین قیمت پایانی روز جاری را با توجه به میانگین وزنی معاملات آن روز محاسبه می کنیم.

جهت محاسبه قیمت پایانی روز جاری باید اختلاف میانگین محاسبه شده با قیمت پایانی روز گذشته را باید ضرب در نسبت معاملات امروز به حجم مبنا می کنیم و به علاوه قیمت پایانی روز گذشته کنیم.

در این شرایط اگر میانگین وزنی معاملات روز جاری 260 باشد قیمت پایانی نماد در آن روز معادل می شود با 320 تومان.

  • حجم مبنا: 5 میلیون سهم
  • میانگین وزنی معاملات امروز: 260
  • حجم معاملات روز جاری: 2/5 میلیون سهم
  • قیمت پایانی روز گذشته: 300 تومان
  • تفاوت میانگین وزنی معاملات امروز با قیمت پایانی در روز گذشته: 300-260=40
  • تعدیل با حجم مبنا: 20=40*۰.۵
  • قیمت پایانی امروز: 320=300+20

از این رو میزان مجاز نوسانات در روز بعد و تغییرات قیمت ها در بازه مثبت و منفی 5% خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا