فراتر از خبر

میلگرد کدام کارخانه تنوع بیشتری دارد؟

بعید است که کار پروژه‌ای تنها با یک گرید میلگرد راه بیفتد. معمولاً علاوه بر میلگرد ساده، نقشه‌های سازه شما را به استفاده از یک یا دو گرید میلگرد دیگر نیز ملزم می‌کند. پیدا کردن کارخانه‌ای که تنوع گریدهای میلگرد تولیدشده توسط آن بالا باشد، معمولاً راحت نیست و باید تحقیق و جستجوی گسترده‌ای را برای این موضوع انجام بدهید. هرچند شاید قیمت میلگرد امروز شما را مجبور کند که قید تنوع میلگرد را بزنید.

با این حال، ما در این مقاله با معرفی چهار کارخانه‌ای که تنوع میلگرد بالایی دارند، کار شما را راحت کرده‌ایم؛ اما نخست باید بدانید که میلگرد در چند گرید تولید می‌شود و منظور از تنوع میلگرد در این مقاله چیست.

 

منظور از تنوع میلگرد چیست؟

منظور از تنوع میلگرد در این مقاله، موجود بودن بیش از یک گرید میلگرد در سبد محصولات یک کارخانه فولادی است. برای دسته‌بندی و گرید بندی میلگرد در داخل کشورمان نیز معمولاً از 2 استاندارد استفاده می‌شود:

  • استاندارد ملی ISIRI 3132
  • استاندارد روسی GOST 5781

 

استاندارد روسی در بازار و در بین فعالین حوزه ساخت‌وساز، رایج‌تر است، اما از استاندارد ملی بیشتر در پلاک مشخصات میلگرد، آنالیزهای فنی و کاتالوگ‌های کارخانه‌ها استفاده می‌شود. بر اساس استاندارد روسی، میلگردها به چهار گرید A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند. در بین این دسته‌ها، تکلیف دسته A1 مشخص است، چرا که مربوط به میلگرد ساده و بدون آج می‌شود. سایر گریدها، معرف انواع میلگرد آجدار با نوع آج و خواص شیمیایی و مکانیکی متفاوت هستند. جدول زیر، مطابقت دسته‌بندی میلگرد در استاندارد روسی و استاندارد ملی ایران را نشان می‌دهد:

 

ردیف گرید بندی بر اساس استاندارد روسی نوع آج دسته‌بندی بر اساس استاندارد ملی
1 A1 ساده س 240
2 A2 آجدار مارپیچ آج 340
آج 350
3 A3 آجدار جناغی آج 400
آج 420
4 A4 آجدار مرکب آج 500
آج 520

 

اکثر تولیدکنندگان میلگرد در ایران، تنها یک یا دو گرید از میلگرد را تولید می‌کنند. در گذشته، میلگردهای A3 به نحوی تولید می‌شدند که کربن بالا، منجر به شکنندگی آن‌ها می‌شد و در بیشتر پروژه‌ها از میلگرد A2 که شکنندگی کمتری داشت برای خم‌کاری استفاده می‌شد؛ اما با بهره‌گیری از فرایند ترمکس، مشکل شکنندگی میلگردهای A3 حل شد و به همین دلیل، تمرکز بیشتر کارخانه‌های فولادی، روی تولید میلگرد A3 قرار گرفت.

در ادامه، با کارخانه‌هایی که میلگرد آن‌ها به لحاظ گرید و سایز تنوع بیشتری دارد، آشنا می‌شوید:

نصب میلگرد

 

کارخانه روهینا دزفول: تنوع و کیفیت بالای میلگرد

مجتمع فولاد روهینا جنوب از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان میلگرد در جنوب غرب کشور است که در کیلومتر 7 جاده دزفول-شوشتر قرار دارد. این کارخانه در سال 1389 شروع به کار کرده و با ظرفیت تولید 500 هزار تن میلگرد در سال، فعالیت می‌کند. روهینا دزفول دارای دو کارخانه زیرمجموعه با نام ریبار و میدا است که تکنولوژی تولید و مواد اولیه آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

در کارخانه ریبار، از شمش فولادی برای تولید میلگرد استفاده می‌شود، در حالی که ماده اولیه کارخانه میدا، آهن اسفنجی و ضایعات آهن است. میلگرد دزفول در تمامی گریدهای ممکن یعنی A1، A2، A3 و A4 و سایز 8 تا 40 میلی‌متر، تولید می‌شود. کیفیت میلگرد دزفول علاوه بر استاندارد ملی ایران، با استانداردهای ASTM A615 آمریکا و استاندارد BS 4449 انگلیس نیز مطابقت دارد.

با توجه به علامت اختصاری ROUHINA، می‌توانید اصالت میلگرد دزفول را تشخیص دهید.

میلگرد روهینا

 

کارخانه صبا فولاد زاگرس: تولید میلگرد با تکنولوژی آلمانی

کارخانه صبا فولاد زاگرس یکی از مدرن‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در ایران به شمار می‌رود که خطوط تولید آن با استفاده از تکنولوژی شرکت آلمانی زیمنس تجهیز شده است. این کارخانه قدمت زیادی ندارد؛ در سال 1388 تأسیس و در سال 1393 راه‌اندازی شده و در نزدیکی شهر بروجن در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد.

صبا فولاد با ظرفیت 420 هزار تن در سال میلگرد تولید می‌کند و گرچه جای میلگرد ساده در سبد محصولات آن خالی است، اما تمامی گریدهای میلگرد آجدار یعنی گریدهای A2، A3 و A4 در سبد محصولات آن قرار دارد که این گریدها، در سایزهای 10 تا 40 میلی‌متر در بازار عرضه می‌شوند. قیمت روز میلگرد زاگرس درب کارخانه، برای پروژه‌های مستقر در غرب و جنوب غرب کشور، مقرون‌به‌صرفه است.

برای تشخیص اصالت میلگرد زاگرس، به علامت SFZ درج شده روی بدنه آن، دقت کنید.

 

آناهیتا گیلان؛ از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان میلگرد در شمال کشور

آناهیتا گیلان از معدود کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در ایران است که توانسته میلگردهای خود را با وزنی نزدیک به بخش پایینی بازه وزنی جدول اشتال تولید کند و در عین حال، کیفیت آن‌ها را در حد بهترین میلگردهای بازار، بالا ببرد. فولاد آناهیتا گیلان در سال 1369 تأسیس شده و از سال 1392، اقدام به تولید میلگرد نموده است. این کارخانه با ظرفیت 320.000 تن در سال میلگرد تولید می‌کند.

این کارخانه نیز میلگرد ساده تولید نمی‌کند اما تمامی گریدهای A2، A3 و A4 در سبد محصولات این کارخانه قرار دارند و میلگرد آجدار A4 این کارخانه، به سفارش مشتری ساخته می‌شود. تنوع سایز میلگرد آناهیتا بین 8 تا 32 میلی‌متر متغیر است.

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان کمی از متوسط قیمت میلگرد در بازار بالاتر است که کیفیت بالای آن، این موضوع را جبران می‌کند. روی بدنه میلگرد آناهیتا، علامت اختصاری AG درج می‌شود که با استفاده از آن می‌توان اصالت میلگردهای این کارخانه را تشخیص داد.

میلگرد آناهیتا

 

1.   کاوه تیکمه داش: تولیدکننده تمامی گریدهای میلگرد

کارخانه کاوه تیکمه داش در قطب تولید میلگرد ایران، یعنی استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این کارخانه در سال 1391 و در منطقه بستان‌آباد این استان تأسیس شده و ظرفیت تولید میلگرد آن، 300 هزار تن در سال است.

این کارخانه تمامی گریدهای میلگرد از A1 تا A4 را در سایزهای 8 تا 32 میلی‌متر تولید می‌کند و اگر پروژه شما در شمال غرب کشور واقع شده، می‌توانید بدون نگرانی از هزینه‌های سنگین حمل بار، میلگرد تیکمه داش را از درب کارخانه بخرید. شناسایی میلگرد تیکمه داش، با توجه به علامت اختصاری SFK، ممکن است.

 

 

اگر قصد خرید هر کدام از میلگردهای بالا به قیمت درب کارخانه را دارید، می‌توانید به سایت آسرون مراجعه کنید. قیمت میلگرد در این سایت منصفانه درج شده و تنوع میلگردهای موجود در آن، تنها محدود به این 4 کارخانه نمی‌شود. همچنین بسته به محل استقرار پروژه، بار شما در سریع‌ترین زمان ممکن و بین 1 تا 7 روز به دستتان می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا