فراتر از خبر

چرا قیمت ورق سیاه و ورق روغنی با هم فرق دارد؟

تفاوت قیمت ورق st37 یا همان ورق سیاه و قیمت ورق روغنی st12 به عوامل زیادی وابسته است، دانستن این دلایل شما را در انتخاب و خریدی مطمئن کمک می کند.

این دلایل از روش تولید هر کدام از این مقاطع فولادی تا ویژگیها و کیفیت آنها را شامل می شود. با ما همراه باشید تا علت تفاوت قیمت بین این دو ورق کاربردی را برایتان شرح دهیم.

 

تفاوت در نحوه تولید ورق سیاه و ورق روغنی

 

شاید بتوان گفت مهمترین و اصلی ترین دلیل تفاوت قیمت این دو ورق در نحوه تولید آنها و تفاوت در مراحل ساخت است. هر چقدر فرایند تولید یک محصول پرهزینه تر و پیچیده تر باشد، قیمت نهایی آن بالاتر است.

ورق سیاه طی فرآیندی به نام نورد گرم و ورق روغنی طی فرآیند نورد سرد تولید می گردد، فرایند نورد سرد نسبت به نورد گرم،  پیچیده تر، پرهزینه تر و زمان‌برتر است، پس در نتیجه آن قیمت ورق روغنی بالاتر از ورق سیاه است. از سوی دیگر ورق روغنی که محصول نهایی فرایند نورد سرد است، کیفیت بالاتری نسبت به ورق سیاه حاصل از نورد گرم دارد.

 

تفاوت در استحکام ورق سیاه و ورق روغنی

 

مسئله میزان استحکام و مقاومت و میزان دقت ابعاد در مقاطع و ورق های فولادی، یکی از مهمترین فاکتورها برای افرادی است که از این مقاطع استفاده می کنند.

ورق سیاه که از نورد گرم به دست می آید نسبت به ورق روغنی که حاصل نورد سرد است، دارای استحکام بالاتر و دقت ابعاد پایین تری است. پس فعاان حوزه های مختلف بنا بر نیاز خود، باید در نظر بگیرند که برای پروژه خود کدام یک از فاکتورها بیشتر حائز اهمیت است.

 

 تفاوت در کیفیت ورق سیاه و ورق روغنی

 

کیفیت هم یکی از مهمترین عوامل در قیمت گذاری یک محصول است. اشاره کردیم که ورق سیاه نسبت به ورق روغنی کیفیت پایین تری دارد ولی به دلیل تعداد بیشتر کربن در ساختار مولکولی آن، از استحکام بالاتری برخوردار است.

از سوی دیگر، ورق روغنی نسبت به ورق سیاه دارای تلورانس ابعاد کمتری است و کیفیت ابعاد دقیق تر است، این یعنی ورق روغنی دارای سطحی صاف، یکنواخت با انعطاف پذیری یالاتری نسبت به ورق سیاه است.

اما سوالی که اینجا ممکن است ذهن را درگیر کند این است که کدام یک از این ورق ها برای پروژه ما کاربردی تر است؟ در جواب باید گفت این کاملا به انتظارات شما از ورق فولادی بر می گردد، در پروژه هایی که استحکام مهمتر از ابعاد دقیق تر و یکنواختی در سطح ورق است ، برای صرفه جویی در هزینه ها ورق سیاه بسیار پیشنهاد بهتری است.

ورق روغنی یا ورق سرد

تفاوت در کارخانه تولید کننده ورق

 

کارخانه تولید کننده ورق هم نقش بسیار مهمی در تعیین قیمت نهایی ورق ایفا می کند. قیمت ورق فولادی همه کارخانه ها یکسان نیست و این تفاوت قیمت به تفاوت در میزان کیفیت محصول تولیدی، میزان وابستگی کارخانه به کارخانه های دیگر و دوری و نزدیکی از محل پروژه دارد.

فولاد کاویان، فولاد اکسین اهواز و فولاد مبارکه اصفهان از برترین تولیدکنندگان ورق سیاه در ایران هستند.

هفت الماس، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد غرب هم از برترین تولیدکنندگان ورق‌های روغنی درایران هستند.

لازم به ذکر است که ورق روغنی فولاد مبارکه اصفهان نسبت به فولاد غرب و هفت الماس قیمت بالاتری دارد.

 

تفاوت در ظاهر ورق سیاه و ورق روغنی

 

همانطور که بیان شد، شکل و کیفی ظاهری ورق هم ازعوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی ورق و تفاوت قیمت ورق سیاه و ورق روغنی است. تفاوت در شکل ظاهری این دو ورق به تفاوت در فرایند تولید آنها مرتبط است.

شکل ظاهری ورق سیاه دارای پوسته و تیره رنگ است ولی استحکام بالاتری دارد، این در حال است که ورق روغنی دارای استحکام کمتر و سطح شفاف تری است.

همین عوامل باعث شده قیمت ورق روغنی تقریبا دو برابر ورق سیاه باشد.

ورق سیاه یا ورق گرم

تفاوت در کاربرد ورق سیاه و روغنی

 

در زمان خرید ورق فولادی نباید فقط به قیمت ورق توجه کرد، اینکه ورق روغنی گران تر از ورق سیاه است، نمیتواند تنها دلیل انتخاب یا عدم انتخاب آن برای پروژه های مختلف باشد. هر یک از این ورق ها با توجه به ویژگیهای مانند قیمت، استحکام و شکل ظاهری کاربردهای متنوعی دارند.

دانستن موارد مصرف و کاربرد هریک از این ورق ها شما را در انتخاب آنها آسانتر می کند، در لیست زیر مهمترین کاربردهای هریک از ورق ها آورده شده است:

 

مهمترین کاربردهای ورق سیاه

  • ساخت سوله
  • ساخت تانکر و مخازن نفت و گاز
  • مبلمان خانگی و اداری
  • ساختمان‌سازی
  • ساخت انواع لوازم خانگی مانند: ماشین لباسشویی، جاروبرقی و یخچال
  • صنعت کشتی‌سازی و ساخت تجهیزات مرتبط با آن
  • ساخت سازه‌های دریایی
  • خودروسازی و ساخت قطعات مربوط به آن
  • استفاده در خطوط لوله‌های انتقال نفت، گاز و آب
  • صنایع کشاورزی و ساخت تجهیزات مربوطه

 

مهمترین کاربردهای ورق روغنی

  • انواع لوازم خانگی
  • خودروسازی و ساخت قطعات
  • قفسه‌های فلزی
  • تأسیسات مختلف الکتریکی و مکانیکی
  • ساخت پروفیل مبلی
  • ساخت پنل غیر منعطف

 

آشنایی با مزایا و معایب ورق‌ سیاه و ورق روغنی

 

آشنایی با مزایا و معایب هر کدام از این ورق ها، انتخاب را راحت تر می کند.

ابعاد دقیق‌تر، انعطاف پذیری بالاتر، حذف لایه‌ی اکسیدی یا همان پوسته ها از مهمترین مزایای ورق روغنی نسبت به ورق سیاه است. ولی قیمت بالاتر و استحکام کمتر از معایب ورق روغنی نسبت به ورق سیاه است.

ابعاد بزرگتر، قیمت پایین تر و تنوع بیشتر در طاحی و شکل از مزایای ورق سیاه نسبت به ورق روغنی است. ولی امکان کنترل دقیق ابعاد در ورق سیاه وجود ندارد، علاوه بر این سطح آن به دلیل وجود یک لایه اکسید، پوسته پوسته است و این دو عامل بر کیفیت ورق سیاه تاثیر منفی گذاشته اند.

 

در این مقاله  از تیم همراه فلز سعی کردیم از زوایای گوناگون به دلایل و عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی ورق سیاه و ورق روغنی و علت تفاوت در قیمت این دو مقطع فولادی بپردازیم.

کیفیت، شکل ظاهری، استحکام، کارخانه سازنده، فرایند تولید، تفاوت در کاربرد و دوری و نزدیکی به محل پروژه، از مهمترین عوامل تاثیر گذار در تفاوت در قیمت نهایی هریک از این ورق های پرکاربرد است.

در صورتی که برای خرید و انتخاب ورق سیاه و ورق روغنی و استعلام قیمت، نیاز به مشاوره دارید، تیم فروش و بازرگانی همراه فلز با شماره تلفن 79217-021 آماده پاسخگویی وارائه خدمات به شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا